۰ نفر

یک پذیرایی شیک چقدر هزینه دارد؟

۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۱۲:۴۴
کد خبر: 511361
یک پذیرایی شیک چقدر هزینه دارد؟

یکی از رسوم ما ایرانی ها، مهمان نوازی است. رسمی که باعث شده است تا از هر چه که داریم خوبش را برای مهمان کنار بگذاریم. از استکان های کریستال بگیرید تا میوه های درشت و درجه یک برای پذیرایی از مهمان گزینش می شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، از این منظر ظروف پذیرایی نیز در نزد ایرانی ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این پرونده از نبض بازار به بهانه نزدیک شدن به سال نو و دید و بازدید هایی که حالا باید با رعایت دستور العمل های بهداشتی صورت  گیرد، سری به بازار ظروف پذیرایی  زده ایم. همین ابتدا یادآور شویم که این بازار محدوده قیمتی  گسترده ای دارد و از آن جهت که نمی شود تمام قیمت ها و انواع ظروف را بیان کنیم تنها به چند مدل خاص از این ظروف اکتفا کرده ایم. پس اگر به دنبال نو نوار کردن ظرف های پذیرایی قدیمی تان هستید، قبل از این که به بازار بروید این مطلب را از دست ندهید.

ظروف ارزشمند مسی

استفاده از ظروف مسی برای پخت و پز سابقه زیادی دارد اما استفاده از این جنس برای ظرف های سرو غذا یا ظروف ویژه پذیرایی به همین چند سال قبل برمی گردد، تقریبا زمانی که کدبانوها به ارزش مس پی بردند و تصمیم گرفتند در عین حالی که احوالات مدرن خود را نگه می دارند، گوشه چشمی هم  به بخش های اشرافی سنتی داشته باشند. قیمت ظروف مسی رابطه تنگاتنگی با قیمت مس خام دارد. تا جایی که در بسیاری از مغازه ها ابتدا مس را وزن و سپس مبلغی را به عنوان اجرت دست به آن اضافه می کنند. ناگفته نماند که مس ها به دو دسته چکش خورده شده و قالبی تقسیم می شود. مدل چکش خورده اش چون به واسطه ضربات چکش شکل می گیرد دارای ارزش بیشتری است. بعضی از مسگران نیز با استفاده از هنر تراشه کاری نقش و نگارهای زیبایی روی مس ها می اندازند که زیبایی دو چندانی را به آن ها هدیه می کند. در بعضی دیگر از این ظروف از هنر مینا کاری و لعاب کاری نیز استفاده شده است. با توجه به محدوده وسیع قیمت این ظروف سنتی سعی کرده ایم  قیمت گزیده ای از آن ها را بیان کنیم.   ناگفته نماند که بهترین و با کیفیت ترین مس از معادن استان های مرکزی مانند یزد و رفسنجان است. 

صنایع دستی برای پذیرایی

یکی از جنس هایی که  به تازگی برای پذیرایی به بازار آمده ، اجناس رزینی است. رزین در واقع یک ترکیب شیمیایی است که از مخلوط رزین و هاردنر به دست می آید.

 چند سالی است که محصولات رزینی جایگاه خوبی را برای ظروف پذیرایی به دست آورده اند.

این محصولات به دلیل این که کار دست هستند طرفداران خاص خود را دارد. مقاومت بالای آن ها در برابر شکستن و خش برداشتن و همچنین جدید بودن آن ها باعث شده  است که بسیاری به فکر خرید یک سرویس کامل از آن ها بیفتند. این مزیت ها در کنار قیمت به نسبت پایین آن ها اقبال عمومی به ظروف رزینی را دو چندان کرده است.

سرویس پذیرایی رزینی شامل استند پذیرایی، شیرینی خوری، قدح برای آجیل، کشکول برای شکلات، بشقاب توگود برای میوه و زیر لیوانی و بشقاب میوه خوری است.

 البته باید گفت که محدوده قیمتی رزین ها هم نسبت به طرحی که رزین کار به ظروف می دهد یا خرج کاری که برایش استفاده می کند مانند انواع پایه ها، اکسسوری های برنجی ، سنگ های کوارتز و... وسیع می شود.

قیمت یک ست کامل پذیرایی در ساده ترین شکل ممکن رزین حدود 900 هزار تومان و در مدل های ماربل و ژئود تا 2 میلیون تومان متغیر است.

کریستال از قدیم تا الان

یکی دیگر از ظرف هایی که هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد، ظروف درخشنده کریستالی است. ظروفی که طی دو سال اخیر با افزایش قیمت باورنکردنی در بازار مواجه شده است. یکی از مهم ترین دلایل این افزایش قیمت وارداتی بودن این اجناس است.

 در هنگام خرید ظروف کریستال حتما از فروشنده میزان درصد کریستال موجود در ظرف ها را بپرسید. ظروف کریستالی هر چه دارای درصد بالاتری از کریستال باشد  در برابر ایجاد خط و خطوط، لب پر شدن و کدر شدن مقاوم تر است. سعی کنید همیشه از مدل هایی خریداری کنید که دارای تراش های زیادی هستند. وجود تراشه ها در کریستال باعث درخشندگی و زیبایی هر چه بیشتر آن می شود. اما قیمت کریستال ها به نسبت بالاست و برای خرید یک ست پذیرایی شش نفره که حدود 23 پارچه می شود باید چیزی بین 7 میلیون تا 18 میلیون تومان را در نظر بگیرید.

عقب نشینی از مس با پیوتر

یکی دیگر از جنس های مرغوب برای ظروف پذیرایی ، ظروف پیوتر است. پیوتر  را می توان بدل جنس های مرغوب نیز به حساب آورد. ظروف پیوتر در رنگ های طلایی مات، قرمز آجری و خاکستری جایگزینی مناسب برای ظروف برنجی، مسی و نقره ای است. پیوتر یا مسوار در واقع آلیاژ دو فلز مس و قلع است که به دلیل داشتن استحکام، دوام و زیبایی ظاهری که دارد، برای ساخت ظروف مختلف و سایر وسایل آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. درصد آلیاژ این ظروف به این صورت است که به طور معمول برای تولید آن از 85 تا 99 درصد قلع و باقی مانده را از مس استفاده می کنند که البته در مواردی خاص دیده می شود که میزان استفاده از مس تا 72 درصد نیز بالا می رود. رنگ پیوتر تقریبا شبیه به ظروف مسی است. یکی از دلایل استفاده از این ظروف، قابلیت چکش خواری و شکل پذیری بالای آن هاست که به آن ها کمک می کند بتوانند محصولات خود را با تنوع بیشتری تولید کنند.

WidnylbLgWFw

 

OasKT3ire6ob