۰ نفر

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا؛

شرایط کرونا در تهران همچنان ناپایدار است

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۷:۵۷
کد خبر: 526941
شرایط کرونا در تهران همچنان ناپایدار است

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با بیان اینکه وضعیت کرونایی این استان همچنان ناپایدار است اعلام کرد: رنگ بندی کرونایی تهران همچنان قرمز است و باید این وضعیت را مدیریت کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا زالی عصر دوشنبه در ششمین جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران اظهار داشت: ممکن است در روزهای آینده با کاهش نسبی آمار مواجه شویم، اما دوباره فراز و فرودهایی را خواهیم دید بنابراین تیم بهداشتی ما باید با حساسیت ویژه این روزها را رصد کنند و شاید با افزایش سن بیماری در حاشیه استان تهران روبرو شویم.

وی افزود: تیم‌های بهداشتی باید با حساسیت ویژه‌ای وجود ویروس‌های جهش یافته آفریقایی و هندی را پیگیری کنند چرا که ویروس‌های جهش یافته ابتدا دوران نهفتگی را دارند و سپس خود را نشان می‌دهند.

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ادامه داد: گرچه به یقین نمی‌شود اعلام کرد موج پنجم چه زمانی به وقوع می‌پیوندد، اما با تجربه‌ای که داریم و ورود خیز سوم به چهارم که بلافاصله در استان مازندران انجام شد، ممکن است بلافاصله به موج پنجم نیز برسیم البته این گمانه‌زنی و شرط احتیاط است که به این گزینه‌ها نیز فکر کنیم.

وی با اشاره به اینکه همچنان شهر تهران پرتراکم است اظهار داشت:‌ تغییری که در تردد شهری دیدیم بسیار نگران کننده است، چرا که از پدیده بازگشت همیشه نگرانیم و با تغییر الگوی رفتاری جامعه این ویروس، قوی‌تر ظاهر می‌شود.

زالی با اشاره به اجرایی شدن واکسیناسیون افراد سالمند نیز گفت: برای انجام سریعتر واکسیناسیون باید فضاهای دیگری از شهر به این امر اختصاص پیدا کند و کسانی که تزریق دوم دارند باید با متانت رفتار کنند و شتاب نداشته باشند.

به گفته وی، زمان تزریق دوم قابلیت انعطاف دارد و حتی تا ۸ و ۱۲ هفته هم اثر بخش‌تر می‌تواند باشد و همچنین باید در مناطق روستایی نیز واکسیناسیون افراد سالمند با شتاب بیشتری دنبال شود.

زالی همچنین بر مدیریت سفرهای تعطیلات عید فطر تاکید کرد: در این راستا با همکاری فرمانداران، استانداران، پلیس راهور از سفرهای مردم در تعطیلات عید فطر جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: تجربه سفرهای نوروزی امسال مردم بسیار تلخ بود چرا که شاخص های بیماران کرونایی در سراسر کشور چندین برابر رشد داشت و پس از گذشت ۲ ماه همچنان این خیز ادامه دارد.

بیش از ۸ هزار بیمار در مراکز درمانی بستری هستند

فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در پایان این جلسه به خبرنگاران گفت: همچنان هشت هزار و ۱۰۰ بیمار در مراکز درمانی بستری هستند که ۲۵ درصد این بیماران در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند.

به گفته وی، در بخش بیماران سرپایی روند کاهشی بوده اما همچنان وضعیت تهران ناپایدار است و نباید در این زمینه غفلت کرد.

زالی تاکید کرد: در این هفته حدود یک هزار و ۲۰۰ بیمار از مراکز درمانی ترخیص شدند و نسبت به هفته گذشته میزان بستری ها در بیمارستان ها کمی کاهش داشتیم.

به گفته وی، شاید در هفته های پیش رو آمارها در تمامی شاخص ها نزولی شود اما شاید این شرایط پایدار نباشد و ضروری است که همچنان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و محدودیت ادامه داشته باشد.