۰ نفر

حالت جدیدی از یخ کشف شد!

۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۲۱
کد خبر: 622520
حالت جدیدی از یخ کشف شد!

دستکم ۲۰ شکل جامد شناخته‌شده از یخ وجود دارد و به تازگی دانشمندان دانشگاه نوادا در لاس‌ وگاس (UNLV)، شکل جدیدی از یخ کشف کرده‌ اند که ویژگی‌ های آب را در فشارهای بالا نمایش می‌ دهد.

به گزارش تک‌اکسپلوریست، دانشمندان روشی جدید برای اندازه گیری خواص آب تحت فشار بالا ابداع کرده‌اند. آن‌ها ساخت این یخ را با فشردن یک نمونه از آب بین نوک دو الماس آغاز کردند تا به شکل چندین بلور یخ درهم‌آمیخته دربیاید. سپس یخ را با روشی موسوم به گرمایش لیزری به طور موقت ذوب کردند. درنهایت یخ به سرعت به مجموعه ای از بلورهای ریز پودری تبدیل شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، با افزایش تدریجی فشار و استفاده از پرتو لیزر، محققان شاهد تبدیل شدن یخ از ظاهر مکعبی شناخته شده‌ای موسوم به "Ice-VII"، به حالت میانی جدید و چهارضلعی "Ice-VIIt" بودند و پس از آن این یخ به حالت شناخته شده دیگری موسوم به "Ice-X" تغییر شکل داد.  

تبدیل شدن آب به یخ "Ice-X" با فشاری بسیار کمتر نسبت به آنچه قبلا تصور می‌شد رخ داد.

"زک گرانده" (Zach Grande)، دانشجوی دکتری در دانشگاه نوادا، می‌گوید: اگرچه بعید است که این گونه جدید از یخ را روی سطح زمین پیدا کنیم، اما احتمالا عنصری رایج در گوشته زمین و همچنین در قمرهای بزرگ و سیارات فراخورشیدی غنی از آب است.

دانشمندان دائما تلاش می‌کنند تا رفتار آب پرفشار که ممکن است درون سیارات دور وجود داشته باشد را درک کنند.

آن‌ها برای انجام این کار، نمونه‌ای از آب را بین نوک سلول‌های سندان الماس قرار دادند. سپس نیروی کمی به الماس وارد کردند. انجام چنین کاری به دانشمندان کمک کرد تا شرایط پرفشار مرکز زمین را بازسازی کنند.

آن‌ها شاهد شکل جدیدی از یخ بودند و دریافتند که انتقال به فاز "Ice-X" با فشاری تقریباً سه برابر کمتر از آنچه قبلاً تصور می‌شد رخ می‌دهد یعنی در ۳۰۰ هزار اتمسفر به جای یک میلیون اتمسفر که پیش‌تر تصور می‌شد. این انتقال فاز برای چندین دهه مورد بحث بوده است.

دکتر "اشکان سلامت"، فیزیکدان دانشگاه نوادا می‌گوید: «کار زک نشان داده است که این تغییرشکل به حالت یونی در فشارهایی بسیار پایین‌تر از انتظار رخ می‌دهد.

این تحقیق درک ما از ترکیبات سیارات فراخورشیدی را تغییر می‌دهد. فاز یخ "Ice-VIIt" می‌تواند به وفور در پوسته و گوشته بالایی سیارات غنی از آب در خارج از منظومه شمسی وجود داشته باشد، و این بدان معناست که چنین سیاراتی می‌توانند شرایطی برای تشکیل حیات داشته باشند.