۰ نفر

مراحل و شرایط طلاق توافقی

۱۱ خرداد ۱۴۰۰، ۱۰:۰۳
کد خبر: 532680
مراحل و شرایط طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق است که بر مبنای توافق خانم و آقا و رضایت هر دو طرف اتفاق می‌افتد. برای انجام طلاق توافقی باید خانم و آقا بر سر موضوعات مشترک زندگی مانند مهریه، نفقه، حضانت فرزند، جهیزیه و ... به توافق برسند و بعد اقدام به طلاق کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، برای انجام این نوع از طلاق هم می‌توانند وکیل داشته باشند و هم می‌توانند خودشان کار طلاق را انجام دهند. در ادامه توضیحات به مراحل، شرایط و وکیل طلاق توافقی می‌پردازیم. 

مراحل طلاق توافقی با داشتن وکیل 

برای طلاق توافقی با داشتن وکیل باید ابتدا وکیل مورد اعتماد خود را پیدا کنید. برای وکالت دادن به ایشان می‌توانید به صورت حضوری به دفتر وکالت ایشان مراجعه کنید توافقات خود را با وکیل در میان بگذارید و سپس وکالت نامه را تنظیم کنید تا ایشان به جای شما در مراحل اداری طلاق حضور پیدا کنند. بسته به تجربه وکیلی که به ایشان وکالت دادید بین یک تا سه ماه کار طلاق شما را انجام می‌دهد. 

طلاق بدون حضور شما 

زمانی که شما یکی از وکلای موسسه حقوقی دادسو را انتخاب می‌کنید، نیاز به حضور شما در هیچ مرحله‌ای از طلاق نیست. حتی نیاز به حضور در دفتر  وکالت هم نیست و می‌توانید از طریق سامانه ثنا که برای خود قوه قضاییه هست به کمک وکیل‌تان قراردادی تنظیم کنید و قرارداد را به صورت الکترونیکی امضا کنید.

2 بعد از امضای قرارداد بین بیست تا سی روز کاری و بدون حضور شما کار طلاق‌تان انجام می‌شود. 

مراحل طلاق توافقی بدون وکیل 

برای انجام طلاق توافقی بدون وکیل نیاز هست که ابتدا هر دو طرف در سامانه تصمیم ثبت نام کنند و همه اطلاعات هویتی خود را وارد سامانه کنند. سپس باید برای شرکت در جلسات اجباری مشاوره بهزیستی وقت بگیرند. معمولا از زمان ثبت نام تا گرفتن اولین نوبت بین دو تا سه ماه طول می‌کشد. جلسات اجباری مشاوره بهزیستی بسته به میزان اختلافات خانم و آقا بین 4 تا 8 جلسه متغیر هستند که در هر هفته یا هر ده روز یکبار تشکیل می‌شود. شرکت در این جلسات مشاوره حدود دو ماه زمان می‌برد. بعد از شرکت در این جلسات در صورت این که مشاور مورد نظرتان امید به ادامه زندگی شما نداشته باشد، رای عدم امکان سازش را صادر می‌کند. 

بعد از دریافت رای عدم امکان سازش باید خانم و آقا به همراه مدارک هویتی و این رای به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه و دادخواست طلاق توافقی را ثبت کنند.

بعد از ثبت این دادخواست باید برای گرفتن وقت رسیدگی اقدام کنند. بعد از مشخص شدن وقت رسیدگی باید چند جلسه در دادگاه حضور پیدا کرده و قاضی را متقاعد کنند که امکان ادامه زندگی مشترک را ندارند. برای این کار باید دلایل قانع کننده‌ای داشته باشند. 

3

در صورتی که قاضی مجاب به طلاق این دو شخص شد حکم طلاق را صادر می‌کند. ولی این حکم طلاق اتمام کار نیست. تا سه ماه خانم و آقا فرصت دارند به همراه شناسنامه، کارت ملی، سند ازدواج و رای عدم امکان سازش به دفتر طلاق مراجعه کنند تا صیغه طلاق جاری شود و شناسنامه‌ها مهر طلاق زده شود. طلاق توافقی بدون وکیل بین 6 تا نه ماه زمان می‌برد.

شرایط طلاق توافقی 

تا این قسمت درباره مراحل طلاق توافقی توضیح دادیم در ادامه مقاله درباره مهریه، نفقه، حضانت فرزند، جهیزیه و بقیه موارد در طلاق توافقی توضیح می‌دهیم.

مهریه در طلاق توافقی 

مهریه و بقیه حق و حقوق مالی خانم یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در طلاق توافقی باید به آن رسیدگی شود. تا اسفند ماه سال 1399 موضوع مهریه به این صورت بود هر توافقی خانم و آقا داشتند به صورت مکتوب به آن رسیدگی می‌شد. خانم و آقا می‌توانستند توافق کنند خانم کل مهریه خود را ببخشد، کل مهریه را دریافت کند، بخشی از مهریه را ببخشد و بخشی را دریافت کند. 

ولی بعد از قانون جدیدی که تصویب شد برای طلاق توافقی خانم باید کل مهریه خود را ببخشد و سپس برای طلاق اقدام کنند. البته که خانم می‌تواند مبلغی را به عنوان مهریه به صورت غیر مکتوب از آقا دریافت کند. 

نفقه در طلاق توافقی 

نفقه از دیگر حق و حقوق مالی خانم است. در صورتی که خانم از آقا تمکین خاص (روابط زناشویی) و تمکین عام (امور مربوط به منزل) را  انجام دهد به ایشان نفقه تعلق می‌گیرد. 

در صورتی که خانم از آقا تمکین نکند نفقه به ایشان تعلق نمی‌گیرد و مهریه در هر صورت به خانم تعلق می‌گیرد. 

مبلغ نفقه را نیز می‌توانند بر اساس توافق خود مشخص کنند و در صورتی که توافق نداشته باشند دادگاه مبلغی را بر اساس تعداد سال‌های زندگی مشترک و شان خانم و  موارد دیگر مشخص می‌کند. 

حضانت فرزند در طلاق توافقی 

در صورتی که خانم و آقایی قصد طلاق از هر نوعی را دارند باید تکلیف فرزند مشترک خود را مشخص کنند. حضانت قانونی فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر، از هفت تا نه سالگی با پدر است. حضانت قانونی فرزند پسر تا هفت سالگی با مادر، از هفت تا پانزده سالگی با پدر است. بعد از آن سن از مدار حضانت خارج می‌شوند.

در صورتی که خانم و آقا توافقی غیر از این برای حضانت فرزند خود داشته باشند تا زمانی که به مصلحت فرزند آسیبی وارد نکند، قانون به آن احترام می‌گذارد. 

بهتر است توجه داشته باشید هر والدی که حضانت فرزند را بر عهده داشته باشد والد دیگر حق ملاقات فرزند را به صورت هفتگی یا ماهیانه دارد. 

طلاق با داشتن حق طلاق 

برای طلاق با داشتن حق طلاق باید خانم و اقا به دفتر ثبت اسناد رسمی مراجعه کنند و آقا به خانم وکالت در طلاق بدهد. این وکالت برای این که کامل باشد باید سه شرط زیر را داشته باشد. 

  • بلاعزل باشد (همیشگی باشد و دارای تاریخ مشخص نباشد) 
  • حق توکیل به غیر داشته باشد (خانم بتواند به جای آقا وکیل بگیرد تا در مراحل اداری طلاق حضور پیدا کند) 
  • حق اسقاط در تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی داشته باشد (بعد رای طلاق بتوانند بلافاصله به دفتر ثبت اسناد مراجعه کنند) 

جهیزیه در طلاق توافقی 

معمولا زوجینی که به صورت توافقی جدا می‌شوند دعوا و جدلی بر سر این موضوعات ندارند ولی بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که خانم و آقا بر سر جهیزیه به مشکل بر می‌خورند. 

به صورت قانونی وظیفه تهیه وسایل زندگی بر عهده آقا است ولی بر طبق سنت و عرف جامعه خانم و خانواده ایشان وسایل منزل را تهیه می‌کنند. 

در صورتی که خانم و اقا بر سر استرداد جهیزیه به مشکل بر بخورند می‌توانند از قانون کمک بگیرند. در قانون آمده که اگر خانم برای وسایلی که خریداری کرده سیاهه‌ای تنظیم و امضا کرده باشند یا اگر فاکتور وسایل را دارد می‌تواند با نظارت ماموری از کلانتری وسایل را از منزل خارج کند. 

وسایلی که بعد از ازدواج خریداری شده باشند بر اساس اینکه فاکتور وسیله به نام خانم یا آقا باشد، مالک وسیله هم ایشان است. 

تنصیف اموال در طلاق توافقی 

یک بندی در سند ازدواج وجود دارد که به این صورت است که اگر آقایی قصد طلاق همسر خود را داشته باشد و این طلاق به دلیل کوتاهی و قصور خانم در زندگی مشترک نباشد باید آقا نصف اموالی که در بعد از ازدواج خریداری کرده را به خانم واگذار کند. این شرط دو رکن اصلی دارد. طلاق از طرف آقا باشد و فقط نصف یا کمتر از نصف اموال را می‌توان واگذار کرد.

 ولی از آنجایی که در طلاق توافقی همه چیز بر مبنای توافقات خانم و آقا است این مورد هم می‌توانند با یک دیگر توافق کنند. که برای مثال اموالی که بعد از ازدواج به کمک یک دیگر خریداری کردند را  به صورت نصف و برابر بین هم دیگر تقسیم کنند. 

منبع : https://dadsoo.com