۰ نفر

چه نوع زیورآلاتی بخریم؟

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۵۴
کد خبر: 513524
چه نوع زیورآلاتی بخریم؟

زیورآلات و جواهراتی چون طلا، نقره و حتی بدلیجات در بین خانم‌ها طرفداران زیادی دارد. اما این روزها به دلیل افزایش قیمت طلا، بسیاری قادر به خرید این فلز گرانبها نیستند و ترجیح می‌دهند از بدلیجاتی شبیه به آن استفاده کنند که هم زیبایی چشمگیر و هم قیمت نسبتا مناسبی داشته باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جام جم، جدا از میزان بودجه، خرید و استفاده از جوهرات و زیورآلات قوانین خاص خود را دارد که دانستن آنها می‌تواند به شما در انتخاب و خرید بهترین مدل کمک کند.

   طلای زرد یا سفید

در سال‌های اخیر اقبال به خرید طلای سفید بیشتر از طلای زرد شده، اما اگر سلیقه را کنار بگذاریم، معیارهای دیگری هم مانند رنگ پوست یا لباس هم مهم است و می‌تواند به انتخاب شما کمک کند. اگر پوست کاملا سفیدی دارید، بهتر است طلای سفید را در اولویت خود قرار دهید. اما اگر پوستی گندمی دارید، توصیه می‌کنیم از ترکیب طلای زرد و قرمز استفاده کنید. در این میان، اگر پوستی برنزه و سبزه دارید یا پوست‌تان را برنزه کرده‌اید، بهتر است از ترکیب طلای زرد و سفید بهره ببرید، چراکه جلوه بسیار زیبایی روی پوست‌تان خواهد داشت.

   طبق رنگ پوست‌تان خرید کنید

رنگ پوست تأثیر زیادی در جلوه جواهرات و حتی بدلیجات دارد. اگر رنگ پوست‌تان سرد است، بهتر است از جواهرات و بدلیجاتی با نگین‌ها و سنگ‌های تزئینی در رنگ‌های قرمز، بنفش و آبی استفاده کنید. همچنین، فلزاتی مانند طلای سفید یا نقره یکی از بهترین گزینه‌ها برای پوست‌های سرد است. اما اگر رنگ پوست گرمی دارید، بهتر است از جواهرات و بدلیجاتی به رنگ زرد، نارنجی یا سبز استفاده کنید. سنگ‌های تزئینی در این رنگ‌ها هم گزینه‌های مناسبی هستند. در کنار ست کردن رنگ جواهرات با رنگ پوست، می‌توانید رنگ جواهرات و بدلیجات‌تان را با رنگ لباس‌تان هم هماهنگ کنید. بهترین گزینه‌ای که پیش روی شماست، انتخاب سنگ یا نگین‌هایی همرنگ با لباس‌تان است در غیر این صورت، می‌توانید از رنگ‌های مکمل استفاده کنید.

   چه مدل گردنبندی بخرید

اگر هیکل درشتی دارید و قدبلند هم هستید، گردنبندهای ۴۵ سانتی بهترین گزینه‌اند. اما اگر قد کوتاه و جثه ریزی دارید، گردنبندهایی به شکل ۷ شما را قدبلندتر نشان می‌دهد. چنانچه در گروه زنانی با قد متوسط قرار دارید، هر نوع گردنبندی را می‌توانید خریداری کنید. اما اگر هنگام خرید به دنبال یک گردنبند رومانتویی هستید، بهتر است روی نقطه‌ای تمرکز کنید که قرار است تمرکز روی آن جلب شود. به عنوان مثال، اگر شکم بزرگی دارید، حتما از گردنبندهای کوتاه استفاده کنید تا توجه به سمت شکم و پهلو جلب نشود. برای خانم‌هایی با صورت گرد، گردنبندهای ۷۰ تا ۸۰ سانتی بهترین گزینه‌اند. گردنبندهای کوتاه تر و حتی U شکل گزینه مناسبی برای خانم‌هایی با صورت کشیده و مستطیلی است.

   گوشواره چطور باشد؟

در خرید گوشواره هم باید به قد خود توجه کنید. اگر جثه ریزنقشی دارید، بهتر است سراغ گوشواره‌هایی با شکل‌های هندسی بروید. اگر قد بلندی دارید، چون معمولا فضای بین گوش و شانه فاصله دارد، بهتر است از گوشواره‌های آویزدار و بلند استفاده کنید. خانم‌هایی با قد متوسط هم می‌توانند هر مدل گوشواره‌ای استفاده کنند. برای صورت‌های بیضی گوشواره‌های حلقه‌ای، مستطیلی، دکمه‌ای و آویز بهترین گزینه‌اند. برای صورت‌های گرد هم گوشواره‌های مستطیلی، آویزدار، دوکی‌شکل و گرد گزینه‌های خوبی هستند.

   کدام انگشتر و دستبند را بخریم

اگر انگشتان بلندی دارید، هر انگشتری برای دست‌تان مناسب است. برای انگشتان چاق و پهن، انگشتر با ضخامت زیاد و بزرگ مناسب است. اما اگر انگشتانی کوتاه دارید، انگشترهای بندانگشتی که روی بند اول جای می‌گیرد، زیباترین هستند. اندازه مچ هم برای خرید دستبند بسیار اهمیت دارد. اگر دست‌های کوچکی دارید، دستبندی ظریف و نازک بخرید. اگر دست‌هایی متوسط دارید، دستبندهای ضخیم و درشت گزینه‌های بهتری هستند. اگر هم دست‌های‌تان بزرگ است، غیر از دستبندهای ظریف، انواع دستبندها مناسب شما هستند.

   کجا می‌خواهید استفاده کنید؟

پیش از خرید، به موقعیتی که می‌خواهید از زیورآلات استفاده کنید، دقت داشته باشید. آن را برای یک مجلس عروسی می‌خواهید یا استفاده روزمره؟ یا مثلا به دنبال ست‌کردن با دیگر جواهرات و بدلیجات‌تان هستید. مشخص کردن این هدف، به شما در خرید کمک خواهد کرد. در موقعیت روز جامعه که طلا قیمت بسیار بالایی دارد، اگر به دنبال جواهری برای مجلسی رسمی هستید، بهترین گزینه خرید سرویس نقره است که می‌توانید همیشه از آن استفاده کنید بدون این که تغییر رنگ دهد. اما اگر برای مدتی کوتاه می‌خواهید از آن استفاده کنید، سراغ سرویسی ارزان‌تر مانند تیتانیوم بروید.

 اگر به دنبال خرید حلقه‌ای ارزان‌تر از طلا و‌ با دوامی طولانی هستید، خرید حلقه نقره بهترین کار است. اما اگر به دنبال مدل‌های اسپرت هستید، حلقه استیل که رنگش ثابت است، گزینه مناسب‌تری است. برای استفاده در باشگاه‌های ورزشی نیز چرم مصنوعی یا زیورآلات پلاستیکی پیشنهاد می‌شود.

کدام فلز را بخریم؟

معمولا کریستال‌های به‌کاررفته در بدلیجات، کریستال‌های سربی هستند که به آنها کریستال روخانه‌ای هم می‌گویند. برای این که این نوع کریستال بدرخشد، آن را سرب‌اندود می‌کنند. البته نوع برش این کریستال‌ها هم در برق زدن بی‌تأثیر نیست. علاوه‌بر کریستال، نوع فلز هم مهم است و روی کیفیت آن تأثیر می‌گذارد. فلزها بسته به کیفیتی که دارند، مقاومت بالا و کمیاب بودن آن، قیمت بالاتری هم دارند. هنگام خرید بدلیجات فلزی دقت کنید که پوست بدن‌تان به آن فلز حساسیت نداشته باشد. نیکل فلز شماره یک حساسیت‌زا در بدلیجات است. فولاد ضدزنگ هم به دلیل دارا بودن کمی نیکل و آهن می‌تواند حساسیت‌زا باشد. بعضی دیگر از بدلیجات از مس ساخته شده‌اند. اگر شما جزو افرادی هستید که به مس حساسیت نشان می‌دهید، موقع خرید به این نکته دقت کنید. فلز برنج هم با نقره استریل یا طلا پوشیده می‌شود. اگر هنگام استفاده از بدلیجاتی که از این جنس هستند، پوست‌تان به رنگ سبز تغییر رنگ داد، به این معناست که در فلز آن برنج استفاده شده است. برنج ترکیبی از مس و روی است. بنابراین اگر به مس حساسیت دارید، قطعا به فلز برنج هم حساسیت نشان می‌دهید. البته در خرید طلا و جواهرات هم مراقب باشید، چراکه معمولا طلای به‌کار رفته در ساخت جواهرات، خالص نیستند. در طلای سفید معمولا از نیکل یا فلزات دیگر و در طلای زرد، اغلب نقره، مس یا برنج به‌کار رفته است.