۰ نفر

مسافرانی که کرونا می آورند

۱۰ خرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۰۹
کد خبر: 532374
مسافرانی که کرونا می آورند

بررسی نشان می‌دهد مردم استان‌هایی که بیشتربه سفر رفته اند ‌در موج چهارم کرونا روزهای سخت‌تری را تجربه کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ تجربه سفرهای نوروزی نشان داد مسافران می‌توانند مهم‌ترین انتقال‌‎دهندگان ویروس به نقاط مختلف کشور باشند. براساس اعلام سازمان راهداری و آمار استخراج شده از ترددشمارهای جاده‌ای، مردم تهران و البرز با 2میلیون و ۵۰۰هزار سفر بین‌استانی بیشترین مسافران نوروزی بودند، هرچند استان‌های دیگر هم آمار سفر بالایی را ثبت کرده‌اند.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از ممنوعیت سفر بین استانی همزمان با تعطیلات نیمه خرداد و برقراری جرایم ۵۰۰هزار تا یک‌میلیون تومانی برای تخلفات در این زمینه خبر داده است، اما بیم آن وجود دارد که مسافرت‌ در تعطیلات پیش‌رو بار دیگر شرایط شکننده کنونی را بحرانی کند.

در این میان تحلیل رابطه آماری سفرها و گسترش بیماری در استان‎های گردشگرپذیر و گردشگرفرست نشان می‌دهد استان‎هایی که بیشترین مسافرت از مبدا را داشته‌اند، شدیدترین وجه موج چهارم را هم که با گسترش کرونای انگلیسی همراه بود تجربه کردند. هرچند استان‎هایی مانند مازندران و گیلان که معمولا گردشگرپذیر هستند و همیشه بیشترین حجم مسافر را می‌پذیرند هم وضعیت خوبی نداشتند.

آمار البرز هنوز بالاست    

البرز یکی از استان‌هایی است که بیشترین مسافر را به دیگر مناطق می‎فرستد و همچنین راه‎هایش بسیار پرتردد هستند. سخنگوی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه علوم پزشکی  و رییس اورژانس البرز با بیان اینکه استان‌هایی که مردم آن بیشتر سفر می‎روند، درگیری بیشتری هم با کرونا دارند می‎گوید: وقتی سفر اتفاق می‎افتد و همزمان با یک ویروس جهش‎یافته هم مواجه هستیم، پراکندگی این ویروس شدیدتر می‎شود. وضعیت فعلی ما در آستانه تعطیلات نیمه خرداد نگران‌کننده است، زیرا با سوش‌های هندی و آفریقایی هم مواجهیم. اکنون با اینکه در بسیاری از نقاط کشور آمار بستری نزولی شده، البرز و بعضی استان‎ها از سخت‎ترین دوران پیک دوم خود بیماران بستری بیشتری دارند و این نشان می‌دهد شرایط مدام دشوارتر شده است.

مهرداد بابایی با بیان اینکه در فصل گرما با استفاده از وسایل سرمایشی امکان انتقال بیماری بیشتر می‎شود، می‌افزاید: نکته مهم دیگر درباره خطرات سفر این است که در یک استان باید سویه‌های جدیدی از بیماری وجود داشته باشد و مسافران می‎توانند آن را  منتقل‌کنند.

انتقال آسان بیماری

یک متخصص بیماری‎های عفونی بیمارستان امام علی(ع) کرج درباره تأثیر سفرها بر گسترش بیماری می‌گوید: هرگاه فاصله بین افراد کم شود چه به وسیله سفر، چه از طریق تجمع و مهمانی، کرونا می‎تواند انتقال یابد. این موضوعی است که در ماه‎های گذشته مدام بر آن تأکید شده است و هنوز هم باید مورد توجه قرار گیرد.علیرضا سلیمانی می‎افزاید: در سفر مردم ممکن است برای خرید با ساکنان شهرهای مقصد مواجهه داشته باشند یا استفاده از ماسک را جدی نگیرند و به این ترتیب زمینه ابتلا به بیماری را فراهم کنند. به‌عنوان یک متخصص فقط از مردم می‎خواهم ارتباطات را تا آنجا که ممکن است کم کنند. اکنون که سفرهای خرداد و انتخابات را پیش‌رو داریم اگر همچنان سفرها و مهمانی‌ها ادامه داشته باشد، ممکن است با بحران تازه‎ای روبه‎رو شویم.

کردستانی‎های مسافر، بیشتر بیمار شدند

غرب کشور زودتر از مناطق دیگر موج چهارم را تجربه کرد و به‌دلیل نزدیکی به مرزها امکان خطر بیماری در آن همیشه بالاست. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان درباره نگرانی‌ها از تعطیلات پیش‌رو و شدت یافتن دوباره بیماری می‌گوید: سفر یکی از شاخص‌هایی است که می‎تواند عوامل تشدید اپیدمی مانند تماس‎های محافظت نشده را بالا ببرد. بارها گفته شده است بهترین کار هنگام اپیدمی آن است که مردم در خانه‌های خودشان بمانند و از سفر و تجمع پرهیز کنند.  شرایط کشور هنوز به ثبات کامل نرسیده است و اگر خطر را جدی نگیریم، ممکن است در تیر گرفتار موج پنجم شویم. ابراهیم قادری با بیان اینکه بررسی ‌ بیماران موج چهارم کردستان نشان داد بسیاری از آنها در نوروز به سفر رفته بودند یا مهمانی از خارج استان‎ داشتند، می‌افزاید: این موضوع تأثیر سفر را به خوبی نشان می‎دهد و ما نباید در این‌باره سهل‎انگاری کنیم. وی درباره تأثیر سفر مردم استان به عراق نیز می‌گوید: از نیمه اسفند سال 99انجام سفرهای معمولی به عراق ممنوع شد. البته سفرهای تجاری همچنان انجام می‎شود که با انجام تست و بررسی رانندگان تلاش می‎کنیم از انتقال بیماری بین 2کشور جلوگیری کنیم.

انتقال سوش‎های جدید با سفر

مازندران به‌عنوان استانی گردشگرپذیر همیشه در تعطیلات نیمه خرداد مقصد گردشگران بوده است و امسال هم بیم آن می‎رود که جمعیت گردشگران به شمال کشور سرازیر شوند. معاون بهداشتی علوم پزشکی مازندران می‌گوید: همانطور که درباره کرونای انگلیسی شاهد بودیم، سفر عامل مهمی در انتقال سوش‎های مختلف کروناست و اکنون که کرونای آفریقایی و هندی در جنوب کشور دیده شده، سفر در تعطیلات پیش‌رو می‌‎تواند موجب گسترش این سوش‌های جدید شود. قاسم اویس اظهار امیدواری می‌کند مردم بپذیرند تا تکمیل واکسیناسیون باید محدودیت‌ها را رعایت کرد. او ادامه می‌دهد: مازندران استانی مهمان‌پذیر است و مردمش کمتر سفر می‌روند، اما مسافرت نه‌تنها برای خود مسافران خطرآفرین است بلکه شرایط مردم استان را هم می‌تواند بحرانی کند.

مسافران، ویروس را منتشر می‌کنند

مسئول بخش کرونای بیمارستان رازی قائمشهر و فوق تخصص بیماری‌های عفونی هم می‌گوید: اینکه سفر عامل مهمی در گسترش کروناست موضوع تازه‎ای نیست، اما وقتی مردم این موضوع را می‌‎دانند و باز هم قوانین بهداشتی و ممنوعیت سفر را رعایت نمی‌کنند، شرایط بحرانی می‎شود. فرهنگ بابامحمودی با بیان اینکه ویروس کرونا بسیار هوشمند است و به‌ سرعت از غفلت ما برای انتشار استفاده می‌کند، می‎افزاید: افرادی که سفر می‌روند بیماری را با خودشان به دیگر نقاط می‌برند و منتشر می‌کنند. تجربه ما در ماه‌های گذشته این موضوع را اثبات کرده. باید بدانیم تا 70درصد مردم واکسینه نشوند، بیماری کنترل نشده و نباید سفر رفت.

رعایت پروتکل‌ها باید ادامه یابد

رییس کارگروه اطلاع‌رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان‌غربی هم بر ادامه رعایت پروتکل‌‌ها و پرهیز از سفر تأکید می‌کند. علی‌احمد آقاپور می‌گوید: درست است که سفر بر گسترش بیماری تأثیر دارد، اما مردم باید از همه تجمعات خودداری کنند تا شرایط به وضعیت ثبات برسد. حتی افرادی که واکسن زده‌اند هم باید همچنان دستورها را رعایت کنند چون امکان انتقال بیماری از سوی آنها هم وجود دارد و سفر رفتنشان می‌تواند خطرناک باشد.

مسافران نیایند

قرمزشدن دوباره شهر سرپل‎ذهاب از وضعیت پرخطر کرمانشاه و لزوم توجه بیشتر به جلوگیری از افزایش موارد بیماری در این استان حکایت دارد. معاون درمان علوم پزشکی کرمانشاه درباره تأثیر عامل سفر بر این موضوع  می‎گوید: خوشبختانه قرار است در تعطیلات پیش رو از ورود همه پلاک‎های غیربومی به استان جلوگیری کنیم تا شرایط دشوار استان بحرانی‎تر نشود. ابراهیم شکیبا با بیان اینکه سفر در شدت‌یافتن موج چهارم کرونا بسیار مؤثر بود، ادامه می‎دهد: هر انتقالی می‎تواند موجب  بیماری شود.

معمولا مسافران نه فقط به یک استان بلکه در مسیر به شهرها و استان‌های مختلف می‎روند و این می‎تواند پراکندگی ویروس را بسیار آسان کند. از سوی دیگر سلامتی خودشان و مردم شهرشان هم با خطر مواجه می‌شود، زیرا پس از بازگشت از سفر تا بروز بیماری 2هفته زمان لازم است و معلوم نیست در این مدت چند نفر را آلوده خواهند کرد. وی ضمن آنکه از مردم می‌خواهد با وجود محدودیت‎ها صبوری کنند و سفر نروند، می‌گوید: در کرمانشاه مردم بیشتر به منطقه اورامانات سفر می‎کنند که خوش آب‌وهواست، اما گرچه کرمانشاهی‌ها مهمان‎نواز هستند، اما در اعمال ممنوعیت سفر جدی هستیم و از مردم می‎خواهیم از سفر خودداری کنند.