۰ نفر

کدام استان ها بارانی است؟

۵ اسفند ۱۴۰۰، ۸:۱۳
کد خبر: 614714
کدام استان ها بارانی است؟

صادق ضیائیان از بارش پراکنده در برخی نقاط، وزش باد شدید و ورود سامانه بارشی جدید به غرب کشور خبر داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، پیش بینی وضع هوا فردا ۵ اسفند ۱۴۰۰، سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای با هشدار نسبت به ورود سامانه بارشی به کشور از بارش برف و باران و احتمال انسداد راه‌های روستایی و آب‌گرفتگی معابر در ۲۰ استان خبر داد.

صادق ضیاییان اظهارکرد: بر اساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی امروز (۴اسفندماه) در ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش پراکنده رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: پنجشنبه (۵اسفندماه) تا ظهر بارش خفیف باران در مناطق شرقی خراسان رضوی دور از انتظار نیست و از اواخر وقت این روز سامانه بارشی جدیدی به‌تدریج از جنوب غرب وارد کشور می‌شود.

وزش باد شدید موفتی و در مناطق مستعد رگبار و رعد و برق

رئیس مرکز ملی پش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: با ورود این سامانه، روز جمعه (۶اسفندماه) در شمال غرب، غرب، بخش‌هایی از جنوب غرب و زاگرس مرکزی بارش باران، وزش باد شدید موفتی و در مناطق مستعد رگبار و رعد و برق رخ خواهد داد.

وی درباره محدوده شدت بارش‌ها گفت: روز شنبه (۷اسفندماه) به جز مناطق فوق در قسمت‌های مرکزی و شمال شرق کشور و استان‌های ساحلی خزر نیز شاهد فعایت سامانه بارشی خواهیم بود و یکشنبه (۸اسفندماه) در استان‌های ساحلی دریای خزر و شمال شرق کشور بارش پیش‌بینی می‌شود.

به گفته ضیاییان شنبه در بخش‌هایی از مرکز و جنوب و یکشنبه در جنوب و جنوب شرق کشور وزش باد شدید موقت رخ می‌دهد که در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست و روز یکشنبه  خلیج فارس و دریای خزر مواج پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده نیز اظهار کرد: آسمان تهران فردا(۵ اسفندماه) صاف همراه با غبار محلی و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۸ و حداکثر دمای ۱۷ درجه سانتیگراد و برای روز جمعه (۶ اسفندماه) نیمه ابری تا ابری و گاهی بارش پراکنده و وزش باد با حداقل دمای ۹ و حداکثر دمای ۱۸ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش صدای ایران ضیائیان در پایان گفت: طی امروز و فردا (۴ و ۵ اسفند ماه) بندرعباس با دمای ۲۷ درجه سانتیگراد گرم‌ترین و شهرکرد با دمای ۴- و ۳- درجه سانتیگراد سردترین مراکز استان کشور هستند.

 اطلاعیه سازمان هواشناسی به شرح زیر است:

 توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۸

نوع مخاطره: بارش برف، باران، کاهش دما، احتمال وقوع تگرگ، مه‌آلودگی، وزش باد نسبتاً شدید، در نواحی گرمسیر با رعدوبرقگ

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان، لرستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، غرب اصفهان و ارتفاعات استان‌های قزوین، البرز و تهران.

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۷: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، خوزستان و ارتفاعات استان‌های زنجان، قزوین، البرز و تهران.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۸: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان.

اثر مخاطره: اختلال در تردد، مه‌آلودگی، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، کولاک برف در جاده‌های کوهستانی، احتمال سقوط بهمن، احتمال مسدود شدن راه‌های روستایی به سبب بارش برف، تأخیر و احتمال لغو پرواز و احتمال آب‌گرفتگی محدود معابر شهری.

توصیه: اجتناب از تردد غیر ضروری، تجهیز خودروها به لوازم زمستانی از جمله زنجیر چرخ، مه‌شکن و سوخت کافی، احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای عملیات برف‌روبی و سایر اقدامات پیشگیرانه لازم به ویژه در فعالیت‌های کشاورزی برای دوری از خسارت احتمالی.

توصیف سامانه دوم: تغییر نوع توده هوا به همراه افزایش گرادیان فشاری

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۸

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید در مناطق بیابانی، توأم با گردوخاک

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۰/۱۲/۰۶: ایلام، خوزستان، اصفهان.

شنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۷: کرمانشاه، ایلام، چهارمحال و بختیاری، تهران، البرز، سمنان، یزد، جنوب اصفهان، شمال فارس و کرمان، نوار شرقی استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی.

یکشنبه ۱۴۰۰/۱۲/۰۸: تهران، قم، البرز، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، فارس و گلستان.

اثر مخاطره: در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و نهال‌ها و آسیب به سازه‌های موقت مانند گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.

توصیه: مستحکم کردن سازه‌های موقتی، احتیاط در تردد از اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های‌ نیمه‌کاره و عدم پارک خودروها در اطراف موارد ذکر شده.