۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

روز جهانی زن؛ تلاش برای برابری

۱۸ اسفند ۱۳۹۹، ۲۰:۲۳
کد خبر: 512170
روز جهانی زن؛ تلاش برای برابری

روز جهانی زن در تاریخ هشتم مارس با تاریخ صد ساله پیشینه‌ای قابل توجه به دنبال دارد.نخستین مراسم روز زن سال ۱۹۰۸ با راهپیمایی زنان در ایالات متحده و در پاسخ به ایدئولوژی‌های رادیکالی مردسالارانه برگزار شد.اگرچه بسیاری از سران دنیا در ابتدا از به رسمیت شناختن این روز سر باز می‌زدند اما در نهایت تا پیش از شروع جنگ جهانی دوم حتی کشورهای کمونیستی هم این روز را به رسمیت شناختند.در طول جنگ دوم جهانی کشورهای غربی تلاش کردند تا با تاکید بر این روز مشارکت زنان در جنگ و تلاش برای شکست فاشیسم را رقم بزنند.هشتم مارس در سال ۱۹۷۵ از سوی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخته شد.

 اقتصادآنلاین- اکرم شعبانی ؛ هشتم مارس در بسیاری از کشورهای جهان روز زن است، روزی که برای بزرگداشت و نقطه کانونی دفاع از حقوق زنان شناخته می‌شود. بسته به مناطق مختلف، تمرکز بر گرامیداشت و دفاع از حقوق زنان و برگزاری جشنی برای دستاوردهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زنان است.

روز جهانی زن از اوایل دهه ۱۹۰۰ همزمان با انقلاب صنعتی و در پاسخ به ایدئولوژی‌های رادیکالی مردسالارانه گرامی داشته شده است و تاریخچه آن به اعتصاب ۱۵ هزار زن در شهر نیویورک در اعتراض به ساعات کاری تعیین شده، حقوق بهتر و حق رای آنها در سال ۱۹۰۸ بازمی‌گردد. مطابق اعلامیه‌ حزب سوسیال دموکرات آمریکا اولین روز ملی زن در ۲۸ فوریه سال ۱۹۰۹ در سراسر ایالات متحده برگزار شد. در سال ۱۹۱۰ طی کنفرانس بین‌المللی زنان در کپنهاگ به رهبری زنی به نام کلارا زتکین ایده برگزاری روز جهانی زن مطرح شد.

به دنبال تصمیم و توافق برای تعیین یک روز مشخص به نام روز زن، در سال ۱۹۱۱ روز جهانی زن در ۱۹ مارس در کشورهای اتریش، دانمارک، آلمان و سوییس برگزار شد. راهپیمایی زنان و تعداد محدودی از مردان در این روز برای دریافت حق کار، رای، آموزش، تصدی پست‌های دولتی و پایانی برای تبعیض شکل گرفت. کمتر از یک هفته بعد در ۲۵ مارس در آتش سوزی در یک کارخانه پارچه بافی نیویورک بیش از ۱۴۰ کارگر زن که اکثرا مهاجران ایتالیایی و یهودی بودند کشته شدند. رویداد فاجعه باری که شرایط و قانون کار را در ایالات متحده تا حدودی تعدیل کرد و مورد توجه رویدادهای آتی روز زن قرار گرفت.

علیرغم سرسختی سران کشورهای جهان در پذیرش این روز اما با پذیرش شوروی در سال ۱۹۱۷، چین ۱۹۲۲ و اسپانیا از ۱۹۳۶ این روز در کشورهای کمونیستی هم به رسمیت شناخته شد. در طول جنگ جهانی دوم بعضی از کشورهای غربی، بر این روز به منظور مشارکت زنان در جنگ و شکست فاشیسم تاکید کردند. در نهایت سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۵ روز هشتم مارس را به عنوان روز جهانی زن به رسمیت شناخت.