۰ نفر

احتمال دو نوبتی شدن آزمون سراسری دانشگاه ها

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۰:۵۱
کد خبر: 529230
احتمال دو نوبتی شدن آزمون سراسری دانشگاه ها

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: موضوع بیش از یکبار برگزار شدن کنکور، یک بند از مجموعه و بسته سیاستی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس ؛ سید فرهنگ فصیحی قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دونوبتی شدن آزمون سراسری دانشگاه‌ها، اظهار کرد: این طرح مدتی است که در ذیل مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی که هر کدام مصوباتی درباره نحوه اجرای کنکور و نظام سنجش و پذیرش دانشجو دارند، در حال رفت و آمد است؛ در این دور، در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم با هماهنگی مجموعه نهادهای دیگر، کار مفصل و جدی انجام شده است که ان‌شاءالله از سال‌های آینده با نظم جدیدی که کمتر باعث هم استرس و نگرانی خانواده‌ها شود و هم اینکه با کیفیت و دقت بهتری نظام سنجش و پذیرش را در دانشگاه‌ها اتفاق بیفتد، عملیاتی خواهد شد.

وی ادامه داد: موضوع بیش از یکبار برگزار شدن کنکور، یک بند از مجموعه و بسته سیاستی است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تصویب است و به موجب آن، این وضعیت که یکبار در سال، آزمونی برگزار شود و همه سرنوشت داوطلبان ورود به دانشگاه که فارغ‌التحصیلان مدارس هستند، موکول به این وضعیت شود، بناست که تغییر کند.

فصیحی اضافه کرد: بنابراین ممکن است آزمون‌ها دو بار، سه بار یا هر تعداد که شورا به تصمیم برسد، برگزار شود و این موضوع یک بند از آن است؛ به عبارت دیگر، یک بخشی از کیفیت سنجش استعداد تحصیلی بناست که به عهده آموزش و پرورش باشد و بر اساس سوابق تحصیلی دانش‌آموزان، محاسبه شود و به این ترتیب باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که آموزش و پرورش هم آمادگی اجرای این طرح را داشته باشد.

وی افزود: در حال حاضر امتحانات سال آخر دوره متوسطه به صورت نهایی و سراسری برگزار می‌شود و از این نظر، عدالت برقرار است و امنیت بر آزمون‌ها حاکم است. این طرح در صحن شورا در حال بررسی است و ان‌شاءالله در آینده نزدیک مطرح خواهد شد و اگر تصویب شود که یکسال باشد، همان آزمون نهایی سال آخر متوسطه خواهد بود و اگر بنا باشد که باری روی دوسال آخر تحصیل متوسطه بیفتد باید آن هم استانداردسازی شود و از سال ۱۴۰۳، افرادی که می‌خواهند در آن سال کنکور دهند، بدانند که نتیجه سال یازدهم و دوازدهم همراه با آزمون کنکور در ورود به دانشگاه موثر است.

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر دو سال آخر تحصیل بخواهد به حساب آید، از سال ۱۴۰۳ است و اگر یک سال تحصیل محاسبه شود ممکن است از سال ۱۴۰۲ باشد اما زودترین زمان اجرا یعنی فقط سال آخر متوسطه ملاک قرار گیرد، از سال ۱۴۰۲ خواهد بود تا دانش‌آموزان بتوانند برنامه‌ریزی کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که «دلیل مطرح شدن برگزاری دوبار یا بیشتر برگزار شدن کنکور در سال چه بوده است؟»، تصریح کرد: دو دلیل عمده است که مطالعات نظام آموزش عالی و آموزش و پرورش نشان می‌دهد؛ همکاران ما در سازمان سنجش آموزش کشور، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و آموزش و پرورش سال‌هاست که روی این طرح کار می‌کنند و یک دلیل، این فضای نگرانی است که به خیلی موارد دیگر اعم از بحث کلاس‌های کنکور و ...دامن زده است یعنی بچه‌ها را از سنین پایین‌تری به تست زدن و آمادگی برای کنکور وادار می‌کنند.

فصیحی افزود: دلیل این موضوع این است که این آزمون یکبار در سال برگزار می‌شود و همه می‌خواهند در همان یک روز، سرنوشت تحصیلی داوطلبان را تعیین کنند و این نگرانی برای خانواده‌ها وجود دارد که اگر فرزندمان در کنکور قبول نشود، یکسال عقب می‌افتد و باعث می‌شود که به این جو دامن زده شود اما اگر این آزمون دوبار در سال برگزار شود و نتیجه آن هم حداقل برای دو سال معتبر باشد که جزو تصمیم بسته سیاستی است، این امکان ایجاد می‌شود که اگر دانش‌آموز در یک آزمون موفق نبود، دو، سه ماه تا ۶ ماه بعد فرصت مجدد دارد که بتواند شرکت کند و مورد سنجش قرار گیرد و با مراجعه به دانشگاه‌ها، رشته مورد علاقه خود را انتخاب کند.

وی ادامه داد: عامل دوم این است که با توجه به گسترش ظرفیت آموزش عالی، در بعضی از رشته‌ شهرها که ممکن است مورد علاقه خیلی از داوطلبان باشد، نسبت متقاضیان به صندلی موجود کمتر است یعنی متقاضیان می‌توانند در آن رشته در دانشگاه خودشان انتخاب کنند و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد رشته شهرهای ما یک چنین وضعیتی دارد و نیاز به رقابت در آن رشته دانشگاه‌ها نیست و در این بسته سیاستی، پیش‌بینی شده است برای آن دسته از رشته شهرهایی که متقاضی کمتر از میزان صندلی موجود است با نظامی بر اساس سوابق تحصیلی، داوطلبان بتوانند رشته شهر خود را انتخاب کنند و بدون نیاز به شرکت کنکور وارد دانشگاه و نظام آموزش عالی شوند.

قائم مقام دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به این پرسش که در سال‌های اخیر شاهد تجمیع گروه‌ها آموزشی در یک کنکور سراسری بودیم که برای کاهش هزینه‌ها بود، این دو یا سه بار برگزاری کنکور هزینه‌های زیادی را به دولت تحمیل نمی‌کند؟ ، گفت: نظر شخصی خودم این است که آن وضعیت یک بار در سال و سیستم آموزشی که هزینه می‌کند با استرس، اضطراب و نگرانی زیاد و هزینه اجتماعی بسیار بالا که تبعات دنباله‌ای تحمیل می‌کند همراه است که قطعا هزینه دو، سه بار آزمون در سال به این شکل نیست ضمنا نظامات برگزاری آزمون که سازمان سنجش مجهز است و ابزار تکنولوژی که وجود دارد به نظر می‌آید آسیبی را که می‌زند جبران کند.

وی افزود: در حال حاضر بخشی از برگزاری آزمون‌های سراسری، بحث آزمون‌های عمومی و تخصصی توأمان هست. چیزی که مد نظر است این بوده که این آزمون‌ها هم تفکیک شود و برای استعدادسنجی عمومی یعنی آزمون‌های عمومی به سوابق تحصیلی مراجعه شود و فقط آزمون‌های تخصصی برای گروه‌های تخصصی خاص گرفته شود و مجددا یادآوری می کنم که اگر این اتفاقات صورت گیرد تعداد زیادی از داوطلبان می‌توانند بدون شرکت در کنکور، رشته تحصیلی و دانشگاه مورد علاقه خود را انتخاب کرده و مشغول به تحصیل شوند بنابراین حدس می‌زنیم داوطلب آن رشته‌هایی که متقاضی برایش زیاد است در آنجا کاهش می‌یابد و شرکت‌کنندگان آزمون سراسری کاهش می‌یابد.

فصیحی در پاسخ به این پرسش که آیا سوالات تستی خواهد بود، اظهار کرد در اینباره هنوز در مجموعه سیاستی تصمیم گیری نشده است و آن چیزی که مورد تأکید است این بوده که نظام سنجش را از پذیرش جدا کنیم و کیفیت سنجش بالا می‌رود.