۰ نفر

ایده های جذاب برای عیدی دادن به بچه ها

۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۳۵
کد خبر: 622540
ایده های جذاب برای عیدی دادن به بچه ها

عیدی دادن تاثیر بسزایی در روحیه کودکان خواهد داشت. برای تهیه عیدی می توانید با صرف کمی وقت و سلیقه، هدیه ای مناسب با سن و جنسیت کودکان آماده و این خاطره خوب را در ذهن آنها ماندگار کنید.

فصل بهار نزدیک است و مراسم های خرید عید و خانه تکانی ها شروع شده است اما هیچ کدام مانند عیدی گرفتن کودکان لذت بخش نیست.

عیدی های کودکان دیگر توپ و تخم مرغ رنگی و غیره نیست و این نوع عیدی ها دیگر به خاطره ها پیوسته است دقیقا مانند شکستن قلک های سفالی که جای خود را به کارت های بانکی داده است .اسکناس های نو جایگزین سکه هایی شده اند که کودکان از ترس گمشدن ، مدام آنها را می شمردند.

در زمان های نه چندان دور ، مردم اعتقاد خاصی به شگون عیدی و دشت اول سال داشتند و تبرک آن را با اهمیت می دانستند اما این اعتقادات کمرنگ شده است .کادوهایی که عیدی داده می شدند جای خود را با عیدی های نقدی عوض کرده اند .اما آیا می دانید که سنت عیدی دادن در زمانهای قدیم در ابتدا به چه صورت بوده است ؟

شاهان دوم، کارهای اول

اولین تصویری که روی سکه های طلایی ایرانی ضرب شد ، سربازی را در حال تیراندازی نشان می داد که به دستور داریوش دوم به مناسبت نوروز در سال 416 پیش از میلاد حک شد.اما اولین سکه ای که به عنوان عیدی داده شد توسط هرمز دوم، شاه ساسانی بود که از جنگ با کوشانیان درمانده و لاجرم تن به صلح داده بود.

این کار او تبدیل به یک رسم شد که تا کنون ادامه دارد .سکه های زمان او یک تفاوت با سکه های قبل داشت و آن نقش صورت شاه و ملکه روی سکه ها بود. در تاریخ هرمز دوم عادل شناخته می شود اکنون که بزرگترها با رضایت و یا ناچاری ، به کودکان عیدی می دهند در دل درودی نیز نثار رو این پادشاهان می کنند.

به نقل از ابوریحان بیرونی :یکی دیگر از عیدی ها شکر بود. نیشکر را در نوروز کشف کردند .روزی جمشید نی را دید که کمی شهد از آن بیرون آمده بود .دستور داد که نی را آورده و از شهد آن شکر بسازند ،بعد از آن مردم برای عیدی به یکدیگر شکر هدیه می دادند.

تخم مرغ و بوی کاغذ رنگی

عیدی دادن و گرفتن به تدریج و با گذشت سالهای زیاد تغییر ماهیت داده و به اشکال گوناگون اهدا می شد. بعد از اینکه شکر را هدیه می دادند تخم مرغ های رنگی مد شد .علاوه بر آن مردم از گندم و سیب و سمنو نیز برای هدیه عیدی استفاده می کردند تا هر کدام نمادی برای تبرک در سال جدید باشد.

برای گرفتن عیدی ، کودکان دست بزرگترها را می بوسیدند چون عقیده داشتند بدون انجام این کار سال خود را بی برکت خواهند ساخت .هنوز هم برخی از مادربزرگ ها و پدر بزرگ ها این هدایا را به عنوان عیدی به کودکان می دهند.

برخی از افراد تفالی به حافظ می زدند و یا استخاره می کردند و برای مهمانان می خواندند .بعد از این دوران نوبت به کارتهای پستال رسید که اغلب با طرح گل و مناظر طبیعت و یا شهرهای دیدنی با رنگ های متنوع طراحی شده بودند.

بوی اسکناس تا نخورده لای کتاب

برای نسل های جدیدتر عیدی با بوی اسکناسهای تا نخورده در لای قرآن همراه است .بزرگترها با آمدن مهمانان قرآن را بازکرده و از این اسکناسها به کودکان عیدی می دادند .هر چند دیگر کمتر کسی پول لای قرآن می گذارد.

افزایش چشم و هم چشمی برای افرادی که فقط عیدی می دهند خالی از سود نیست چرا که وسایل مورد نیاز خود را می توانند تهیه کنند و یا مثلا مدل گوشی خود را ارتقا دهند . برخی از افراد نیز خود را راحت کرده و با پیامک های ادبی به دیگران عید را تبریک می گویند . نویسندگان بسیاری از خانواده ها می خواهند برای افزایش کتاب خونی به کودکان کتاب هدیه دهند.

عیدی و کودکان

در ایام عید همه از یکدیگر عیدی می خواهند ، فروشنده از خریدار ، کارگر از کارفرما ، کارمند از رئیس ، رفتگر از اهالی محل و .... اما در این میان عیدی کودکان لذتی دو چندان دارد که تا مدتهای طولانی در ذهن آنها باقی می ماند.

روانشناسان در این مورد بسیار صحبت کرده اند و از اثرات مثبت روحی و روانی آنها نوشته اند .اما نکات مهمی را در این مورد بیان کرده اند که آنها را مرور می کنیم :

اسکناس نو و با تعداد بیشتر

قبل از سال نو سعی کنید که اسکناسهایی با ارزش کمتر ، نو و به تعداد بالا تهیه کنید ، زیرا اسکناس های نو، تاثیر مثبتی بر کودکان دارد . کودکان تعداد زیاد اسکناسها را بیشتر دوست دارند تا مبلغ آنها .بنابراین بهتر است اسکناس های ریزتر و نو به کودکان هدیه دهید.

نکات عیدی دادن به بچه ها

هدایای گران قیمت ندهید

از هدایای گرانقیمت برای کودکان استفاده نکنید چرا که همه توان مالی انجام آن را ندارند . همین مسئله موجب رقابت میان خانواده ها می شود و ممکن است برخی از افراد با دیگران قطع رابطه نیز کنند . برای دادن عیدی ، سن و سال بچه ها را در نظر بگیرید.

برای کودکان بزرگتر ، اسکناس بیشتر و برای کوچکترها عیدی کمتری دهید .عیدی کودکان را از آنها نگیرید زیرا آنها را از لذت داشتن عیدی محروم می کنید . اگر سن کودکتان کم است با او به مغزه رفته و مناسب با پولی که هدیه گرفته ، اسباب بازی و یا لوازم مورد نیازش را تهیه کنید.

چه چیزی به عنوان عیدی به کودکان دهیم؟

اگر می خواهید به جای پول به کودکان چیزی دیگر هدیه دهید می توانید عکس او را روی تیشرت ، لیوان و یا ظروف غذا چاپ کنید .دفاتر تبلیغاتی و یا غرفه هایی در پارک و یا مراکز خرید می توانند طرح مورد نظر شما را چاپ کنند.

اگر جنبه آموزشی را در نظر دارید ، کتاب بهترین هدیه برای سنین مختلف است . کتاب هار ا در بسته بندی های زیبا و روبان تزئین کنید . حتی می توان در پاکت ها و یا چعبه های زیبا آن ها را قرار داد.

امروزه طراحی های زیبایی روی تخم مرغ ها انجام می شود .با کمی خلاقیت و یا دیدن فیلم های آموزشی می توانید تخم مرغ ها را طراحی کرده و به عنوان هدیه به کودکان بدهید.

همچنین می توان سر تخم مرغ را کمی شکسته و داخل آن را با خاک پر کنید .سپس گیاهی کوچک در آن بکارید . البته باید در زیر آن منافذی برای تهویه هوا در نظر بگیرید . این کار کودکان را در قبال گیاهان مسئولیت پذیر می کند.

برای کودکان 3 تا 5 ساله می توانید هدایای متفاوتی مانند خمیر بازی ، یا رنگ انگشتی تهیه کنید. سی دی های کارتون نیز آنها را به وجد می آورد . ماه و ستاره های شبرنگ که می توان در سقف اتاق کودکان استفاده نمود ، لباسی با شخصیت های کارتونی مورد علاقه کودکان نیز نوع دیگری از هدیه است . اگر از علاقه کودک به شخصیت کارتونی و یا عروسکی خاص باخبر هستید می توان ، تصویر کودک را در کنار آنها مونتاژ کرده و به شکل تابلو چاپ کنید.

خوراکی های بامزه ای مانند انواع پاستیل ، مارش ملون ، آدامس با جعبه های متفاوت و یا خوراکی های جدید با بسته بندی های زیبا نیز می تواند عیدی مناسبی برای کودکان باشد .اگر می خواهید به جای پول نقد ، هدیه تهیه کنید سعی کنید زیاد گرانقیمت نباشد زیرا ، همه توان دادن چنین هدایایی را ندارند.

    عیدی کودکان را مورد تمسخر قرار ندهید . تشکر کردن را به کودکان بیاموزید و با آنها یاد دهید که قرار نیست همه بزرگترها به کودکان عیدی دهند . آنها باید بدانند که اصل مهم ،عیدی گرفتن است و نه مقدار آن.

    به کودکان اجازه شمارش اسکناس هایش را بدهید . زیرا این کار برای آنها نه تنها لذت بخش است بلکه به طور مستقیم ، شمارش را نیز یاد می گیرند.

    برای دو کودک یک اسکناس ندهید زیرا موجب اختلاف آنها می شود.

    عیدی کودکان را همان وقتی که در منزل شما هستند تقدیم کنید تا شادی آنها بیشتر شود.

    در خصوص عیدی کودکان با آنها صحبت کنید تا برنامه مشخصی برای هزینه کردن آنها و خرید لوازم مورد نیازشان داشته باشید.

    در صورت مشاهده تبعیض در عیدی دادن صاحب خانه ، با کودکتان هم عقیده نشوید . زیرا این مسئله در ذهن او باقی می ماند.

    روی اسکناسها ، یادگاری ننویسید چرا که آموزش اشتباهی برای کودکان می شود.

    به همه کودکانی که با هم به منزلتان می آیند به یک میزان عیدی دهید.

    عیدی کودکان را با در آغوش گرفتن و یا نوازش آنها همراه کنید تا تاثیر بیشتری روی کودکان داشته باشد.

    اگر صاحب فرزندان دوقلو هستید برای هرکدام به طور جداگانه ، حساب بانکی افتتاح کنید تا کودکان پس انداز کردن را بیاموزند.

    تا حد ممکن عیدی کودکان را صرف خرید مایحتاج منزل نکنید زیرا تاثیر منفی روی کودکان باقی می گذارد.

    از کودکان در جمع مبلغ عیدی آنها رانپرسید زیرا به دلیل چشم و هم چشمی ممکن است که به شما دروغ بگویند.