۰ نفر

تردید در آغاز دنیای بدون ماسک

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۲:۳۷
کد خبر: 527914
تردید در آغاز دنیای بدون ماسک

در حالی‌که مقامات بهداشتی آمریکا اعلام کرده‌اند افراد واکسینه‌شده کامل می‌توانند بدون ماسک تردد کنند، اما گروهی از محققان این کار را هنوز زود و خطرناک می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، مقامات بهداشتی فدرال آمریکا اعلام کرده‌اند افراد کامل واکسینه‌شده دیگر نیازی به ماسک و حفظ فاصله اجتماعی به‌ویژه در فضای باز ندارند. به گزارش نیویورک تایمز، این خبر دنیا را برای بازگشت به زندگی پیش از کرونا امیدوار کرده است.

این توصیه جدید نه‌تنها مشاغل و مقامات بهداشتی ایالات مختلف را شگفت‌زده کرده‌ که در‌عین‌حال سؤال‌ها و ابهاماتی نیز درباره احتمال افزایش مبتلایان به کووید-19 به‌وجود آورده است. پیش از این متخصصان بارها اعلام کرده بودند که حد‌نصاب‌رسیدن به ایمنی مناسب برای تمام‌شدن پاندمی و بازگشت به زندگی عادی، واکسینه‌شدن حداقل 70درصد از جمعیت یک ملت است اما مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در حالی این خبر را داده ‌که در آمریکا تنها در حدود 35درصد جمعیت واکسینه شده‌اند.

دکتر روچل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) در کنفرانس خبری روز پنجشنبه کاخ سفید، گفت: همه ما مدت‌ها منتظر این لحظه بودیم. اگر فردی کامل واکسینه شده است‌-به‌معنای اینکه 2هفته از دریافت دوز دوم واکسن کووید-19نیز گذشته است- می‌تواند تمام اموری را که پیش از این به‌دلیل پاندمی متوقف کرده بود، از سر بگیرد.

اجازه توقف استفاده از ماسک برای میلیون‌ها نفری که در آمریکا و همچنین جهان واکسینه نشده‌اند، می‌تواند انگیزه مضاعفی برای واکسن‌زدن باشد. تا چهارشنبه هفته گذشته در حدود 155میلیون نفر از آمریکایی‌ها حداقل یک دوز واکسن کووید-19 را دریافت کرده بودند اما تنها یک‌سوم جمعیت این کشور مساوی با 119میلیون نفر کامل واکسینه شده‌اند. سرعت روند واکسیناسیون کند شده است و تامین‌کنندگان به‌طور میانگین 09/2میلیون دوز در روز واکسن توزیع می‌‌کنند که نسبت به رقم 38/3میلیون دوز که اواسط آوریل گزارش شده بود، کاهش پیدا کرده است.

بازگشت تدریجی به شرایط ماقبل کرونا؟

روز پنجشنبه، جو بایدن، رییس‌جمهور آمریکا از توصیه‌های جدید به‌عنوان یک نقطه عطف در تلاش این کشور برای مقابله با بیماری همه‌گیر استقبال کرد و از آمریکایی‌ها خواست تا آستین‌های خود را برای واکسیناسیون بالا بزنند. درحالی‌که ممکن است توجیهات علمی برای تغییر دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کووید-19وجود داشته باشد، اما همچنان سؤالات و ابهاماتی همراه دارد که پاسخ ساده و یکسانی هنوز برای آن پیدا نشده است؛ چطور می‌شود مطمئن شد که از این پس همسایه واکسینه‌نشده از ماسک استفاده می‌کند؟ در مورد کودکان، که هیچ واکسنی برای آنها مجاز نیست و مدارس چطور؟ آیا اجرای چنین دستورالعمل‌هایی امکان‌پذیر است؟

به اعتقاد برخی ‌مقامات آمریکایی، درحالی‌که همه آرزوی بازگشت به زندگی بدون ماسک را دارند، دستورالعمل مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها کمی گیج‌کننده است و کارمندان مشاغل اساسی که‌ به‌طور مرتب در معرض ارتباط با افراد مختلف هستند را درنظر نمی‌گیرد. البته این مرکز استفاده از ماسک در اماکن عمومی پرازدحام مانند مترو، اتوبوس و... را همچنان برای افراد واکسینه‌شده توصیه می‌کند.

والنسکی در کنفرانس روز پنجشنبه ‌عنوان کرد توصیه‌های بهداشتی جدید در نتیجه کم‌شدن موارد ابتلای کرونا و افزایش دسترسی به واکسن اعلام شده است. اما برخی ‌دانشمندان، حتی کسانی که با این توصیه موافقت کردند، در تعجب هستند چطور آژانسی که به احتیاط فراوان معروف است، چنین توصیه جسورانه‌ای کرده است. همین 2هفته پیش بود که این مرکز به افراد کاملا واکسینه‌شده توصیه کرد می‌توانند ماسک‌های خود را در فضای باز اما نه در مکان‌های شلوغ از صورت بردارند.

لینسی مار، کارشناس متخصص ذرات هوازی در ویرجینیا‌تک و منتقد جدی توصیه‌های گذشته آژانس در مورد انتقال ویروس گفت: اگر شما سالم و واکسینه‌شده هستید و در خانه فردی با بیماری زمینه‌ای ندارید، به‌نظر می‌رسد که می‌توانید به این توصیه عمل کنید. البته او همزمان هشدار داد در اماکن شلوغ حتی اگر واکسینه هم شده‌اید، این کار خطرناک است.

دکتر لنا ون، یکی از مقامات بهداشتی سابق آمریکا نیز گفت: من شوکه شده‌ام. ما داریم از سمت دیگر بام می‌افتیم. امیدوارم این توصیه تنها در ایالاتی اتفاق بیفتد که حدود 70درصد افراد واکسینه شده‌اند.

اما دکتر راسموسن، ویروس‌شناس کانادایی معتقد است که افراد واکسینه‌شده بسیار کمتر از افراد غیرواکسینه، احتمال ناقل‌بودن دارند: به‌نظر من مردم همیشه با توصیه‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری مشکل دارند، همیشه این مرکز متهم است و مورد انتقاد قرار می‌گیرد؛ چه زمانی که محافظه‌کارانه دستورالعمل می‌دهد، چه زمانی که خیلی جانب احتیاط را نمی‌گیرد.