۰ نفر

نزدیکی و تقارب میان ملت‌ها؛

پیام روحانی برای سومین کنگره بین المللی جندی شاپور

۱۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۰:۴۶
کد خبر: 512287
 پیام روحانی برای سومین کنگره بین المللی جندی شاپور

رییس جمهوری با صدور پیامی به سومین کنگره بین المللی جندی شاپور با تاکید بر اینکه پیوندهای علمی و فرهنگی در زمره ماندگارترین و پایدارترین پیوندها میان ملت ها است، تاکید کرد: بر این باورم که تنها راه پایدار و ماندگار برای نزدیکی و تقارب میان ملت ها، بازگشت به سرچشمه‌های زلال و پاکیزه دانش و فرهنگ است. همان شیوه‌ای که نیاکان این سرزمین با تاسیس کهن‌ترین دانشگاه جهان ابداع کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین، پیام حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در سومین کنگره بین المللی جندی شاپور به شرح ذیل است:

"در ابتدا مایلم مراتب سپاس و قدردانی صمیمانه خود را از میهمانان گرامی، اندیشمندان، دانشجویان و همه شرکت کنندگان فرهیخته داخلی و خارجی که به پاس هزار و ۷۵۰ سالگی تاسیس دانشگاه جندی شاپور به عنوان کهن ترین دانشگاه جهان، در این نشست مجازی حضور به هم رسانده اند، ابراز کنم.

پیوندهای علمی و فرهنگی در زمره ماندگارترین و پایدارترین پیوندها میان ملت ها به شما می روند، زیرا رهاورد مشترک قرن ها زندگی و همزیستی بالنده و شکوفا میان تمدن ها هستند. از این رو، هر چه دایره مناسبات علمی و فرهنگی گسترده تر باشد، عمق دوستی ها و همدلی ها میان ملت ها افزون تر می شود. کشور ایران از عهد باستان تا به امروز، همواره منادی علم و دانش گستری و دوستی بوده است. گواه آن، همین اقدام سازمان جهانی یونسکو در اعلام گرامیداشت رویداد جهانی دانشگاه جندی شاپور به عنون قدیمی ترین دانشگاه جهان با قدمتی قریب به ۱۸ قرن است که کاری بس ارجمند و درخور تحسین است.

اینکه ایرانیان در عهده باستان و در اوج افراطی گری و خشونت های متعصبانه به تاسیس شهر دانشگاهی جندی شاپور اقدام کرده اند که بر سر در ورودی آن چنین نگاشته شده است: دانش و فضیلت بر بازو و شمشیر برتر است، بیانگر نگرش ژرف و متمدن این ملت و سرزمین در ترویج دانایی و خردمندی است تا در پرتو آن، ملت ها در کنار یکدیگر فضلیت های انسانی را ترویج و برجسته تر کنند و از رذیلت های بشری دوری گزینند. امروز نیز ما ایرانیان بر اساس همان آموزه های نیاکان خردمند خود، دو روز مهم را در تقویم رسمی کشورمان به نام تعامل و گفت و گو با جهان، روزی که پس از سال ها مذاکره با قدرت های بزرگ جهانی به توافق رسیدیم و همچنین روز جهانی عاری از خشونت و افراطی گری را گنجانده ایم که در سال ۱۳۹۲ در مجمع عمومی سازمان ملل به پیشنهاد اینجانب به اتفاق آراء به تصویب رسید.

در ادامه پیام روحانی آمده است: بر این باورم که تنها راه پایدار و ماندگار برای نزدیکی و تقارب میان ملت ها، بازگشت به سرچشمه های زلال و پاکیزه دانش و فرهنگ است، همان شیوه ای که نیاکان این سرزمین با تاسیس کهن ترین دانشگاه جهان ابداع کردند، دانشگاهی که نمایندگان تمامی تمدن های کهن جهان از یونان و روم گرفته تا هند، چین و مصر به سان گوهری در صدف مهر خویش گرامی اش می داشتند. اینجانب ضمن قدردانی از حضور مسوولانه و عالمانه سرکار خانم دکتر اودری ازوله در مدیریت سازمان جهانی یونسکو، امیدوارم بستر مناسبی برای احیای دوباره قدیمی ترین دانشگاه جهان، جندی شاپور که نیای دانشگاه های امروز جهان است، فراهم آید چرا که این میراث، متعلق به همه بشریت است و پاسداری از آن بر عهده همه ماست.

در پایان بار دیگر از دست اندرکاران و برگزارکنندگان این کنگره مهم جهانی به ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جندی شاپور که امروز رایحه دلپذیر آن دانشگاه کهن را پس از قرن ها، دوباره در عرصه ملی و بین المللی پراکنده ساخته اند، سپاسگزاری می کنم".