۰ نفر

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس؛

تولید واکسن داخلی طی یک ماه آینده به ثمر خواهد نشست / مسئولیت بخش سلامت و مهار کرونا با وزارت بهداشت است

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۰:۲۷
کد خبر: 521948
تولید واکسن داخلی طی یک ماه آینده به ثمر خواهد نشست / مسئولیت بخش سلامت و مهار کرونا با وزارت بهداشت است

حسینعلی شهریاری معتقد است طبق قانون برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، مسئولیت بخش سلامت کشور و راهبری موضوع مقابله با کرونا به عهده وزارت بهداشت است.

اقتصادآنلاین مهدی بیک؛ در شرایطی که ناهماهنگی های فراوانی میان مسئولان ارشد دولتی و متولیان وزارت بهداشت به چشم می‌خورد، این پرسش در افکار عمومی شکل گرفته که آیا با این میزان ناهماهنگی، می‌توان به اهداف مورد نظر برای مهار پاندومی کرونا رسید؟از یک طرف مسئولان رده بالای ستاد ملی مقابله با کرونا از ضرورت مشارکت بخش خصوصی برای واردات واکسن خارجی و آغاز واکسیناسیون عمومی کشور سخن می‌گویند. از سوی دیگر، اما شخص وزیر بهداشت معتقد است که طی یکماه آینده پروژه تولید واکسن داخلی به ثمر خواهد نشست و ایران می‌تواند از ظرفیت های داخلی نیازهای خود را بر طرف کند. در این میان اما، برخی تحلیلگران معتقدند بدون هماهنگی و هم افزایی ظرفیت ها، امکان مقابله همه جانبه با کرونا وجود نخواهد داشت.

در همین خصوص رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به تبعات این ناهماهنگی‌ها در روند کلی مقابله با کرونا گفت: به نظر می‌رسد، مشکل اصلی در ستاد ملی مقابله با کرونا باشد که ریاست آن با رییس جمهوری محترم است. شخصا معتقدم که اسم این ستاد باید به ستاد دولتی مقابله با کرونا تغییر یابد. در این ستاد به جز چهره های دولتی، دادستان کل کشور، نماینده حوزه علمیه، یک نماینده از مجلس و یک عضو هم از ستاد کل نیروهای مسلح حضور دارند. بنابراین در جریان رای گیری‌ها نیز دولتی‌ها اکثریت را دارند.

شهریاری در خصوص ریشه اصلی تفاوت دیدگاه‌ها میان متولیان بهداشت و مسئولان اجرایی، گفت: اینکه وزیر بهداشت  دیدگاه های متفاوتی با سایر مسئولان اجرایی داشته باشد، امری طبیعی است، چرا که متولیان بهداشت، ضرورت های بهداشتی و مسئولان اجرایی ابعاد اقتصادی و اجتماعی را مد نظر دارند. اما طبق قانون برنامه ششم توسعه و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، مسئولیت بخش سلامت با شخص وزیر بهداشت است. در راستای همین مسئولیت‌ها است که وزیر بهداشت ناچار به اظهارنظرهایی می‌شود که بعضا با سخنان رییس ستاد تناقض دارد.

این نماینده در ادامه افزود: چند ماه قبل، وقتی چنین تعارضاتی بروز کردند، مقام معظم رهبری اعضای ستاد را به حضور پذیرفتند، در جلسه یاد شده، ایشان توصیه کردند که وزیر بهداشت، نظر نهایی کارشناسی در حوزه سلامت را مطرح کنند. اما به این توصیه‌ها توجهی نشد. همین توصیه‌ها روز پنج شنبه هفته گذشته نیز از سوی معظم له تکرار شد، اما علی رغم این توصیه‌ها هماهنگی های لازم در خصوص تصمیم سازی های ستاد ملی مقابله کرونا مشاهده نمی شود. امیدواریم با توصیه های مقام معظم رهبری در نهایت توجه بیشتری به توصیه های تخصصی وزارت بهداشت و درمان انجام شود.

ستاد مقابله با کرونا فراقوه‌ای است

شهریاری در این خصوص که آیا کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از ابزارهای نظارتی اش برای ایجاد این هماهنگی‌ها استفاده خواهد کرد یا نه؟ گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا یک ستاد فراقوه ای است و مجلس قادر نیست به طور مستقیم وارد حوزه تصمیم سازی های ستاد شود. البته در برخی برهه‌ها که اظهارنظرهای متناقضی از سوی رییس ستاد در خصوص پایان یافتن پاندومی مطرح و باعث افزایش سفرهای نوروزی و کاهش رعایت دستور العمل های بهداشتی شد، به عنوان رییس کمیسیون بهداشت و درمان، شکایتی را خطاب به رییس قوه قضاییه ارسال کردم تا مقصر یا مقصران این اهمال را شناسایی و برخوردهای قضایی لازم با وی را صورت دهند.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که آیا به عنوان یک پزشک خرید و استفاده از واکسن های خارجی در شرایط فعلی را مطلوب می‌دانید؟ گفت: قطعا از هر نوع واکسن خارجی که مورد تایید وزارت بهداشت و مجامع بهداشت جهانی باشد- به جز مواردی که مقام معظم رهبری نهی فرموده اند-باید استفاده شود. بر اساس اخبار، تولید واکسن داخلی هم در فاصله یک ماه آینده به ثمر خواهد نشست و واکسیناسیون عمومی آغاز خواهد شد.

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: در عین حال باید توجه داشت که مشکل کرونا تنها با واکسن حل نمی شود. رعایت پروتکل های بهداشتی تا زمانی که زنجیره بیماری به طور کامل قطع نشود، باید تداوم داشته باشد. بر اساس برخی تحلیل‌ها تزریق واکسن حداکثر 6ماه تا یکسال مصونیت در افراد ایجاد می‌کند. بنابراین رعایت پروتکل‌ها همچنان مهمترین عامل در روند مقابله با این پاندومی است.