۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

نفس راحت داوطلبان با برگزاری آزمون وکالت در ۲۰فروردین/ یک بام و دو هوای برگزای آزمون‌های سراسری

۱۷ فروردین ۱۴۰۰، ۹:۵۰
کد خبر: 518226
نفس راحت داوطلبان با برگزاری آزمون وکالت در ۲۰فروردین/ یک بام و دو هوای برگزای آزمون‌های سراسری

با وجود ضروری دانستن برگزاری آزمون وکالت در موعد مقرر توسط متولیان صنف وکالت و برگزاری آزمون‌هایی همچون کنکور دکتری که تعداد داوطلبانی ۲ برابر نسبت به داوطلبان آزمون وکالت دارد در نهایت قرار است این آزمون در ۲۰ فروردین ماه برگزار شود.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ با اوج گرفتن بیماری کرونا و همه گیری فزاینده آن در بهمن ماه سال گذشته و افزایش روز افزون تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از این بیماری، یکی از چالش‌های پیش روی بسیاری از سازمان‌ها و نهادهایی که قصد برگزاری آزمون برای پذیرش داوطلب داشتند، نحوه و زمان برگزاری آزمون بود. با این حال گرچه آزمون‌های فراگیر همچون دکتری، کارشناسی ارشد و کنکور سراسری سال ۱۳۹۸-۹۹ چندین نوبت به تعویق افتاد اما در نهایت با ایجاد تمهیدات بهداشتی برگزار شدند.

چالش کرونا برای آزمون‌های کشوری

آزمون پروانه وکالت نیز همچون دیگر آزمون‌ها با چالش برگزاری در شرایط همه گیری ویروس کرونا قرار داشت. این آزمون در سالیان گذشته در بازه زمانی مشخصی توسط اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا برگزار می‌شد، اما امسال به رغم صدور آگهی آزمون و دریافت هزینه و ثبت نام اولیه از داوطلبان و اعلام زمان ۲۸ آذر ماه به عنوان زمان قطعی برگزاری آن تا به امروز با لغو چندین باره هنوز سرنوشت این آزمون نامعلوم است. داوطلبان آزمون وکالت که تا پیش از این و به دلیل تعداد بسیار بالای داوطلبان نسبت به ظرفیت‌هایی که بدون هرگونه ساختار و نبود شفافیت توسط کانون‌های وکلا تعیین می‌شد همواره اضطراب قبولی در آزمون را داشته‌اند اما اکنون باید تلاش کنند علاوه بر غلبه بر غول آزمون وکالت بر اضطراب‌هایی که ناشی از بلاتکلیفی برگزاری یا عدم برگزاری آزمون هست نیز فائق آیند.

نخستین بار جعفر کوشا، رییس کانون اتحادیه سراسری وکلای دادگستری در تاریخ ۷ آذر ماده امسال در پخش زنده اینستاگرامی خود خبر از تعویق آزمون وکالت داد و گفت:« سازمان سنجش که مجری آزمون است، زمان جدید این آزمون را با هماهنگی با ستاد ملی کرونا تعیین خواهد کرد.» دقیقا یک روز پس از این خبر بود که سازمان سنجش آموزش کشور در اطلاعیه رسمی خبر از تعویق این آزمون و موکول شدن آن به تاریخ ۲۲ اسفند ماه داد. در این اطلاعیه آمده است:« به اطلاع متقاضیان شرکت کننده در آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون‌های وکلای دادگستری ایران سال ۱۳۹۹ – (اسکودا) می‌رساند با توجه به مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و رشد فزاینده بیماری کووید-۱۹ در کشور و اعمال محدودیت‌ها در اکثر استان‌ها، آزمون مذکور در تاریخ ۲۸/ ۰۹/ ۹۹ برگزار نمی‌گردد. درصورت فراهم شدن شرایط، آزمون مذکور در روز جمعه مورخ ۲۲/ ۱۲/ ۹۹ برگزار خواهد شد.» 

بازی با روح و روان داوطلبان آزمون وکالت

دقیقا یک ماه بعد از اطلاعیه مذکور و در ۸ دی ماه، جعفر کوشا ضمن اظهار نظرهای دو پهلو، شائبه تعویق دوباره آزمون را ایجاد کرد. وی در این اظهار نظر گفت:« پیش از این قرار بود آزمون را در تاریخ ۲۸ آذر برگزار کنیم که به دلیل شرایط کرونایی به ۲۲ اسفند موکول شده است. طبق قانون باید سالی یک بار آزمون برگزار شود؛ ولی اگر شرایط کرونا شدید شود، تعداد ظرفیت امسال به ظرفیت سال آینده افزوده می‌شود.» 

در نهایت دو روز مانده به برگزاری آزمون وکالت، سایت سازمان سنجش با اطلاعیه‌ای اعلام کرد که این آزمون در ۲۲ اسفند برگزار نمی‌شود اما دقایقی بعد و بدون هیچ توضیحی، این اطلاعیه از خروجی سایت سازمان سنجش حذف و همزمان کارت ورود به جلسه آزمون نیز از سایت این سازمان برداشته شد. 

در نهایت فاطمه زرین، سخنگوی سازمان سنجش روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند ضمن اعلام رسمی تعویق این آزمون گفت:« آزمون پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت کانون های وکلای دادگستری ایران در سال ۹۹ که قرار بود روز جمعه ۲۲ اسفندماه برگزار شود، به تعویق افتاد.» وی در مورد علت تعویق این آزمون گفت:« با توجه به اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر حاد شدن شرایط انتشار بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ها در بیشتر استان‌ها، آزمون مذکور در تاریخ ۲۲ اسفند ماه برگزار نمی‌شود.» این درحالی است که پیش از این روابط عمومی اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری(اسکودا) طی اطلاعیه‌ای از ضرورت قانونی برگزاری این آزمون در سال جاری و عدم تعویق دوباره آن خبر داد و هرگونه تغییر زمان آزمون را به مثابه بازی کردن با روح و روان جوانان دانست.

همانطور که در نمودار زیر مشاهده می‌شود، در حالی مسئولان سازمان سنجش از تعویق این آزمون به دلیل درخواست وزارت بهداشت به علت شرایط بیماری کرونا یاد می‌کنند که در شرایط کرونایی بدتر از وضع کنونی و در حالی که آمار مبتلایان و مرگ و میر بیشتر بود، آزمون‌هایی با تعداد داوطلبان بیشتر نسبت به داوطلبان وکالت برگزار شد. به صورتی که در تاریخ‌ ۱۱ و ۱۲ دی ماه آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی با تعداد داوطلب ۵ برابر داوطلبان وکالت برگزار شد. علاوه بر این تنها یک هفته پیش از زمان اعلامی برگزاری آزمون وکالت، کنکور دکتری با داشتن تعداد داوطلبان ۲ برابر داوطلبان وکالت نیز برگزار شد. 

آزمون وکالت

در کل با توجه به اظهارنظرهای متولیان صنف وکالت و برگزاری آزمون‌هایی با تعداد داوطلب بسیار بیشتر از آزمون وکالت در این ایام، برخی شبهات پیرامون این مورد بوجود آمده است. چگونه می‌شود آزمون‌هایی با تعداد شرکت کننده به مراتب بیشتر از آزمون وکالت و با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و افزایش تعداد حوزه‌های امتحانی قابل برگزاری باشد اما آزمون وکالت مجوز برگزاری نمی‌گیرد؟

آیا به راستی شایعه عدم همکاری اتحادیه سراسری کانون وکلا در خصوص تامین فضای مورد نیاز برای آزمون صحت دارد؟ در غیر اینصورت اگر دلیل موکول شدن این آزمون به تاریخ ۲۰ فروردین تنها مسائل بهداشتی است چرا مسئولان وزارت بهداشت و سازمان سنجش این نگرانی را برای داوطلبان دیگر آزمون‌ها نداشته‌اند؟ آیا خون داوطلبان وکالت از خون دیگر جوانان این کشور رنگین‌تر است؟ با توجه به خیز مجدد ویروس کرونا، مسئولان کانون وکلا بایستی نهایت همکاری را با مسئولان وزارت بهداشت و سازمان بهداشت به منظور افزایش تعداد حوزه‌های برگزاری آزمون و ایجاد شرایط بهداشتی مناسب برای برگزاری آزمون را داشته باشند تا آزمون در شرایط کاملا ایمن همچون دیگر آزمون‌ها و در موعد مقرر ۲۰ فروردین برگزار شود.