۰ نفر

سخنگوی قوه قضاییه؛

به زندانیان در روز‌های آینده مرخصی ۲۰روزه داده می‌شود

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۱۹:۴۱
کد خبر: 521836
به زندانیان در روز‌های آینده مرخصی ۲۰روزه داده می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه گفت: بخشنامه‎‌ای برای اعطای مرخصی ۲۰ روزه به بخش قابل توجهی از زندانیان صادر شده و در روزهای آینده اجرایی خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، غلامحسین اسماعیلی در جلسه امروز شورای عالی قوه قضاییه با اشاره به شیوع موج چهارم کرونا در کشور افزود: این بخشنامه به مناسبت ماه مبارک رمضان از سوی رئیس قوه قضاییه ابلاغ و اجرایی خواهد شد.

وی در عین حال متذکر شد که این بخشنامه شامل مجرمین پرخطر، سارقین و محکومین جرائم خشن نخواهد شد که این تصمیم با هدف حفظ امنیت شهروندان اتخاذ شده است.

 سخنگوی قوه قضاییه در نخستین نشست خبری سال ١۴٠٠ درباره وضعیت زندان و زندانیان در ایام کرونا گفت: در سال ۹۹ اهتمام جدی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فضای زندان‌ها داشتیم. در یکساله کرونا در هر روز حداقل ۵۰ هزار نفر از زندانیان در مرخصی بودند و در ایام اوج کرونا عدد مرخصی زندانیان از ۱۰۰ هزار نفر هم تجاوز کرد.

وی ادامه داد: در سال ۹۹، ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از محکومان مشمول عفو رهبری شدند که این عدد در مقایسه با سال ۹۸، ۸۶ درصد رشد داشته و در مقایسه با سال۹۷، ۴۱۸ درصد رشد داشته است.

اسماعیلی اضافه کرد: ۲۲۵ نفر از محکومان امنیتی در سال ۹۹ مورد عفو رهبری قرار گرفتند که برخی از آنها مربوط به اغتشاشات آبان ۹۸ و فتنه بنزینی بودند و ۱۰۳ نفر هم از اتباع خارجه در سال ۹۹، مورد عفو قرار گرفتند که در آستانه سفر رئیس قوه قضاییه به عراق آزاد شدند.

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: ۹۰۰ اتاق دادرسی الکترونیک داشتیم و بیش از ۱۱۱ هزار دادرسی الکترونیکی از داخل زندان‌ها انجام دادیم و در سال ۹۹، ۳۲۰۰ نفر زندانی تحت مراقبت و پابند الکترونیکی قرار گرفتند.

وی گفت: در سال ۹۹ طرح پایش زندانیان را اجرا کردیم که اکثریت زندانیان در این طرح پایش مورد بررسی مجدد قرار گرفتند و  اسباب آزادی  ۲۰ هزار زندانی فراهم شد. برای این امر در سال ۹۹ بیش از ۵۰ هزار مورد بازدید قضات از زندان ها داشتیم.