۰ نفر

در چهار استان کشور آغاز شد؛

نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری

۱۳ فروردین ۱۴۰۰، ۸:۲۳
کد خبر: 517122
نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری

نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در چهار استان کشور از ساعت هشت صبح امروز(جمعه) آغاز شد تا سرنوشت ۶کرسی خالی این مجلس در ۲۸خردادماه ۱۴۰۰ مشخص شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم و ماندران برگزار می‌شود و داوطلبان از امروز می‌توانند برای نام نویسی به ستاد انتخابات کشور و فرمانداری‌های تهران، مشهد، قم و ساری مراجعه کنند.

با توجه به ارتحال آیت‌الله محمدعلی تسخیری، آیت‌الله سید هاشمی بطحایی و آیت‌الله ابراهیم امینی نجف آبادی در حوزه انتخابیه استان تهران، انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در این استان برای تعیین تکلیف سه کرسی خالی برگزار خواهد شد.

همچنین با توجه به ارتحال آیت الله محمدتقی مصباح یزدی نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، انتخابات میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در این حوزه انتخابیه، جایگزین وی را مشخص می‌کند.

در حوزه‌های انتخابیه استان قم و استان مازندران نیز با توجه به ارتحال آیت الله محمد یزدی و آیت الله نورالله طبرسی، انتخابات میاندوره‌ای برای تعیین جایگزین آنان برگزار می‌شود.

نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات دومین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری تا ساعت ۱۸ پنج‌شنبه ۱۹ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت.

داوطلبان می‌توانند جهت نام‌نویسی از ساعت هشت الی ۱۸ به فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه یا ستاد انتخابات کشور مراجعه کنند؛ داوطلبان نام‌نویسی برای هر یک از حوزه‌های انتخابیه می‌توانند به فرمانداری شهرستان قم نیز مراجعه و نسبت به نام‌نویسی خود برای حوزه‌های انتخابیه مورد نظرشان اقدام کنند.

مدارک مورد نیاز برای نام‌نویسی شامل ارایه اصل شناسنامه عکس دار و کارت ملی، یک نسخه تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی، ۲ قطعه عکس ۴*۶ جدید و تکمیل فرم پرسشنامه اعلام داوطلبی است.

بر اساس مصوبه هشتمین دوره اجلاس رسمی پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در چهارم اسفندماه ۱۳۹۹ انتخاب شوندگان باید دارای شرایط تابعیت جمهوری اسلامی ایران، حداقل سن ۴۰ سال تمام، دارا بودن توانایی لازم جهت انجام وظایف مربوط به نمایندگی مجلس خبرگان، عدالت و اشتهار به دیانت، وثوق، شایستگی و سلامت اخلاقی و اقتصادی، داشتن بینش مناسب سیاسی – اجتماعی و آشنایی لازم با مسایل روز، تعهد به انقلاب اسلامی، نظام جمهوری اسلامی ایران، التزام به قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، نداشتن سوابق سوء سیاسی و اجتماعی به تشخیص مراجع قانونی و رسمی نظام جمهوری اسلامی ایران و اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعض مسایل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد، باشند.

شکرالله حسن بیگی رییس ستاد انتخابات استان تهران در این خصوص گفت: مرجع تشخیص دارا بودن شرایط داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری، فقهای شورای نگهبان است، تشخیص اجتهاد داوطلبان از طریق آزمون کتبی و شفاهی، پیش از انتخابات توسط فقهای شورای نگهبان، انجام می‌پذیرد.

وی افزود: فقهای شورای نگهبان پس از بررسی های لازم در قبال داوطلبان، پاسخگو بوده و در صورت رد صلاحیت یا ابطال آرا فرد انتخاب شونده در صورت مطالبه، دلایل و مستندات رد صلاحیت یا ابطال آرا آن فرد را کتبا به وی ابلاغ خواهد کرد.

فرماندار قم نیز در این خصوص گفت: ‌نام‌نویسی از داوطلبان این دوره از انتخابات از ساعت هشت صبح روز جمعه ۱۳ فروردین آغاز می شود و تا ساعت ۱۸ روز ۱۹ فروردین ادامه دارد.

مرتضی حیدری افزود: نام نویسی از داوطلبان به‌صورت حضوری در فرمانداری و یا ستاد انتخابات کشور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابر اعلام اطلاعیه شماره ۱۲ ستاد انتخابات کشور علاوه بر قم داوطلبان ‌نام‌نویسی در هر یک از حوزه‌های انتخابیه تهران، خراسان رضوی و مازندران هم می‌توانند با مراجعه به فرمانداری قم در انتخابات دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نام‌نویسی کنند.

فرماندار قم گفت: داوطلبان باید در زمان مراجعه به محل ثبت‌نام اصل و فتوکپی شناسنامه عکس‌دار و کارت ملی، ۲ قطعه عکس ۴*۶ را به همراه داشته باشند و نسبت به تکمیل فرم پرسش‌نامه اقدام کنند.

انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری، نخستین میاندوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ در سراسر کشور برگزار می‌شود. ​