۰ نفر

سفره بی‌رونق تلویزیون برای افطاری

۳۰ فروردین ۱۴۰۰، ۶:۱۵
کد خبر: 521603
سفره بی‌رونق تلویزیون برای افطاری

هنوز یک هفته از ماه رمضان نگذشته که انتقادها از جذاب نبودن سریال‌های مناسبتی سیما در این ماه در فضای مجازی و حتی رسانه‌های رسمی اوج گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، شوخی‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی با کاراکترهای سریال‌ها و انتقادهای مداوم رسانه‌های رسمی به کیفیت نازل آثار تولیدشده، نشان می‌دهد که رقابت سریال‌های رمضانی برای جلب نظر روزه‌داران از همین حالا شکست خورده است.

اما همزمان با این قضایا، خبر رسید پخش سریال پرحاشیه بهروز افخمی که از همان ابتدا و در فرآیند تولید با عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد انتقاد بود، به دلایل متعددی متوقف شده است. بسیاری از رسانه‌ها نوشتند توقف پخش این سریال، در میانه راه، ماجرایی عجیب و نادر در سیما است؛ اما از قضا چند روز پیش بود که سریال پرحاشیه گاندو نیز در میانه راه، متوقف شد.

به نظر می‌رسد اتفاق‌های عجیب صداوسیما پایانی ندارند و دیگر کمتر چیزی در این رسانه شگفتی برانگیز است. جالب آنکه سریال رعد وبرق به کارگردانی افخمی از همان روز نخست با تاخیر یک‌روزه قسمت اولش را روی آنتن برده بود.

 علت توقف پخش سریال افخمی

پس از تصمیم تلویزیون مبنی بر حذف سریال بهروز افخمی از آنتن، سازندگان «رعد و برق» با انتشار اطلاعیه‌ای، دلایل ناتوانی‌ خود را برای رساندن این سریال به پخش رمضانی تشریح کردند. در این اطلاعیه که با عنوان «اندکی صبر، تلاش شبانه‌روزی مضاعف به حرمت بینندگان تلویزیون» در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، دلایلی که منجر به نرساندن این سریال به پخش و در نهایت حذف از آنتن شد، تشریح شده و در بخش‎هایی از آن آمده است: «توقف موقتی پخش سریال مناسبتی «رعد و برق» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه‌کنندگی داود هاشمی، هر چند اتفاقی نادر در تلویزیون است، اما تنویر افکار عمومی درباره بخشی از دلایل آن بی‌تردید به رفع ابهامات کمک شایانی می‌کند. طی یک سال و اندی تصویربرداری، سازندگان با مشکلات پیش‌بینی‌شده و گاه نامترقبه بسیاری در هنگام تولید دست و پنجه نرم کردند. مشکلاتی که قطعا بخش عمده‌ای از آنها به تبع حضور در لوکیشن‌های واقعی در شرایط جوی نامساعد رقم خورد. ضمن اینکه نظارت گسترده و دقیق روی پروسه پیچیده پس‌تولید از جمله آماده‌سازی نسخه نهایی باکیفیت ۴k و تغییر نهایی ناگزیر به HD به‌دلیل محدودیت‌های سیستم پخش تلویزیون، موجب شد تا سازندگان به فرصت بیشتری نیاز پیدا کنند.

فرصتی که بدیهی است برای افزایش کیفیت خروجی سریال و ارج‌گذاری به سلیقه و شأن مخاطبان سیما طلب شده و چه بسا مبادا اگر این دغدغه نبود، می‌شد با وسواس کمتر و سرهم‌بندی و تساهل، به تداوم پخش سریال رضایت داد! نکته‌ای که اتفاقا نشان از تکاپوی بی‌شائبه و نگاه ایده‌آلیستی سازندگان سریال دارد؛ نه به قول غیر منصفانه برخی، «عدم موفقیت» در رساندن به پخش!

در هر حال امید است به‌زودی و بعد از ماه مبارک رمضان، شاهد تداوم پخش سریال «رعد و برق» با کیفیتی درخور و متناسب با سلیقه سخت‌پسند مردم گرامی باشیم.»

 سریال‌های بی رمق رمضانی

روز گذشته خبرگزاری هنرآنلاین درباره سریال‌های ماه رمضان نوشت که گرچه داوری کردن درباره کیفیت سریال‌های رمضانی در پنجمین روز ماه مهمانی خدا هنوز زود است، اما از شواهد و قرائن و مرور واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی چنین برمی‌آید که «احضار»، «بچه‌مهندس ۴»، «یاور» و «رعد و برق» برای جلب نظر مخاطبان تلویزیون راهی دراز و پرسنگلاخ پیش رو دارند و سخت بتوانند آنتن را از دو سریال تماشایی رضا عطاران بگیرند.

درست دقایقی پس از اذان مغرب و در شرایطی که مردم پای سفره افطار یا سجاده نماز نشسته‌اند، پخش همزمان «یاور» از شبکه سه و «متهم گریخت» از شبکه تماشا شروع می‌شود. در نبود سریال‌های طنز شاید برخی مردم دوست داشته باشند حدود ۴۵ دقیقه با سریال قدیمی و خاطره‌انگیز عطاران سرگرم باشند؛ مجموعه‌ای که ۱۶ سال پیش در ماه رمضان از شبکه سه پخش شد و از آن پس بارها روی آنتن رفته است.

امسال شبکه سه آنتن رمضانی خود را به کارگردانی سپرده است که با «ستایش» نشان داده بود شیوه‌های جلب نظر تماشاگران تلویزیون را بلد است. با این حال، «یاور» سعید سلطانی در این سه چهار قسمت اول چنگی به دل نزده و با واکنش‌های منفی مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. حضور داریوش ارجمند با شمایل آشنای حشمت فردوس هم نتوانسته یخ سریال را بشکند.

از سوی دیگر، پخش «بچه‌مهندس ۴» در شبکه دو با «ترش و شیرین» در شبکه آی‌فیلم همزمان شده تا تقریبا دو ساعت پس از افطار دربست در اختیار عطاران باشد. ضمن اینکه فصل چهارم «بچه‌مهندس» با عوض شدن بازیگر اصلی و افزودن شخصیت‌های تازه هنوز راه نیفتاده و گره‌هایی هم که در سریال افتاده، چندان قوی نیست که بتواند تماشاگر را پای گیرنده میخکوب کند. «ترش و شیرین» که سریال شبکه سه در نوروز ۸۶ بود، پس از حدود ۱۴ سال در حالی که ماه رمضان در نزدیک‌ترین فاصله به نوروز قرار دارد حال و هوای آن سال‌ها را دوباره زنده کرده است؛ زمانی که می‌شد با دو سه میلیون خودروی لیزینگی خرید و با هزار یا دو هزار تومان یک شیشه ترشی گرفت. ناگفته پیداست که در رقابت میان «بچه‌مهندس ۴» و «ترش و شیرین» کدام می‌تواند برنده باشد.

درباره سریال رمضانی «احضار» که حوالی ساعت ۲۲ از شبکه یک پخش می‌شود، فراوان می‌توان نوشت اما بازی ناپخته بازیگران جوان در سه چهار قسمت اول، داستان نچسب، رویدادها و دیالوگ‌های گل‌درشت و البته فضای به شدت ساختگی چنان تصویری از «احضار» علیرضا افخمی ارائه داده که فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را یکدست علیه خود کرده است.

در حالی که تا همین یکی دو سال گذشته بسیاری از فیلم‌سازان، تهیه‌کننده‌ها، مدیران شبکه‌ها و خیلی‌های دیگر تمام تلاش خود را برای به‌دست آوردن آنتن نوروز و رمضان به کار می‌گرفتند، با نزدیک شدن این دو مناسبت شمسی و قمری به هم بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها به هم ریخته است. با ارزیابی سریال‌های نوروزی و رمضانی دو سال اخیر، شاید وقت آن رسیده باشد تلویزیون پیش از آنکه دیر شود یک خانه‌تکانی اساسی در برآوردهایش کند.