۰ نفر

وزیر آموزش و پرورش؛

برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم بر اساس مصوبه است

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۲:۱۷
کد خبر: 525048
برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم بر اساس مصوبه است

وزیر آموزش و پرورش گفت: برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، محسن حاجی‌‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در  برنامه تیتر امشب، اظهار کرد: وظیفه دارم صمیمانه از تلاش و کوشش معلمان قدردانی کنم. سال‌های سال، این سال کرونایی در خاطر دانش‌آموزان و خانواده‌ها باقی خواهند ماند؛ معلمان با وضعیتی روبرو شدند که تجربه نکرده بودند و به یکباره همه آن روش‌ها و ساختارهایی که قبلاً مورد استفاده قرار می‌دادند، از کار افتاد اما معلمان کارشان را رها نکردند و با اینکه تجربه‌ای در این عرصه نداشتند به سرعت توانمندی‌های لازم را کسب کردند و به عنوان امین جامعه و دلسوز دانش‌آموزان به میدان آمدند.

وی افزود: خانواده‌ها می‌توانند گواه صادقی باشند که معلمان در این یکسال تحصیلی چه سختی‌هایی کشیدند و چه تلاش‌هایی کردند و بنده وظیفه دارم که صمیمانه قدردانی کنم و بگویم خدا یاورتان باشد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: استمرار آموزش، یک کارکرد ضروری برای سلامت جامعه و رشد دانش‌آموزان است و معلمان نگذاشتند آموزش تعطیل باشد و صمیمانه از آنها تشکر می‌کنم و در برابر عظمت تلاش، خلاقیت و نوآوری آنها احترام می‌گذارم.

وی درباره ضرورت درک جایگاه والای معلم به عنوان فرهنگ عمومی، گفت: علم آموزی و توسعه یادگیری و افزایش ظرفیت آدم‌ها شاید یکی از مهم‌ترین کارکردهای نظام هستی باشد یعنی در نظام خلقت که انسان‌ها به دنیا می‌آیند، آن چیزی که باعث می‌شود انسان به کمال برسد، آن چیزی که تمایز ایجاد می‌کند و آن چیزی که انسان را ملائک می‌کند، آگاهی است بنابراین آگاهی عمود زندگی انسان‌هاست و متناسب با حجم آگاهی‌ها و فایده‌مندی آگاهی‌های‌شان می‌توانند در زندگی نقش‌آفرینی کنند؛ ما نباید در برابر عظمت این جایگاه چیزی بگوییم چون این جایگاه والاست و خداوند خودش را معلم می‌داند و اولین معلم انسان، خداست.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اصولاً هیچ تحولی پایدار در هیچ جامعه‌ای اتفاق نخواهد افتاد مگر از طریق یادگیری باشد، ادامه داد: به میزانی که جامعه آگاهی بیشتری نسبت به این نقش پیدا کند و موقعیت معلم را آنطور که لازم هست درک کند، جامعه استعداد پیشرفت پیدا می کند و معلمان هستند که باید قدر ببینند و بر صدر بنشینند. 

حاجی‌میرزایی در پاسخ به این پرسش که «سال آینده کلاس‌های درس حضوری است یا غیر حضوری؟»، گفت: چند هفته قبل، اجلاس وزرای آموزش و پرورش جهان به صورت مجازی بود؛ تجربیات متفاوت بیان شد؛ یک نکته ای که در جمع بندی نهایی اجلاس مورد تأکید قرار گرفت این بود که معلم و مدرسه جایگزین ندارد و ما باید مجددا، دانش آموزان را به مدرسه ببریم.

وی افزود: برگزاری حضوری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه آموزش از هر طریق دیگری با افت کیفیت همراه است، ادامه داد: همه تلاش‌مان را می‌کنیم تا دانش‌آموزان کمتر آسیب ببینند اما هیچ چیزی جایگزین مدرسه نمی‌شود؛ تنها کارکرد مدرسه، آموختن به دانش‌آموزان نیست بلکه آنها در رفت و آمد و تعامل با همسالان خود اجتماعی می‌شوند، روابط جمعی را می‌آموزند، ارتباط با دیگران را فرا می‌گیرند و به بلوغ اجتماعی می‌رسند.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه دنیا توصیه می‌کند که باید به سمت بازگشایی مدارس برویم، افزود: در بهمن و اسفند سال ۹۸ تأکید این بود که مدارس اولین جایی است که باید بسته شود و آخرین جایی است که باید باز شود اما در حال حاضر جمع‌بندی جهان این است که هر کاری می‌کنید مدارس را باز نگه دارید.

وی اضافه کرد: در چند ماه گذشته، مکرر به ستاد کرونا پیشنهاد دادم که حتی اگر یک روز در هفته یا یک ساعت در روز می‌شود، دانش‌آموزان را به مدرسه آوریم و تلاش‌مان این است که در شروع سال تحصیلی مدارس به صورت حضوری برگزار شود.

بازگشایی مدارس در مهر به شرط ایجاد مصونیت جمعی در برابر کرونا

حاجی‌میرزایی در خصوص نگرانی‌های والدین از بازگشایی مدارس، اظهار کرد: به خانواده‌های عزیز عرض می‌کنم که من هم یک پدر هستم و این دغدغه‌ها را درک می‌کنم و برایم اهمیت دارد. بنابراین هیچ اقدامی نخواهیم کرد مگر بدون هماهنگی با متولیان امر بهداشت کشور باشد.

وی تصریح کرد: یک پیش‌نیازهای این تصمیم دارد و این است که لااقل مصونیت جمعی ایجاد شده باشد یعنی کسانی که واکسن دریافت کردند، به حدی برسند که از شیوع گسترده بیماری جلوگیری شود و در چنین وضعیتی است که می‌شود از بازگشایی مدارس صحبت کرد و امیدواریم که به آن وضعیت برسیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: اگر چنین شرایطی در مهر ۱۴۰۰ فراهم نشود مجدداً همین روش غیر حضوری ادامه پیدا خواهد شد و امیدوارم این ویروس مهار شود و ما به زندگی عادی برگردیم و جریان آموزش را پیگیری کنیم.

 قطعا در مهر 1400 قوی تر از شهریور 1399 در بستر فضای مجازی آموزش می‌دهیم

حاجی‌میرزایی از تولید محتواهای آموزشی الکترونیکی در تمام پایه‌ها و بارگذاری آن در شاد خبر داد و اظهار کرد: تمام کتاب‌های درسی سال آینده به کیوآرکد مجهز شدند.

وی تصریح کرد: قطعا اگر شرایط بازگشایی مدارس کامل نباشد، بازگشایی نسبی راه حل بهتری است و اگر این هم امکان نباشد باید به صورت مجازی، آموزش ادامه پیدا کند اما در این شرایط قطعاً در مهر ماه ۱۴۰۰ خیلی قوی‌تر از شهریور 1399 برای کارهای آموزشی در بستر فضای مجازی آماده هستیم.

مسئول ارزشیابی پایانی را معلمان می‌دانیم

وزیر آموزش و پرورش درباره ارزشیابی دانش‌آموزان اظهار کرد: روال و رویه ای که در سال‌های گذشته در آموزش و پرورش برای سالیان طولانی بوده، این است که معلم، مسؤول ارزشیابی آموخته‌های دانش آموزانش است؛ معلم است که امتحان می‌گیرد، نمره می‌دهد و نمرات را ثبت می‌کند؛ در حال حاضر هم همین طور است و ما مسؤول ارزشیابی پایانی را معلمان می‌دانیم.

وی اضافه کرد: یک ارزشیابی در طول دوره تحصیل و یک ارزشیابی پایانی داریم؛ سهم اینها در سال‌های مختلف متفاوت است و در برخی از زمان‌ها، ارزشیابی پایانی وزن بیشتری دارد؛ این روزها توصیه ما به معلمان این است ارزشیابی فرایندی که از ابتدای دوره تحصیلی آغاز شده و معلم با دانش‌آموزانش کار کرده است اهمیت پیدا می‌کند و معلم می‌تواند ارزشیابی خوبی از دانش‌آموزانش داشته باشد.

حاجی‌میرزایی با بیان اینکه درباره ارزشیابی پایانی هم اختیار را به شورای مدرسه دادیم، گفت: شورای مدرسه متشکل از مدیر مدرسه، نماینده معلمان و نماینده خانواده‌هاست تا تصمیم بگیرند و به هر کیفیتی که اطمینان‌بخش است، آزمون ها برگزار شود؛ همچنین اجازه دادیم که همه پایه‌های تحصیلی به جز پایه‌های نهم و دوازدهم بتوانند به صورت غیر حضوری آزمون دهند.

وی توضیح داد: آزمون این دو پایه را تأکید داریم که حضوری باشد زیرا بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش باید آزمون این دو پایه حضوری باشد چون آزمون این دو سال تعیین کننده است و تاثیرگذار در آینده شغلی و تحصیلی آنان است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در پایه نهم، افراد تعیین رشته می‌کنند و برخی از محتوای درسی محتوایی هستند که تعیین می کند که در کدام رشته تحصیل کند؛ اگر این آزمون از کفایت و اعتبار کافی برخوردار نباشد، توزیع درستی صورت نمی‌گیرد و حقوق خود دانش‌آموزان تضعیف می‌شود و درباره آزمون پایه دوازدهم نیز چون در تعیین دانشگاه محل تحصیل، نمره دیپلم دخالت دارد بنابراین باید دانش آموزان در شرایط یکسانی در آزمون شرکت کنند و سوالات یکسانی را جواب دهند.

وی تصریح کرد: اگر سؤالات و روش‌ها متفاوت باشد، ممکن است اعتبار این آزمون زیر سؤال برود و ممکن است حقوق برخی دانش‌آموزان تضییع شود بنابراین این دو آزمون قرار است حضوری باشد اما ممکن است زمانی که قرار است این آزمون‌ها برگزار شود با محدودیت‌هایی از سوی ستاد کرونا مواجه شویم و اجازه ندهند تا امتحانات را حضوری برگزار کنیم؛ ترجیح می دهیم که در چنین شرایطی زمان را به تاخیر بیندازیم یعنی امتحان را در زمان دیگری برگزار کنیم.

بدون نظر ستاد کرونا، اقدامی نخواهیم کرد

حاجی‌میرزایی افزود: در حال حاضر با ستاد کرونا در تعامل و ارتباط منظم هستیم قطعاً بدون نظر ستاد کرونا، اقدامی نخواهیم کرد؛ در حال حاضر در جلسه گفت‌وگو و بررسی موضوع که همکاران ما و وزارت بهداشت برگزار کردند به یک جمع بندی‌های هم رسیدند اما چون باید در ستاد ملی کرونا نهایی شود فعلا درباره آن حرفی نمی‌زنم.

وی افزود: در حال حاضر قرار است بعد از عید سعید فطر، آزمون‌ها در تمام پایه‌ها و دوره‌های تحصیلی آغاز شود و تا ۲۴ خرداد و قبل از از برگزاری انتخابات، همه آزمون‌ها به انجام برسد.

اگر آزمون پایه های نهم و دوازدهم را مجازی کنیم، نگران اعتراضات دانش‌آموزان هستیم

وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی دانش‌آموزان می‌گویند چون نه ماه مجازی درس خوانده‌ایم، امتحانات را مجازی برگزار کنیم»، گفت: برای بنده بسیار این پیام می‌آید که چون آموزش ما مجازی بوده است، امتحان نیز مجازی باشد؛  ترجیح ما این است که آموزش، حضوری باشد و اگر نمی‌توانیم آن را حضوری برگزار کنیم، چرا امتحانات را حضوری برگزار نکنیم؟ مگر اینکه نتوانیم.

وی افزود: اگر امتحانات پایه های نهم و دوازدهم را حضوری کنیم، نگران اعتراضات بعد هستیم که شکل می‌گیرد زیرا به هر حال آزمون یکسان سراسری و حضوری، اعتماد بخش‌تر و اطمینان‌بخش‌‌تر است و این به نفع دانش آموزان است؛ برای نگرانی خانواده‌ها می‌گویم که کنارتان هستیم و با آرامش کامل و قطعاً بدون هماهنگی و کسب نظر وزارت بهداشت و بدون رعایت همه پروتکل‌ها و دستورالعمل‌ها، اقدام نخواهیم کرد.

 معلم، کارمند نیست

حاجی‌میرزایی درباره رتبه بندی گفت: نظام رتبه‌بندی یکی از مطالبات مهم معلمان است که خوشبختانه با دستور رئیس جمهور و همراهی دولت، این لایحه در دولت تصویب رسید و قبل از شروع سال جدید تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم.

وی افزود: در مجلس هم تقریباً قالب نمایندگان پیگیر رتبه بندی معلمان هستند و امیدوارم در آینده مجلس شورای اسلامی با سرعت بیشتری بررسی کند و اجرای این لایحه را برای سال ۱۴۰۰ داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: هدف رتبه بندی، ایجاد انگیزه برای ارتقای توانمندی‌های معلمان است زیرا معلمان از حیث صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای متفاوت هستند؛ برخی تلاش بیشتری می‌کنند؛ خلاقیت و نوآوری بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: یک نوع رتبه‌بندی معمولی داریم که در همه دستگاه‌ها است و بر اساس مدرک است که  معلمان از این حیث رتبه‌بندی شده و حقوقشان متناسب با آن تعیین می شود اما رتبه بندی واقعی، صلاحیت‌های معلمان را در عمل اندازه‌گیری می‌کند و تلاش می‌کند که قدرشناس کسانی باشد که توانایی‌های‌شان را توسعه می دهند؛ معلمین ما می‌خواهند دانش آموزان برای فردا آماده کنند و دانش‌آموزی که برای فردا آماده می شود نیاز به معلمی دارد که دائماً صلاحیت و توانایی‌های خود را ارتقا دهد.

حاجی‌میرزایی افزود: نظام رتبه‌بندی آمده است تا برای معلمانی که این تلاش و تکاپو را دارند، اجرا شود و در یک مرتبه بالاتری قرار دهد و قطعاً وقتی در یک مرتبه بالاتر قرار می‌گیرند، برخورداری های متفاوتی نیز خواهند داشت.

وی در خصوص ایجاد نظام پرداخت خاص برای معلمان، اظهار کرد: با این ایده موافق هستم و اعتقادم این است که معلم، کارمند نیست و نمی‌توانیم معلمان را همپای سایر کارکنان دولت در یک نظام حقوقی و پرداخت قرار دهیم چرا که اصلی ترین سرمایه خانواده‌ها و آینده جامعه در اختیار معلمان است و جزو برنامه‌هایم بوده است که معلمان از یک نظام خاص برخوردار باشند.

 استخدام فقط از طریق دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی

حاجی‌میرزایی درباره استخدام در این وزارتخانه گفت: زمانی که مسئولیت آموزش و پرورش را در شهریور ۱۳۹۸ آغاز کردم، بیش از ۱۰۰ هزار نفر معلم بودند که به صورت حق‌التدریس، مربی پیش‌دبستانی، خرید خدمات و آموزش دهنده سواد آموزی با آموزش و پرورش همکاری می‌کردند.

وی با بیان اینکه در سالی که گذشت 102 هزار ردیف استخدامی گرفتیم، گفت: وضعیت تمام کسانی که قانون در قبال شان تعهد استخدام کرده بود را مرتب کردیم که تمام این افراد تا قبل از سال ۹۲ با ما همکاری می‌کردند. از این تعداد ۵۷ هزار نفر سال گذشته تعیین تکلیف شدند و 30 هزار نفر باقی مانده‌اند که همین روزها وضعیت آنها روشن شده و در آینده نزدیک تعیین تکلیف می‌شوند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: کسانی که بعد از سال 92 از طریق شرکت‌ها به عنوان نیروی خرید خدمات شروع به کار کردند، آموزش و پرورش تعهدی در قبال آنها ندارد و می‌توانند مانند سایر علاقه‌مندان از طریق آزمون استخدامی وارد آموزش و پرورش شون و میزان سال فعالیت‌شان به سقف مجاز شرکت در آزمون اضافه می‌شود.

وی افزود: دو مسیر استخدام در آموزش و پرورش است؛ یکی افراد دیپلمه که از طریق کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی می‌شوند و دوم هم ماده 28 است.

 مشکل معلمان دانشسرایی حل شد

حاجی‌میرزایی گفت: مشکل معلمان دانشسرایی خوشبختانه با همراهی‌های دلسوزانه و مسؤولانه دیوان عدالت اداری حل شد و شرایط این افراد تعیین تکلیف شد؛ یک حکم وحدت رویه را دیوان صادر کرده بود که برای برخی از این افراد مشکلاتی پیش می آمد.

وی افزود: برخی از این معلمان، زمانی که دوره آموزش را به پایان رسانده بودند، آموزش و پرورش به خدمات آنها نیاز نداشت و یک تا پنج سال وقفه خدمت ایجاد شده بود که وقتی در زمان بازنشستگی معرفی می شدند این مدت، محاسبه نمی‌شد اما با همکاری با دیوان عدالت اداری این مشکل برطرف شد.