۰ نفر

توصیه های ایمنی که باید درباره راه اندازی کولرها رعایت کرد

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۷:۲۵
کد خبر: 527300
توصیه های ایمنی که باید درباره راه اندازی کولرها رعایت کرد

بار دیگر با گرم شدن هوا استفاده از کولرها افزایش پیدا می کند. با وجود اینکه بسیاری از افراد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از کمک گرفتن از افراد متخصص اجتناب می کنند تا رفت و آمد به منزلشان را کاهش دهند؛ اما نباید خطر رو به روی هم قرار گرفتن آب و برق در کولر ها را دست کم گرفت و باید ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی از افراد متخصص در این زمینه کمک گرفت.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سید جلال ملکی -سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران درباره خطرات راه اندازی نا ایمن وسایل خنک کننده ای مثل کولر های آبی و گازی اظهار کرد: روزهای گرم سال فرارسیده و در این روزها هموطنان اقدام به راه اندازی وسایل خنک کننده منازل و محل کار خود می کنند.

وی ادامه داد: بعضی از ساختمان های جدید مجهز به سیستم های حرارتی و برودتی مرکزی هستند که تنظیم دما در تمام ساختمان بوسیله همان سیستم انجام می شود؛ البته برخی از هموطنان نیز در واحد خود از کولرهای گازی استفاده می کنند که برای راه اندازی حتماً باید از افراد متخصص و نمایندگی های مجاز کمک بگیرند. در واقع تنها کاری که خود هموطنان می توانند بدون کمک گرفتن از متخصصان انجام دهند شستشوی قاب و بدنه دستگاه است و دست بردن در سیستم برق و کمپرسور این دستگاه ها کاری خطرناک و کاملاً تخصصی است.

وی با اشاره به آمار بالای استفاده از کولرهای آبی گفت: غالب هموطنان در سراسر کشور هنوز از کولرهای آبی استفاده می کنند و بسیاری از آنان نیز، خود، شخصاً اقدام به راه اندازی و سرویس این وسایل می کنند.

ملکی اظهار کرد: آب و برق همواره در جنگ بوده و هر جا که مقابل یکدیگر قرار گیرند خطر ساز هستند. این دو نه تنها در مورد کولرها، بلکه در هر موردی که بدون مهندسی در کنار یکدیگر قرار گیرند حوادث جبران ناپذیری را به وجود می آورند. کمی بی احتیاطی در راه اندازی کولرها نیز موجب وقوع حوادث ناگواری می شود. همه ساله با شروع فصل گرما حوادث مربوط به کولرها افزایش پیدا می کند و این به آن خاطر است که اغلب کسانی اقدام به راه اندازی کولرهای خود می کنند که از تخصص لازم برخوردار نیستند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: بیشترین حوادث مربوط به کولرها به دو دسته برق گرفتگی و آتش سوزی تقسیم می شود که عمده آن ها پایه برقی دارد. یعنی غالب این حوادث یا مستقیماً ناشی از برق کولر است یا منشاء برقی دارد. 

ملکی با بیان اینکه اگر هموطنان تخصصی در زمینه راه اندازی کولرها ندارند، حتماً باید در این زمینه از افراد متخصص کمک بگیرند، گفت: حتما باید وضعیت ظاهری کولر  بررسی شود. اگربیش از حد فرسوده و پوسیده شده و توانایی کارکرد بیشتر را ندارد باید نسبت به تعویض آن اقدام کرد. بدنه پوسیده، خرد و شکسته شده می تواند باعث پاره شدن پوسته روی سیم ها شود که این خود موجب خطارت بسیاری است.

وی تصریح کرد: حتما باید در حین خاموش بودن کولر، نسبت به سرویس و راه اندازی آن اقدام کرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با تاکید بر اینکه خطرناک ترین بخش راه اندازی کولرها، برق آن است گفت: در حین وصل کردن سیم فاز و نول باید بسیار دقت کرد. به این منظور فقط و حتما باید از فازمتر استفاده کرد. موارد زیادی پیش آمده است که به دلیل عدم تشخیص صحیح فاز و نول، آب داخل تشتک و بدنه کولر برق دار شده و به محض دست زدن به کولر، افراد دچار برق گرفتگی شدند.

وی تاکید بر اینکه باید  سیم های برق سالم، استاندارد و متناسب با مصرف کولر استفاده کنید، افزود: گاهی برای یک کولر کوچک، از سیم ضعیف استفاده می شود و بعد از مدتی تصمیم به تعویض کولر ضعیف با کولر قوی تر می گیرند که حتماً باید کابل برق کولر نیز تعویض شده و کابلی جدید، متناسب با کولر قوی جایگزین شود.

ملکی با بیان اینکه باید از دستکاری در سیم کشی برق، استفاده از سیم های چند تکه سری شده و استفاده از نوارچسب خودداری کرد، ادامه داد: پمپ آب و دینام، دو وسیله برقی و خطرناک کولر هستند که به هنگام کار با آن ها باید بسیار دقت کرد.

وی ادامه داد: همچنین پوشش های پلاستیکی که روی پمپ آب، جعبه ترمینال برق و انتهای دینام وجود دارد برای جلوگیری از ریزش آب و اتصالی برق است. اگر این پوشش ها از بین رفته و معیوب است باید آن ها را تعویض کرد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اظهار کرد: تسمه کولر باید کاملاً تنظیم باشد. اگر بیش از حد سفت شده باشد به دلیل فشاری که به دینام وارد می کند می تواند باعث اتصالی و آتش سوزی دینام شود. همچنین باید به این امر دقت کرد که بهتر است روی سوکت (پایه) های جعبه برق، پوشش لاستیکی برای جلوگیری از برق گرفتگی وجود داشته باشد. این پایه ها هرگز نباید زنگ زده و فرسوده باشند.

وی اظهار کرد: قبل از راه اندازی کولر، قطعات متحرک مثل بلبرینگ ها باید روغن کاری و روان کاری شود اما از ریختن روغن روی دینام و پمپ آب باید خودداری شود.

وی در خصوص موارد دیگری برای راه اندازی کولر های آبی نیز گفت: پارچه برزنتی کولر پس از مدتی به دلیل آفتاب و باران، پوسیده شده و سوراخ می شود و احتمال ورود پرندگان و حیوانات به داخل کانال کولر، در ایامی که کولر استفاده نمی شود وجود دارد. بنابراین باید پیش از راه اندازی کولر از سلامت پارچه برزنتی و خالی بودن محفظه آن اطمینان حاصل کرد.

 وی با بیان اینکه در موارد زیادی، نواقص و ایرادات برقی باعث بروز آتش سوزی پوشال ها و سیم های برق شده و دود و حرارت از طریق کانال کولر، به داخل واحد نفوذ کرده است، گفت: هر زمانی که بوی سوختگی از کولر استشمام کردید بلافاصله دستگاه را خاموش کرده و آن را بازبینی کنید.

وی گفت: همچنین حتما باید شیلنگ آب و سیستم قطع کن آب (شناور) را نیز بررسی کرد که نشتی نداشته باشد. وجود رطوبت در اطراف کولر بویژه اگر اتصالی برق داشته باشد خطر برق گرفتگی را تا چند متر به اطراف گسترش می دهد.

وی با اشاره به استفاده همزمان از چند وسیله برقی گفت: استفاده از کولر به همراه چند وسیله برقی دیگر بویژه در ساعات پیک مصرف، می تواند فشار مضاعفی را به کنتور برق منزل وارد کرده و خسارات و حوادثی را به بار آورد. توان کنتور و میزان مصرف دستگاه ها را مد نظر داشته باشید.

وی در خصوص سایر حوادثی که ممکن است حین راه اندازی کولر ها رخ دهد، گفت: گاهی خطرات مربوط به موارد برقی نمی شود. در مواردی کولرها در نقاط مرتفعی مانند دیوار ساختمان، بالکن و لبه پنجره ها قرار گرفته و افراد برای سرویس کولر باید در نقاط خطرناکی که احتمال سقوط وجود دارد قرار بگیرند. در چنین مواقعی باید به جای ایستادن در لبه بالکن و پنجره ها از نردبان یا چهارپایه استفاده کرد و یا حتماً خود را با طناب و ریسمان محکم به نقطه ای وصل کرد.

ملکی درپایان گفت: کولر و سایر وسایل موجود، برای تامین آسایش و آرامش ما هستند و ما باید با مصرف بهینه و مناسب، عمر این دستگاه ها و همچنین ایمنی و سلامت خود را تضمین کنیم.