۰ نفر

دبیرکل اتاق اصناف اعلام کرد؛

اصناف، خط مقدم تعطیلی‌های کرونایی

۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۲۳:۱۱
کد خبر: 518765
اصناف، خط مقدم تعطیلی‌های کرونایی

دبیرکل اتاق اصناف با اشاره به ضروری بودن اعمال محدودیت‌های بهداشتی، بر لزوم حمایت جامع‌تر از کسب و کارهای آسیب دیده از تعطیلی‌های کرونایی تاکید کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در برنامه تیتر امشب چهارشنبه 18 فروردین 1400، با اشاره به مصوبات پیشین ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اعمال محدودیت های کرونایی اظهار داشت: بر اساس این مصوبات که قرارگاه مقابله با کرونا نیز آن را ابلاغ کرده است، تاکید شده که در صورت قرار گرفتن یک منطقه در وضعیت قرمز، گروه های شغلی دو تا چهار باید بطور خودکار تعطیل شوند.

فرهادی افزود: این محدودیت ها اگرچه از نظر شغلی و اقتصادی مشکلاتی ایجاد می کند، اما برای سلامت جامعه در نظر گرفته شده و طبق قانون با متخلفان باید برخورد شود.

 معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با انتقاد از بی توجهی ها به این شیوه نامه ها اظهار داشت: این یک موضوع علمی است که ترددها و تهویه نامناسب باعث افزایش فراگیری می شود و در این زمینه، وظیفه اصناف است که اقدام به تعطیلی کسب و کارهای مربوط به خود کنند.

فرهادی افزود: باید این تعطیلی ها اعمال شود تا جان انسان ها در امان بماند.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: توصیه ها و صحبت های امروز ما با آنچه که یک سال قبل ارائه می شد، تفاوت دارد، چراکه امروز با ویروس جهش یافته ای طرف هستیم که خطرناک تر است.

وی افزود: اگر ما پیش از این درباره ضرورت تهویه مناسب صحبت می کردیم، شرایط به گونه ای بود که یک مبتلا می توانست 2 تا 3 نفر را مبتلا کند، اما اکنون وضعیت طوری است که یک مبتلا می تواند باعث بیماری 7 تا 8 نفر شود.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت همکاری مراکز اجرایی دیگر از جمله بانک ها را نیز برای کاهش سرعت فراگیری موثر دانست و گفت: علاوه بر اصناف، مراکزی مانند ادارات و بانک ها نیز باید خدمات حضوری خود را متوقف کنند و به سمت خدمات الکترونیکی پیش بروند.

فرهادی تصریح کرد: وزارت بهداشت معتقد است که برای حفظ سلامت که اولویت دارد، لازم است که اقتصاد مردم و جامعه در نظر گرفته شود.

محمدباقر مجتبایی، دبیرکل اتاق اصناف نیز در این برنامه، با انتقاد از انداختن همه تقصیرها بر گردن اصناف گفت: توصیه ها و تاکیدها برای رعایت شیوه نامه ها کار مناسبی است اما نباید به گونه ای تصور شود که عامل اصلی شیوع، اصناف هستند.
وی افزود: بر اساس آمار قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا و گزارش نیروی انتظامی در این زمینه، بیش از 85 درصد صنوف دستورالعمل ها را رعایت کرده اند.

مجتبایی گفت: بر اساس این گزارش که مربوط به اواخر اسفند است، اصناف یزد با بیش از 90 درصد پیشتاز رعایت دستورالعمل ها بوده است.

دبیرکل اتاق اصناف گفت: طبق آمار مبتلایان امروز، احتمال دارد که همین امشب 10 هزار نفر از اطرافیان این عزیزان نیز مبتلا شوند و این موضوعی دردناک برای ماست بنابر این تمهیدات در نظر گرفته شده را جدی می گیریم.

مجتبایی با اشاره به پلمپ بیش از 17 هزار واحد صنفی متخلف که شیوه نامه های بهداشتی را رعایت نکرده بودند، اظهار داشت: در این مدت دستکم 2 میلیون و 664 هزار مورد بازرسی صورت گرفته تا بر اجرای درست دستورالعمل ها نظارت شود.

دبیرکل اتاق اصناف درباره جدی گرفته نشدن توصیه ها در روزهای اخیر نیز گفت: اصناف و واحدهای صنفی ما، بخشی از مردم هستند و وقتی عموم مردم دستورالعمل ها را جدی نمی گیرند، اصناف نیز به عنوان بخشی از مردم همین شرایط دارند.

وی به فرهنگی که در بین عموم مردم شکل می گیرد، اشاره کرد و گفت: اگر این فرهنگ رعایت جدی دستورالعمل ها در بین عموم مردم شکل نگیرد، از اصناف به تنهایی کاری بر نمی آید.

مجتبایی افزود: وقتی اداره ای تعطیل می شود، کارمند می رود در خانه می نشیند و حقوقش را نیز دریافت می کند، اما اهالی کسب و کار صنفی می گویند که اگر یک روز کار نکنند، نه تنها درآمدی ندارند بلکه باید هزینه های جاری روزهای عادی مانند هزینه جمع آوری زباله را نیز پرداخت کنند.

وی بار دیگر تصریح کرد که وقتی عزم جدی در سطح کلان جامعه برای رعایت شیوه نامه ها نباشد، اصناف به تنهایی نمی توانند کار موثری انجام دهند.

دبیرکل اتاق اصناف بر لزوم افزایش حمایت ها از اصناف آسیب دیده از کرونا اشاره کرد و گفت: وقتی قرار است محدودیت ها تشدید شود، لازم است که حمایت ها نیز به تناسب این تشدیدها، جامع تر شود.