۰ نفر

توجه به دوچرخه‌سواری در روزهای کرونایی

۲۴ اسفند ۱۳۹۹، ۱۱:۳۹
کد خبر: 513453
توجه به دوچرخه‌سواری در روزهای کرونایی

در سال اوج‌گیری ویروس کرونا و در شرایطی که محدودیت‌های سراسری در بسیاری از شهرها و کشورها شدت گرفته، دوچرخه‌سواری نیز در برخی کشورها افزایش بسیاری یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، فدراسیون دوچرخه‌سواران اروپا(ECF) اعلام کرده که شهرهای این قاره در سال2020 یک‌میلیارد یورو برای اقدامات مربوط به دوچرخه‌سواری در زمان همه‌گیری کرونا هزینه و حداقل 600مایل مسیر دوچرخه‌سواری و خیابان‌های بدون خودرو ایجاد کردند.

در بارسلونا، شهری که بسیاری از مردم از اتومبیل‌های خود تنها در آخر هفته‌ها استفاده می‌کردند، طی شیوع ویروس کرونا، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی 50درصد و اتومبیل‌های شخصی فقط 10درصد کاهش یافت که این یک فاجعه تراکم بود که انتظار می‌رفت اتفاق بیفتد. اما با ایجاد مسیرهای دوچرخه‌سواری برای تشویق مردم، اکنون استفاده از دوچرخه به 10درصد بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری رسیده است.

برنامه Strade Aperte در میلان در آوریل2020، با پیشنهاد 22مایل مسیر جدید دوچرخه‌سواری محافظت‌شده و مناطق دارای اولویت برای عابران پیاده، راه‌اندازی شد. در پاریس خیابان‌هایی که زمانی تحت سلطه اتومبیل‌ها بودند اکنون پر از دوچرخه هستند. تخمین زده می‌شود از بهار سال2020، دوچرخه‌سواری 70درصد رشد کرده باشد و 31مایل مسیر موقتی که در اوایل بحران ایجاد شده بود، دائمی شود و مقدار آن افزایش پیدا کند. تعداد زنان دوچرخه‌سوار نیز رشد کرده است و اخیرا یک نظرسنجی نشان داده که 62درصد از شهروندان می‌خواهند این مسیرها دائمی شوند. لیسبون نیز در حال 2برابر کردن شبکه دوچرخه‌سواری 65مایلی خود به 124مایل در سال ‌جاری است. این بخشی از برنامه‌های بلندمدت برای افزایش پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، مقابله با آلودگی هوا و کاهش تأثیر امواج گرماست. طی یک‌سال، دوچرخه‌سواری در این شهر، 25درصد رشد کرده است. 

در یک نظرسنجی در 21شهر اروپا، 64درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که نمی‌خواهند به سطح آلودگی هوا قبل از ویروس کرونا، که در بسیاری از شهرها به‌طور غیرقانونی بالا بود، برگردند. برای رسیدن به این هدف، سه‌چهارم افراد، مایل به تخصیص مجدد فضای عمومی استفاده از اتومبیل به سفر فعال بودند، درحالی‌که 21درصد گفتند بعد از محدودیت‌ها، دوچرخه‌سواری بیشتری دارند و 35درصد نیز بیشتر پیاده‌روی می‌کنند.