۰ نفر

افزایش ۳۰ درصدی قیمت سیگار

۲۱ فروردین ۱۴۰۰، ۷:۴۸
کد خبر: 519161
افزایش ۳۰ درصدی قیمت سیگار

سیگار‌ ۳۰درصد گران شد. قیمت انواع سیگار از دومین هفته فروردین و اولین باری که شرکت‌های پخش به توزیع پرداختند به میزان ۳۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، سیگارفروش‌های انتهای خیابان اسکندری جنوبی  می‌گویند: «افزایش قیمت سیگار از پیش از سال قطعی شده بود. البته پارسال قرار بود این مقدار گران شود که اتفاق نیفتاد و امسال اجرایی شد.»  این در حالی است که در تابستان سال گذشته سیگار نزدیک به ۱۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. یکی دیگر از کسبه این خیابان به ما می‌گوید افزایش قیمت سیگار روی تقاضا تاثیری نگذاشته است: «در دو سال اخیر قیمت سیگار بیشتر از ۵۰ درصد گران شده اما روی خرید مشتری‌ها تاثیری نگذاشته است.

آدم سیگاری سیگارش را می‌کشد حالا این یکی گران شد آن یکی را می‌خرد. فرقی برایش نمی‌کند مخصوصا اگر وسع جیبش به اندازه سیگار ایرانی باشد.» از زمانی که نرخ ارز جهش پیدا کرد قیمت سیگارهای خارجی که قاچاق وارد می‌شدند هم افزایش چشمگیری داشت به گونه‌ای که فروشندگان می‌گویند تقاضا به ۳۰ درصد چهار سال پیش رسیده است: «وقتی مارلبورو بسته‌ای ۲۰ هزار تومان بود نصف دخل ما از سیگار خارجی بود. الان رسیده به بسته‌ای ۸۰ هزار تومان؛ تازه مارلبورو ترک، برای سوئیسی باید ۲۰۰ هزار تومان کارت کشید.

باکسش بالای ۲ میلیون تومان در می‌آید. بازار کشش چنین سیگاری را ندارد.» به گفته این فروشنده تقاضای سیگارهای برند خارجی «عملا ناپدید شد مگر بازار بالا شهر تقاضا داشته باشد. وگرنه بعضی از سیگارها حتی دیگر وارد نمی‌شود». افزایش ۳۰ درصدی قیمت انواع سیگار طبق مصوبه مجلس با هدف فرهنگ‌سازی و توسعه زیرساخت‌های ورزشی صورت گرفته است.

همین‌طور در سال گذشته مجلس شورای اسلامی در راستای اجرای ماده ۷۳ قانون برنامه ششم توسعه مالیات شرکت‌های دخانی را افزایش داد که روی بازار سیگار هم تاثیر گذاشته است. ناظران بازار می‌گویند تصمیم این افزایش قیمت از قبل اتخاذ شده بود و بعید است این کالا افزایش قیمت دیگری را تجربه کند