۰ نفر

چگونه یک فروشگاه را مدیریت کنیم؟

۲۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۳۱
کد خبر: 619594
چگونه یک فروشگاه را مدیریت کنیم؟

خرده‌فروشی و مدیریت یک فروشگاه شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما در واقعیت یک کسب‌وکار پیچیده و چالش‌برانگیز است.

 به‌عنوان یک فروشنده یا صاحب فروشگاه باید بتوانید ضمن حفظ مشتریان سابق، مشتریان جدیدی هم جذب کنید. ممکن است با خود بگویید چگونه یک فروشگاه را مدیریت کنیم؟ در این مقاله به بررسی راه‌حل‌هایی برای مدیریت موفق فروشگاه می‌پردازیم. اگر می‌خواهید تکنیک‌های کارسازی برای حفظ مشتریان و افزایش سود یاد بگیرید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

مدیریت فروشگاه چه ضرورتی دارد؟

همه کسب‌وکارها از کارخانه‌های تولیدی بزرگ گرفته تا یک فروشگاه ساده به مدیریت نیاز دارند. مدیریت صحیح و اصولی فروشگاه جذب و حفظ مشتری را تضمین کرده و احتمال سودآوری را افزایش می‌دهند. مدیریت موجودی فروشگاه، جلوگیری از سرقت، محاسبه سود و زیان و حساب و کتاب خرید و فروش‌ها از جمله چالش‌هایی است که صاحب فروشگاه با آن روبه‌رو می‌شود.

هدف اصلی هر کسب‌وکاری رسیدن به سود و درآمد است. به همین خاطر بخش وسیعی از مدیریت فروشگاه به امور مالی اختصاص داده می‌شود. بسیاری از کارهای مالی مربوط به فروشگاه را می‌توانید با استفاده از نرم افزار فروشگاهی به‌راحتی انجام دهید. نرم افزار فروشگاهی دشت همکاران سیستم برای انواع حوزه‌های فروش طراحی شده که استفاده درست از آن، قطعاً کسب‌وکارتان را به سود می‌رساند.

چگونه یک فروشگاه را مدیریت کنیم؟

استفاده از روش‌های خودکار برای مدیریت فروشگاه؛ بهترین راه برای صرفه‌جویی در زمان

استراتژی‌های قدیمی مدیریت فروشگاه مانند شمارش موجودی، محاسبه دستی معاملات و ثبت اطلاعات فروش راه‌های زمان‌بر و خسته‌کننده‌ای برای مدیریت فروشگاه ارائه می‌دهند. احتمال خطای انسانی نیز در این تکنیک‌ها وجود دارد. در حال حاضر انواع نرم‌افزارهای حسابداری برای مدیریت بسیاری از کارهای فروشگاه به وجود آمده که مزایایی مانند صرفه‌جویی در وقت و کاهش احتمال خطاهای محاسباتی را به همراه دارند.

چنین نرم‌افزارهایی به مدیریت منابع انسانی هم کمک می‌کنند؛ محاسبه دستمزد کارکنان، ارسال لیست بیمه تامین اجتماعی، ثبت ساعت‌های کاری فروشندگان، ردیابی فروش و تولید گزارش از جمله کارهایی است که نرم‌افزارهای حسابداری انجام می‌دهند. اتوماسیون یک مزیت بزرگ برای کسب‌وکارهای مختلف است و خرده‌فروشی هم از این قاعده مستثنی نیست. تقریبا همه کارهای فروشگاه را می‌توانید با استفاده از فناوری اتوماسیون و نرم‌افزارهای مختلف ساده کنید.

توجه به مشتریان؛ یک راهکاری تضمینی برای حفظ وفاداری آن‌ها

مشتریان مهم‌ترین بخش کسب‌وکارها هستند که برای شما درآمد تولید می‌کنند؛ بنابراین تمرکز خود را باید روی خوشحال کردن و وفادار نگه داشتن مشتری قرار دهید. یک راه ساده برای حفظ و وفادار کردن مشتریان، برقراری ارتباطات مؤثر با آن‌ها است. بعضی از نرم‌افزارهای حسابداری به شما این امکان را می‌دهند که اطلاعات مشتری مانند نام و شماره تلفن را ثبت کرده تا در مواقع مناسب برایشان پیامک ارسال کنید.

مشتریان وفادار اصلی‌ترین بخش درآمد فروشگاهتان را تشکیل می‌دهند؛ پس تحت هیچ شرایطی از آن‌ها غافل نشوید. توجه به نیازهای مشتری و ارائه خدمات شگفت‌انگیز به آن‌ها راز حفظ مشتری است. همیشه نسبت به مشتریانتان هوشیار باشید و با تامین به‌موقع کالاهای موردنیازشان، آن‌ها را به سمت خود بکشانید.

چگونه یک فروشگاه را مدیریت کنیم؟

کارکنانتان را به‌روز نگه دارید!

در دنیای امروز نمی‌توان با استراتژی‌ها و روش‌های مدیریتی سنتی پیشرفت کرد. هر روز نرم‌افزارها و تکنولوژی‌های جدیدی برای مدیریت کسب‌وکارها و فروشگاه‌ها به وجود می‌آید که انجام کارها را راحت‌تر می‌کند. با اتوماسیون کردن بعضی از کارهای فروشگاه و همچنین استفاده از نرم‌افزارهای مدیریتی و حسابداری از دنیای تکنولوژی عقب نمی‌مانید؛ اما برای استفاده از روش‌های مدرن باید کارکنانتان را به‌روز نگه دارید؛ بنابراین به طور منظم به آن‌ها آموزش دهید و از دانش به‌روزشان اطمینان کسب کنید.

جلب توجه مشتری با جذاب کردن فضای فروشگاه

جذابیت بصری یکی از عوامل مهم برای جذب مشتری است. محصولات فروشگاهتان را به‌گونه‌ای در قفسه‌ها بچینید که پیدا کردن آن‌ها برای مشتریان راحت باشد. چیدمان کالاها باید طوری باشد که مشتری به خرید کالاهای بیشتر ترغیب شود. به‌عنوان مثال کسانی که قصد خرید پنیر دارند، به‌احتمال زیاد محصولاتی مانند کره یا شیر را هم مصرف می‌کنند. با قرار دادن این کالا در نزدیکی یکدیگر، مشتری ناخودآگاه به سمت خرید محصولات مکمل هم سوق داده می‌شود.

از کارکنان خود بخواهید تا لباس تمیز و مناسب بپوشند و از برچسب‌هایی با نام خود استفاده کنند. به‌این‌ترتیب، مشتریان به‌راحتی مسئولان فروشگاه را تشخیص می‌دهند و در سریع‌ترین زمان ممکن، نیازشان برآورده می‌شود. همچنین تیم عملیات فروشگاه می‌توانند با پرسیدن سؤالاتی از مشتریان درباره محصولات موردنیازشان، ارتباط مؤثر با آن‌ها برقرار کنند.

چگونه یک فروشگاه را مدیریت کنیم؟

تخفیف گذاشتن روی کالاهایی با سرعت فروش پایین

یکی از راه‌های جلوگیری از ضررهای مالی، تخفیف گذاشتن روی کالاهایی است که فروش پایینی دارند. محصولات قدیمی‌تر را می‌توانید با ارائه تخفیف‌های وسوسه‌انگیز به فروش برسانید و جای آن‌ها را با محصولات جدید پر کنید. همچنین کالاهایی را که تاریخ انقضای آن‌ها در حال تمام شدن است، شناسایی کرده و با تخفیف ویژه در معرض دید مشتری قرار دهید. قطعاً دریافت هزینه کمتر، بهتر از دور انداختن محصول است.

با تعیین شاخص کلیدی عملکرد، همیشه در اوج باشید

تا اینجای مقاله با ارائه چند راهکار اساسی به سؤال چگونه یک فروشگاه را مدیریت کنیم پاسخ دادیم. یک راهکار مهم دیگر برای مدیریت فروشگاه، تعیین شاخص کلیدی عملکرد است. شاخص‌های کلیدی عملکرد صرفاً برای کارخانه‌های تولیدی بزرگ نیستند. با تعیین KPI می‌توانید ظرفیت‌های کسب‌وکار خود را بشناسید و مدام آن‌ها را ارتقا دهید. از جمله مهم‌ترین شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • حاشیه سود ناخالص: حاشیه سود ناخالص با تقسیم سود ناخالص بر درآمد محاسبه می‌شود. این رقم می‌تواند اطلاعات بیشتری در مورد سود واقعی فروشگاهتان به شما بدهد.
  • حفظ مشتری: با ردیابی فروش‌های پرتکرار می‌توانید درباره میزان علاقه مشتریان به کالاهای فروشگاهتان اطلاعات مفیدی کسب کنید.
  • گردش موجودی: به طور منظم موجودی فروشگاه و هزینه کالاهای فروخته‌شده را بررسی کنید. به‌عنوان مثال، توصیه می‌کنیم یک دوره ۳۰ روزه در نظر بگیرید تا بتوانید در بهترین زمان، امور مالی فروشگاه را مدیریت و پیگیری کنید.

موارد بالا تعدادی از شاخص‌های کلیدی عملکرد هستند که روند مدیریت فروشگاه را بهینه‌تر می‌کنند. با بررسی هفتگی یا ماهانه KPIها می‌توانید استراتژی‌های خود را برای رسیدن به سود بیشتر به‌روز کنید.

نرم افزار فروشگاهی سپیدار سیستم؛ همراه همیشگی شما در مدیریت فروشگاه

تأسیس یک فروشگاه راحت‌ترین کار برای به جریان انداختن سرمایه و کسب درآمد است؛ اما بسیاری از افراد بعد از راه‌اندازی کسب‌وکار از خود می‌پرسند: چگونه یک فروشگاه را مدیریت کنیم؟ مدیریت فروشگاه مهم‌تر از تأسیس آن است و به اصول خاص خود نیاز دارد. در این مقاله به بررسی چند روش کارآمد برای رسیدن به سود در فروشگاه‌ها پرداختیم. بسیاری از کارهای مدیریت فروشگاه را می‌توانید به‌راحتی با استفاده از یک نرم‌افزار فروشگاهی انجام دهید.

نرم افزار فروشگاهی سپیدار سیستم به شما کمک می‌کند تا مدیریت موجودی انبار، محاسبه سود و زیان، محاسبه دستمزد کارکنان و همه کارهای مالی فروشگاه را به‌راحتی انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تهیه نرم‌افزار و چگونگی استفاده از آن همین حالا با شماره تلفن ۰۲۱۸۱۰۲۲۰۰۰ تماس بگیرید یا به سایت سپیدار سیستم به آدرس sepidarsystem.com مراجعه کنید.