۰ نفر

امسال بازار مبل، شب عید متفاوتی را تجربه می‌کند؛

رشد ۴۰درصدی تقاضای تعمیر مبلمان

۱۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۲۷
کد خبر: 510426
 رشد ۴۰درصدی تقاضای تعمیر مبلمان

به‌دلیل افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانواده‌ها، امسال میزان فروش مبلمان تا 40درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، رشد دوبرابری هزینه تمام‌شده تولید موجب افزایش 30تا 40درصدی قیمت انواع مبلمان منزل و اداری نسبت به پارسال شده است. این افزایش قیمت‌ها در کنار کاهش قدرت خرید مشتریان، زمینه افت شدید فروش، رکود بازار و افزایش 40درصدی تقاضا برای تعمیرات مبلمان را فراهم کرده است.

 بازار مبلمان، با افزایش تنگنای اقتصادی در حوزه تولید، عرضه و تقاضای خرید در بازار مصرف با بحرانی جدی مواجه شده است. در شرایطی که تامین نیازهای ضروری در اولویت اغلب خانوارها قرار گرفته، خرید مبلمان به اولویت بعدی مشتریان منتقل شده است. افت قدرت خرید مشتریان و افزایش قیمت‌ها موجب شده بسیاری از خانوارها به‌خصوص اقشار کم‌درآمد این محصول را از سبد خرید خود حذف کنند و در بهترین حالت تعمیر مبلمان قبلی منزل یا محیط کار خود را در دستور کار قرار دهند.

 حاکی است این روزها مشتریان برای خرید یک‌دست مبلمان کلاسیک و استیل باید از 17تا حتی 400میلیون تومان و برای خرید مبلمان راحتی از 7تا 100میلیون تومان هزینه کنند. تولید‌کنندگان ضمن تأیید افزایش دوبرابری قیمت مبلمان تأکید می‌کنند افزایش شدید قیمت مواداولیه مورد نیاز اعم از انواع چوب و پارچه تا فوم و اسفنج آنها را ناگزیر به افزایش قیمت محصولاتشان کرده است. به‌گفته اغلب آنان، حتی این افزایش قیمت نیز جوابگوی رشد هزینه تمام‌شده تولید نبوده و تنها به تشدید رکود و افت شدید تقاضای خرید انواع مبلمان اداری و منزل در بازار منجر شده است.

قیمت 10تا 400میلیونی مبلمان

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران با تأیید افزایش قیمت مبلمان، رشد قیمت مواداولیه و هزینه تمام‌شده تولید را عامل این موضوع دانست و گفت: مبلمان قیمت‌گذاری مصوب ندارد. قیمت‌ها در هنر- صنعت مبلمان که کار دست است، تابع عوامل و شرایط خاص است و بنابر نوع هنر منبت‌کاری و نظایر آن، قیمت یک دست مبلمان کلاسیک یا استیل مشخص می‌شود. با وجود این بازرسان اتحادیه محدوده قیمتی انواع مبلمان را رصد می‌کنند. 

علیرضا عباسی، افزود: قیمت یک دست مبلمان مشابه با توجه به کیفیت مواد اولیه، هنر دست و نحوه ساخت می‌تواند حتی تا 200و 300درصد هم متفاوت باشد. او در عین حال توضیح داد: منبت‌کاری هنری است که در مبلمان کلاسیک و استیل بیشتر کاربرد دارد و در مبلمان راحتی بیشتر کیفیت مواداولیه در تعیین حدود قیمتی نقش ایفا می‌کند. او محدوده قیمتی کنونی مبلمان استیل و کلاسیک در بازار را از 17تا 400میلیون تومان، بنابر کار هنری انجام شده، اعلام کرد و افزود: در تعیین قیمت مبلمان راحتی بیشتر کیفیت مواداولیه مانند نوع فوم (گرم یا سرد) اسفنج، پارچه و زیر کار مطرح است و حدود قیمتی کنونی این نوع مبلمان نیز از 7میلیون تا 120میلیون تومان، برای برخی مبلمان راحتی که در تولید آن از برنز یا تاج منبت‌کاری استفاده شده، متغیر است. 

عباسی در مورد میزان افزایش قیمت مبلمان خانگی نسبت به سال گذشته گفت: قیمت انواع مبلمان نسبت به سال گذشته تا 40درصد افزایش یافته که موجب افت شدید تقاضا و تشدید رکود در بازار شده است. به‌گفته او، رشد هزینه تمام‌شده تولید، کاهش قدرت خرید خانوارها، تحریم و کرونا همه دست به‌دست هم داده و موجبات کاهش حداقل 30درصدی تقاضای خرید و رشد 40درصدی تقاضای تعمیر مبلمان را در بخش خانگی فراهم آورده است. او افزود: در بخش مبلمان اداری نیز با توجه به شرایط اقتصادی میزان خرید این نوع مبلمان به‌شدت کاهش یافته است. امسال ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی تقاضای کمتری برای خرید مبلمان اداری داشته و به‌دلیل کاهش درآمد و بودجه و اعتباراتشان سعی در مدیریت هزینه‌ها دارند.

از گرانی چوب تا پارچه و فوم

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل‌سازان تهران افزایش قیمت مبلمان را ناشی از گرانی مواداولیه دانست و گفت: در بخشی از صنعت مبلمان که با تولید‌کنندگان مرتبط است؛ مانند تولید کلاف مبل، منبت، معرق، روکوبی و... کمترین افزایش قیمت را شاهد هستیم، اما مواداولیه گران و کمیاب شده است. عباسی افزود: پارچه مبلی تولید داخل تنوع چندان زیادی ندارد و واردات آن نیز ممنوع شده، این امر موجب کمبود و افزایش شدید قیمت پارچه مبلی در بازار شده است؛ به‌نحوی که نرخ هر مترمربع این نوع پارچه از 70تا 80هزار تومان اکنون به 150هزار تومان افزایش یافته است. همچنین قیمت فوم، اسفنج، ‌ام‌دی‌اف، چوب و... افزایش زیادی داشته است. او خواستار نظارت دستگاه‌های ذیربط بر روند عرضه و قیمت مواداولیه شد و افزود: هزینه تمام‌شده تولید یک دست مبلمان استیل و راحتی نسبت به سال گذشته به‌دلیل گرانی مواداولیه 40درصد افزایش یافته و این امر علت اصلی گرانی این محصولات است. درواقع تولید‌کنندگان هیچ افزایش قیمتی نداشته‌اند، اما قیمت چوب نسبت به سال گذشته از 2میلیون و500هزار به 15میلیون تومان و هر سانت اسفنج از 30به 100هزار تومان افزایش یافته است. 

عباسی تأکید کرد: ممنوعیت واردات مبلمان فرصت خوبی در اختیار تولید‌کنندگان برای رشد تولید و افزایش صادرات قرار داد، اما مشکلات تامین مواداولیه زمینه رشد هزینه تمام‌شده تولید در هنر صنعت مبلمان را فراهم کرده است. او میزان صادرات صنعت مبلمان در سال‌جاری را 70تا 80میلیون دلار دانست و افزود: این میزان صادرات در حالی است که ظرفیت صادرات 500میلیون دلاری در این هنر- صنعت به‌خصوص در مبلمان استیل و کلاسیک وجود دارد و تولید‌کنندگان داخلی حرف‌های زیادی برای گفتن در این نوع مبلمان با استفاده از هنر منبت و معرق‌کاری دارند، اما اکنون 50درصد ظرفیت تولید هنر- صنعت مبلمان خالی مانده است.