۰ نفر

یگ شرکت کانادایی موفق شد؛

ساخت واکسن کرونا از بوته تنباکو!

۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۸:۵۴
کد خبر: 522201
ساخت واکسن کرونا از بوته تنباکو!

شرکت زیست دارویی «مدیکاگو» مستقر در کانادا موفق به تولید، کاندیدای واکسن کرونا از گیاه توتون شده است.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این کاندیدای واکسن با استفاده از یک بوته تنباکو ذراتی شبیه ویروس کرونا تولید می کند. این ذرات شبه ویروس به بدن کمک می کند ویروس کرونا را بشناسد تا درصورت آلوده شدن فرد به این عامل بیماری زا، واکنش ایمنی ایجاد کرده و به این ویروس حمله کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، داده های ناشی از فاز اول مطالعه این واکسن نشان می دهد آنتی بادی های تولید شده ناشی از تزریق واکسن یاد شده ۱۰ برابر آنتی بادی های افرادی است که به ویروس کرونا آلوده شده بودند.

اکنون محققان از سراسر جهان سرگرم جذب نیرو برای انجام مرحله سوم آزمایش های بالینی این واکسن هستند. درصورتی که نتیجه این آزمایش ها موفقیت آمیز باشد، ساخت این کاندیدای جدید واکسن کرونا سریع تر، راحت تر و ارزان قیمت تر خواهد بود.

ذرات شبه ویروس  (VLPs) مولکول هایی هستند که شباهت زیادی به ویروس دارند، اما به دلیل نداشتن ماده ژنتیکی غیر عفونی هستند. برای ساخت این واکسن ذرات شبه ویروس کرونا به خاک اضافه و با رشد گیاه جذب آن می شوند. سپس برگ های این گیاه پروتئین S-spike ، یکی از سه پروتئین اسپایک ویروس کرونا را تولید می کند.

این واکسن متفاوت از واکسن هایی است که «سازمان غذا و داروی آمریکا» (FDA) مجوز استفاده اضطراری از آنها را صادر کرده است. واکسن هایی که سازمان دارو و غذای آمریکا مجوز استفاده اضطراری آنها را صادر کرده است تنها پروتئین اسپایک خارج از ویروس را هدف قرار می دهد، نه اینکه شبیه ساختار کلی ویروس کرونا باشد.

دکتر «متیو هونگ » از پژوهشگاه «ویک در رالی» در کارولینای شمالی گفت: تمام کاری که برای ساخت این واکسن باید انجام داد این است که پروتیین اسپایک را از برگ های گیاه استخراج و واکسن را دریافت کرد.

با استفاده از این واکسن دیگر به سایر سیستم های پشتیبانی و ماشین آلات و تجهیزات لازم برای ساخت ویروس نیاز نیست. این شیوه می تواند تولید واکسن را سریعتر و ارزانتر از واکسن های موجود در بازار مانند فایزر یا مدرنا کند.

همچنین نیازی به نگهداری واکسن در دمای انجماد نیست و این امر ارسال آن را به کلینیک ها آسان می کند. از آنجا که این ذرات از گیاهان گرفته شده اند، می تواند تعداد واکنش های جانبی را در دریافت کنندگان واکسن محدود کند.

این شرکت قبلاً از این روش در ساخت واکسن آنفلوانزا استفاده کرده بود که منتظر تایید کانادا است. مدیکاگو انتظار دارد تا پایان سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰۰ میلیون دوز واکسن تولید کند. این شرکت همچنین در حال ساخت تاسیساتی در شهر «کبک» در کانادا است. پیش بینی می شود این تاسیسات تا سال ۲۰۲۳ آماده شود و سالانه یک میلیارد واحد واکسن تولید کند.