۰ نفر

استان های جنوبی؛ سرپل ورود گونه‌ های جهش یافته کرونا به ایران

۲ خرداد ۱۴۰۰، ۵:۲۵
کد خبر: 530024
استان های جنوبی؛ سرپل ورود گونه‌ های جهش یافته کرونا به ایران

استان‌های جنوبی کشور نظیر بوشهر و هرمزگان و خوزستان علاوه بر مرزهای زمینی و هوایی، بنادر مهمی دارند که محل ورود و خروج مستمر اتباع خارجی است و به‌همین دلیل بیش‌از سایر استان‌ها در معرض مواجهه با گونه‌های جهش یافته کرونا هستند. مشاهده و شناسایی گونه‌های جهش یافته کرونا با خاستگاه انگلیس، آفریقای‌جنوبی و هند هم نخستین بار در همین 3 استان بوده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، رییس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با اشاره به اینکه نخستین بار گونه جهش یافته کرونای هندی در این استان و در بین 6 نفر از اتباع هندی شناسایی شد گفت: زمانی که این افراد وارد یکی از هتل‌های استان شدند، مرکز بهداشت استان مطلع و از آنها تست گرفته شد که با مثبت شدن تست، در همان هتل قرنطینه شدند.

وی در خصوص احتمال انتقال این بیماری از زمان ورود این افراد به استان تا مستقر شدن در هتل گفت: این احتمال وجود دارد که در این فاصله آلودگی ایجاد کرده باشند.

دبیرستاد مقابله با کرونای استان بوشهر اظهار داشت: در استان‌هایی نظیر بوشهر و هرمزگان که دریا و بندر داریم به‌طور مرتب کشتی‌های مختلفی پهلو می‌گیرند و ممکن است در بین سرنشین‌ها و کارکنان کشتی‌ها، کارکنان هندی تبار یا پاکستانی و ... وجود داشته باشند که آلوده به ویروس کرونا باشند لذا قبل از اینکه وارد بندر شوند به‌طور قطع از آنها تست گرفته می‌شود و اگر تست آنها مثبت باشد، یا در خود کشتی قرنطینه می‌شوند یا اگر بخواهند وارد خشکی شوند در مکانی جداگانه قرنطینه خواهند شد.

وی در خصوص موارد دیگر احتمالی از مبتلایان اتباع خارجی در این استان گفت: طی 2 ماه اخیر و پس از اطلاع‌رسانی در خصوص ویروس جهش یافته هندی، تاکنون وضعیت ابتلای 160تبعه خارجی را در استان بررسی کردیم که از این تعداد فقط تست همین 6 نفر در مورد ویروس جهش یافته هندی مثبت بوده است. البته به‌دنبال این قضیه دستورالعملی ابلاغ شد که هر کشتی یا شناوری که وارد بنادر مختلف استان می‌شود، مسافران آن قبل از دادن آزمایش و مشخص شدن وضعیتشان، حق خروج از کشتی یا شناور را ندارند.

دکتر کشمیری درباره مسافرانی که از راه زمینی وارد استان می‌شوند نیز افزود: مسافرانی که وارد استان می‌شوند یا از طریق مرز هوایی است یا زمینی و از هر کدام از اینها باشد توسط مرکز بهداشت مستقر در این اماکن مورد بررسی قرار می‌گیرند. در فرودگاه مقرراتی را برای ورود اتباع خارجی در نظر گرفته‌اند.

   شناسایی مبتلایان به ویروس‌های کرونای آفریقایی، هندی و انگلیسی در هرمزگان

اما وضعیت در استان هرمزگان به‌ گونه دیگری است و آمار مبتلایان به ویروس‌های جهش یافته کرونا بیشتر است. رییس دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان درباره آمار مبتلایان به ویروس‌های جهش یافته کرونا در این استان گفت: تاکنون 44 مورد مبتلا به ویروس جهش یافته کرونای آفریقایی در استان هرمزگان کشف شده است که اغلب آنها در شهرستان پارسیان و یک مورد در شهرستان بندر لنگه بوده است.

دکتر حسین فرشیدی افزود: فردی شاغل در استان همجوار به ویروس جهش یافته آفریقایی مبتلا می‌شود و بیماری به فردی که در پارسیان در ارتباط بوده‌اند، منتقل می‌شود که با شرکت فرد آلوده در مراسم عروسی بیماری به تعدادی از شرکت کنندگان منتقل می‌شود و متأسفانه در مجموع یک نفر فوت می‌شود. با تشخیص سریع و بموقع و قرنطینه شهر مورد نظر، شیوع بیماری فعلاً متوقف شده است.

وی ادامه داد: یک مورد قطعی ابتلا به ویروس جهش یافته کرونای هندی نیز در شهرستان میناب کشف شد که از طریق ارتباط با یک تبعه پاکستانی منتقل شده بود و متأسفانه بیمار مرد جوانی مبتلا به بیماری زمینه‌ای قلبی بود که به‌دلیل کرونا فوت کرد و تبعه پاکستانی هم در حال حاضر در قرنطینه است.

رییس ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در استان هرمزگان اضافه کرد: هفته گذشته نیز 4 مورد دیگر مشکوک مبتلا به ویروس جهش یافته کرونای هندی داشتیم که هنوز جواب قطعی آزمایش های آنها مشخص نشده است.

وی در خصوص موارد ابتلا به ویروس‌های جهش یافته کرونا از طریق مرز دریایی گفت: حدود 14 روز قبل، 3 مورد ابتلا به ویروس جهش یافته کرونا نیز از طریق مرزهای دریایی داشته‌ایم که از نوع انگلیسی بوده است. این کشتی شامل ملوان‌های ایرانی و هندی بوده و نتیجه تست 3 نفر از افراد خارجی مثبت اعلام شده است لذا تمامی سرنشینان آن قرنطینه و 3 بیمار نیز به‌دلیل بدحالی بستری شدند اما خوشبختانه روند بیماری این سه نفر رو به بهبودی است.

دکتر فرشیدی اظهار داشت: در حال حاضر سرنشینان کشتی‌هایی که از سمت کشورهای خارجی می‌آیند اعم از سرنشینان ایرانی یا خارجی، هنگام رسیدن به استان غربالگری شده و از آنها آزمایش گرفته می‌شود و حتی در صورت منفی بودن تست‌ها نیز این افراد تا 14روز در قرنطینه می‌مانند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: تبعه‌های خارجی قبل از ورود از هر راه ورودی به استان نظیر زمینی، هوایی و دریایی، باید آزمایش دهند. البته این فقط شامل تبعه‌های خارجی نمی‌شود و این تست‌ها برای ایرانی‌هایی که از خارج از کشور وارد استان می‌شوند نیز انجام می‌شود و اگر نتیجه تست‌ها نشان از ابتلا به ویروس‌های جهش یافته کرونا باشد، اقدامات تکمیلی انجام می شود.

  مهار کرونای انگلیسی در خوزستان

استان خوزستان استانی است که در بهمن ماه سال گذشته به‌عنوان نخستین استان در کشور یک مورد ابتلا به بیماری کرونای جهش یافته مشاهده شد و مشکلات بسیاری را برای کادر درمان و مردم این استان رقم زد. این بیمار مسافری بود که از کشور هلند به خوزستان وارد شده بود و پس از نمونه‌برداری مشخص شد وی به‌گونه جهش یافته انگلیسی کرونا مبتلا شده است. این استان اما حالا به‌دلیل مرز زمینی، دریایی و مسافرانی که از کشورهای دیگر و از طریق مرز هوایی وارد خوزستان می‌شوند بیشتر در معرض شیوع گونه‌های جهش یافته کرونا است.

«سیدمحمد علوی» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور  گفت: از آنجا که خوزستان دارای مرز زمینی و از آن مهمتر مرز دریایی است که خدمه کشتی‌های وارد شده از اقصی نقاط کشور به آن وارد می‌شوند ما مقررات سختگیرانه‌ای را برای جلوگیری از ورود گونه‌های جهش یافته کرونا از جمله هندی، آفریقایی و هیبریدی هندی - کالیفرنیایی در مرز هایمان اعمال می‌کنیم. خوزستان نخستین استانی بود که ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در آن شیوع یافت لذا با تدابیر سختگیرانه تلاش خواهیم کرد تا جایی‌که بتوانیم از ورود انواع جهش یافته جدید جلوگیری کنیم.