۰ نفر

یک ادعای عجیب؛

نمی‌توان تورهای گردشگری را لغو کرد!

۷ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۵۵
کد خبر: 523776
نمی‌توان تورهای گردشگری را لغو کرد!

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به خبر درخواست ممنوعیت تور مسافرتی به ترکیه گفت: ممنوعیت تورهای گردشگری بدون لغو پرواز ممکن نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ این روزها شاهد اوج گیری ویروس کرونا در بیشتر کشورها هستیم؛ بیشتر مردم حدود دو سال است که در خانه مانده اند و سفر نرفته اند؛ اما بخشی از مردم نیز خسته از این دوران سخت و قرنطینه به سفر می روند؛ بسیاری معتقدند سفر به شیوع بیشتر  کرونا کمک می کند و البته بخشی از کارشناسان حتی در حوزه بهداشت مدعی هستند سفر ایمن به شیوع بیشتر ویروس کرونا منجر نمی شود. موضوع که این روزها در فضای مجازی و حتی رسانه های رسمی منتشر می شود تور ترکیه است. به دلیل شیوع گسترده کرونا در ترکیه بسیاری از گردشگران از جمله ایرانی ها رغبتی برای سفر و گردشگری در این کشور ندارند.

در حالت عادی بین ایران و ترکیه هفتگی ۲۰۰ فروند هواپیما مجوز پرواز دارند اما سازمان هواپیمایی اعلام کرده این پروازها تا ۹۵ درصد کاهش یافته است.

هفته گذشته بود که سازمان هواپیمایی خبر داد که فقط پنج درصد از کل توافق پروازها بین دو کشور انجام می‌شود. سخنگوی سازمان هواپیمایی، درباره آخرین وضعیت پروازهای انجام شده بین ایران و ترکیه گفته بود: از پایان سفرهای نوروزی تاکنون با وجود ظرفیت بالای پروازی بین ایران و ترکیه، تنها پنج درصد آن مورد استفاده قرار گرفته است که البته تعلیق تورهای مسافرتی نیز می‌تواند از دلایل این کاهش باشد.

در این شرایط قیمت تور مسافرتی به ترکیه نیز کاهش چشمگیری داشته است. اکنون اگهی تور بهاری ترکیه آن هم به قیمت هایی نه چندان گران به فضای مجازی و سایت های تبلیغاتی مشاهده می شود. پیامک های تور گردشگری به آنتالیا و استانبول نیز به وفور روزانه به گوشی خیلی از شهروندان فرستاده می شود.

اکنون برنامه‌ای برای قطع کامل پروازها بین دو کشور تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد و کاهش پروازها براساس توافقات صورت گرفته بین دو کشور انجام شده است به گونه ای که در مسیر مذکور در ۲۴ ساعت گذشته پنج پرواز خروجی و ۷ پرواز ورودی انجام شده است.

محمد حسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره فعال بودن تورهای گردشگری به ترکیه افزود: ممنوعیت پرواز به ترکیه نداریم اما از ابتدا تبلیغ سفر به ترکیه در شرایط شیوع کرونا ممنوع بود و اعلام شد که تورهای ترکیه لغو شود.

ذیبخش با بیان اینکه اکنون تبلیغ سفر به ترکیه هم انجام می شود و وزارت گردشگری باید پیگیر و ناظر تخلفات در این بخش باشد، گفت: سازمان هواپیمایی بعد از ابلاغ ستاد مبارزه با کرونا پروازهای ترکیه را به حداقل رسانده است و به کمترین مقدار نسبت به توافق بین دو کشور رسانده است تا شاهد سفر کمتری به سمت ترکیه باشیم.

به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی اکنون حتی با وجود تبلیغات آژانس های مسافرتی، تخفیف روی سفر به ترکیه به دلیل تعطیلی و قرنطینه شهرهای ترکیه جذابیتی برای توریست ها وجود ندارد، اکنون فقط پروازهای ضروری و تجارتی در حال انجام است و پرواز توریستی به ترکیه نداریم.

حرمت الله رفیعی رییس هیات مدیره انجمن صنفی، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره سخنان سخنگوی سازمان هواپیمایی گفت: برگزار نکردن تور  مسافرتی در حالی پرواز وجود دارد، معنی ندارد. تور جمع بین هتل و بلیط است، مسافر هواپیما در کشور مقصد پیاده شود کجا برود؟ این صحبت ها کاملا غیر کارشناسی و غیر قابل اجرا است.

وی گفت: کرونا این روزها در همه شهرهای کشور شیوع پیدا کرده؛ یعنی اگر مردم به کیش و اصفهان سفر کنند کرونا نمی گیرند اما در ترکیه می گیرند؟ این صحبت که از سوی برخی از مسئولان مطرح می شود غیر واقعی است. سفر مد نظر ما سفر ایمن است که مسافران موظف به رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی هستند.

رفیعی گفت: سازمان هواپیمایی اگر نگران کرونا است؛ پروازها را لغو کند، ممکن نیست وقتی در مسیری پرواز وجود دارد تور وجود نداشته باشد نمی توان مسافران را در کشور خارجی سرگردان کرد.

رفیعی گفت: اگر نگرانی از انتشار بیشتر کرونا از کشور ترکیه است چرا پرواز به دیگر شهرهای ترکیه مثل آنتالیا را لغو نمی شود؟ شاید برخی برای کارهای تجاری به استانبول می روند و نتوان این مسیر را بست. اما قطعا هرکسی به آنتالیا  و دیگر شهرهای توریستی ترکیه می رود با هدف گردشگری است.

مهدی میرزایی مدیر یکی از آژانس های مسافرتی در تهران با اشاره ضررمالی آژانس های مسافرتی در دو سال اخیر  به دلیل شیوع کرونا گفت: این روزها تعداد کمی تور به مقصد ترکیه برقرار است که البته ما از سود آن، فقط امکان پرداخت بخشی هزینه های جاریمان را داریم.

وی گفت: هر روز شاهد برگزاری تورهای داخلی و حتی یک روزه در داخل کشور هستیم، آیا تورهای داخلی شیوع کرونا را بیشتر نمی کند؟ در حالی که مسافرت به ترکیه مسافران داشتن نتیجه منفی تست کرونا ضروری است. در حالی که در تورهای داخلی این الزام وجود ندارد.