۰ نفر

این افراد مجاز به شرکت در کنکور نیستند + جزییات

۱۶ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۱۳
کد خبر: 607325
این افراد مجاز به شرکت در کنکور نیستند + جزییات

اتباع غیر ایرانی مقیم سایر کشور‌ها مجاز به انتخاب رشته و شرکت در کنکور ۱۴۰۱ نیستند و بعد از پذیرش، قبولی آن‌ها لغو خواهد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ فقط «اتباع غیر ایرانی مقیم جمهوری اسلامی ایران» و دارای «اقامت قانونی» مجاز به ثبت نام و یا شرکت در آزمون سراسری بوده و در صورت شرکت اتباع غیر ایرانی مقیم سایر کشورها، پذیرش آنان «لغو» می‌شود.

همه متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در رشته‌ها، مقاطع و دوره‌های مختلف تحصیلی مشمول شرایط و ضوابط این شیوه نامه هستند.

حداکثر مدت تحصیل مجاز در مقاطع کارشناسی پیوسته برای آن دسته از متقاضیان تحصیل که در چارچوب ضوابط و مقررات سازمان سنجش آموزش کشور در دوره‌های دانشگاه پیام نور پذیرفته شده اند، ۵ سال و در صورت افزایش سنوات، تمدید نیمسال تحصیلی به مدت دو نیمسال طبق تصمیم گیری کمیسیون موارد خاص دانشگاه پیام نور خواهد بود.

متقاضیان تحصیل غیر ایرانی، مجاز به انتخاب رشته در مناطق غیرمجاز تردد و اسکان اتباع غیر ایرانی مندرج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور نیستند و در صورت قبولی در کد رشته مناطق غیرمجاز، قبولی و پذیرش آنان در آزمون ورودی همان سال «لغو» می‌شود و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از پذیرش این دسته از متقاضیان معذور خواهند بود.

متقاضیان تحصیل غیر ایرانی پذیرفته شده در مناطق غیرمجاز، می‌توانند بر اساس کسب حد نصاب نمره علمی، در اولین کد رشته تحصیلی منطقه مجاز، طبق کارنامه قبولی و کاربرگ انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری، ادامه تحصیل دهند.

دانشگاه‌های محل پذیرش اولیه که جزء مناطق غیرمجاز محسوب می‌شوند، ملزم به ارجاع پذیرفته شده غیرایرانی طی مکاتبه مستقیم به سازمان سنجش آموزش کشور هستند.

متقاضیان تحصیل در هر یک از رشته‌های تحصیلی باید واجد شرایط مقررات و ضوابط پذیرش بوده و محل تحصیل خود را با توجه به ضوابط مربوط انتخاب کنند؛ در غیر این صورت قبولی آنان لغو شده و از ثبت نام و ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل می‌آید.

در صورت مغایرت شرایط پذیرش و ثبت نام متقاضیان تحصیل با مقررات و ضوابط شیوه نامه در هر مرحله از ثبت نام و تحصیل با تایید و تشخیص اداره کل امور دانشجویان غیر ایرانی، از ادامه پذیرش و تحصیل متقاضی جلوگیری به عمل می‌آید.

پذیرش متقاضیان تحصیل در رشته‌هایی که منجر به ایجاد تعهداتی برای جمهوری اسلامی ایران شود (از جمله تعهدات استخدامی) و رشته‌های خاص و غیر مجاز مندرج در پایگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور، ممنوع است.

جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه تعهدی در خصوص صدور مجوز اقامت برای خانواده متقاضیان تحصیل به استثناء همسر و فرزندان دانشجویان ندارد.

متقاضیان تحصیل همانند پذیرفته شدگان ایرانی تابع ضوابط و مقررات آموزشی و دانشجویی موسسه آموزش عالی محل قبولی خود خواهند بود.

همه متقاضیان تحصیل پذیرفته شده آزمون سراسری دوره روزانه (در تمامی رشته‌ها و مقاطع تحصیلی غیرپزشکی) موظف به پرداخت شهریه تحصیلی طبق مصوبات هیات امنای دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حداکثر تا ۸۰ درصد شهریه دوره نوبت دوم (شبانه) و در گروه پزشکی بر اساس مصوبات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

پذیرش اتباع غیرایرانی ورودی آزمون‌های سراسری و دوره‌های بدون آزمون (پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی) در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و دکتری حرفه‌ای ملزم به دارا بودن مدرک دیپلم از مدارس جمهوری اسلامی ایران و نیز مدارس بین المللی در داخل ایران است.

تمامی مدارک دیپلم صادره از سوی مدارس جمهوری اسلامی ایران متقاضیان تحصیل، باید مورد تایید وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد.