۰ نفر

بازگشایی مدارس و دانشگاه ها موجب پیک ششم شد؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۶:۳۳
کد خبر: 610256
بازگشایی مدارس و دانشگاه ها موجب پیک ششم شد؟

رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی نسبت به کمبود احتمالی آی سی یو کودکان در هفته‌های آینده هشدار داد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایلنا، «حمیدرضا عمادی» رییس بخش عفونی بیمارستان امام خمینی و عضو کمیته علمی کشوری کرونا درباره آخرین وضعیت مراجعان کرونا در این بیمارستان گفت: تعداد مراجعان درمانگاه به شدت زیاد شده است و تعداد افرادی که به صورت سرپایی رمدسیور دریافت کرده‌اند نیز بسیار افزایش یافته است.

با وجود اینکه موارد بستری نسبت به ماه‌های گذشته سه برابر شده است، اما هنوز قابل مقایسه با زمان پیک دلتا نیست. در زمان پیک پنجم ۵۰ درصد بیمارستان را زیر بار کووید برده بودیم و ده بخش به بیماران کووید اختصاص داده شده بود، اما الان سه بخش به بستری‌های کووید اختصاص دارد. 

او افزود: امیدواریم موارد بستری در هفته‌های آینده به شدت پیک پنجم نشود اما احتمالا هنوز در شاخه صعودی این پیک هستیم، در نتیجه هنوز به قله نرسیده ایم و در صورت رسیدن به قله موارد بستری از وضعیت فعلی بیشتر خواهد شد که نمی‌توان از الان درباره میزان آن پیش بینی کرد. از صمیم قلب دعا می‌کنیم وضعیت بیمارستان مانند پیک قبلی نشود. 

عمادی گفت: علایم این بیماری کمابیش فرقی با سویه قبلی نکرده است اما کسانی که بدحال هستند و آن‌ها را بستری می‌کنیم عمدتا افرادی هستند که واکسن نزده‌اند یا اگر هم زده‌اند بیماری‌های زمینه‌ای داشته‌اند. موارد ابتلای کودکان به طرز قابل توجهی نسبت به پیک‌های قبل بیشتر شده است. شاید یکی از دلایلش این است که کودکان برخلاف افراد بالغ واکسن نزده اند. کودکان مانند اپیدمی ووهان که در اسفند ۹۸ بزرگسالان را درگیر کرد، در حال درگیر شدن هستند. 

او افزود: افرادی که تنگی نفس، بیماری زمینه ای، آسم، بیماری قلبی، ریوی، فشار خون و دیابت دارند یا شیمی درمانی می‌کنند و افرادی که داروی تضعیف کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، کسانی که پیوند داشته‌اند و افرادی که سن بالا دارند، باید در صورت بروز علایم حتما به پزشک مراجعه کنند و بیماری‌شان را جدی بگیرند. اما در افراد جوان و افرادی که واکسن زده‌اند بیماری شدید نخواهد شد و لزوم مراجعه پزشکی آن‌ها به اندازه گروه پرخطری که ذکر شد نیست. 

عمادی در ارتباط با احتمال همزمانی ابتلا به کرونا با تزریق واکسیناسیون گفت: بسیاری از کسانی که واکسن نزده‌اند وقتی از آن‌ها می‌پرسیم علت آن چیست می‌گویند مقداری گلودرد داشتیم و یکی از اعضای خانواده‌ام بیمار شده بودند و گفتم صبر کنم، اما اینقدر صبر کرده‌اند که به بیماری دچار شده‌اند و واکسن نزده اند. به همین دلیل می‌گوییم هرچه زودتر واکسن بزنید و تامل نکنید. البته بهترین زمان تزریق واکسن قبل از پیک بود. درحال حاضر که وارد پیک ششم شده‌ایم واکسیناسیون تاثیر چندانی بر بار مراجعات ندارد. 

او در ادامه گفت: ما از مردم می‌خواهیم که نکات بهداشتی را رعایت کنند اما متاسفانه نمی‌دانم وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم براساس چه شواهدی اینقدر اصرار داشتند که مدارس و دانشگاه‌ها باز شود و شرایط فعلی نتیجه آن است. معمولا بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند می‌گویند در خانواده ما اولین فردی که بیمار شد یک کودک بود که به مدرسه می‌رفت و بعد بیماری در خانواده گسترش پیدا کرد. این اصرار بی‌منطق وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم یکی از علل مهم شروع این پیک است. 

عمادی افزود: زمانی که وضعیت قرمز می‌شود دیگر چه فایده‌ای دارد که مدارس تعطیل شود. قبل از شروع پیک باید مدارس تعطیل می‌شد که این اتفاق نمی‌افتد. ما دانشجویی داشتیم که مریض بود و علامت داشت و در خوابگاه سکونت داشت. از او پرسیدیم چرا در خوابگاه ماندی؟ گفت اگر می‌گفتم کرونا دارم نمی‌گذاشتند امتحان بدهم و امتحانم به ترم بعد می‌افتاد.

برخی دانشجویانی که کرونا داشتند برای اینکه به امتحاناتشان برسند بیماری را کتمان می‌کردند. البته نمی‌توان گفت تنها علت پیک بازگشایی است اما یکی از پرنمودترین زمینه‌هایی که پیک ششم با این شدت و حدت شروع شد حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌ها بود که متاسفانه تا زمانی که شهرها قرمز نشده‌اند نیز ادامه پیدا می‌کند. 

او در واکنش به اقدام برخی از مسئولان که با وجود علایم کرونا در جلسات و گردهمایی‌ها شرکت می‌کنند و تاثیر اقدام آنها بر افکار عمومی گفت: این مساله موجب شیوع هرچه بیشتر بیماری خواهد شد. این بیماری همانطور که می‌دانید در بسیاری از افراد شدید نیست و افراد تصور می‌کنند که سرما خورده‌اند که منجر شده است، هرچه سریعتر در جامعه شیوع پیدا کند. 

عمادی درارتباط با وضعیت امکانات بیمارستان‌ها و امکان پذیرش مراجعان گفت: پیک قبلی شدیدتر بود و توانستیم از آن عبور کنیم و امیدواریم این بار نیز به همین صورت باشد. اما نگرانی که وجود دارد این است که کودکان درحال مبتلا شدن هستند و ممکن است بدحال شوند. آی سی یو کودکان کم است و ممکن است با کمبود آی سی یو کودکان در هفته‌های آینده مواجه شویم.