۰ نفر

در ژاپن رخ داد؛

سبقت خودکشی از کرونا

۹ اسفند ۱۳۹۹، ۱۴:۲۰
کد خبر: 509391
سبقت خودکشی از کرونا

حدود 21هزار ژاپنی طی سال گذشته میلادی دست به ‌خودکشی زده‌اند، درحالی‌که کرونا طی این مدت جان حدود 7هزار و 700نفر را گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، شیوع کرونا در یک سال گذشته موجب شد تا آمار خودکشی در ژاپن برای نخستین بار در طول 10سال گذشته افزایش پیدا کند. طبق اعلام وزارت بهداشت ژاپن، 20هزارو919نفر از ژاپنی‌ها طی سال2020 دست به‌خودکشی زدند که نسبت به سال قبل از آن 3.7درصد افزایش نشان می‌دهد، این در حالی است که در این مدت 7700 نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. سال2019 آمار خودکشی در ژاپن برای نخستین‌بار در 40سال گذشته به زیر 20هزار نفر رسیده بود.

افزایش آمار مرگ خودخواسته در سال گذشته میلادی به‌ویژه بین زنان و کودکان ژاپنی، نگرانی مسئولان این کشور را به‌دنبال داشته است.به‌گزارش ژاپن‌تایمز، ژاپن سال‌هاست که بالاترین آمار خودکشی را بین کشورهای صنعتی گروه7 شامل فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، آمریکا و کانادا دارد. البته در سطح منطقه‌ای این کشور بعد از کره‌جنوبی که آمار بالاتری دارد، قرار می‌گیرد. نرخ خودکشی ژاپن در سال2017، 14.9مورد به‌ازای هر 100هزار نفر جمعیت بود، درحالی‌که نرخ آلمان 9.5 و آمریکا 14.5 بود. این نرخ در سال2020 در ژاپن به 16.6 رسید. معمولا آمار بالای این کشور به تعهد شغلی افراطی و ساعت‌های کاری زیاد نسبت داده می‌شود. از سوی دیگر، مسئله این است که صحبت از مشکلات روحی و مشاوره در فرهنگ ژاپن، کار پسندیده‌ای نیست.

افزایش خودکشی زنان و کودکان

با اینکه معمولا خودکشی در ژاپن بین مردان رایج‌تر است اما آمار مرگ خودخواسته در زنان در سال2020 رشد محسوسی داشته است. در این سال، 6976زن خودکشی کرده‌اند که 885مورد بیشتر از سال2019 بوده است. خودکشی در زنانی که در دهه 20زندگی خود هستند 17درصد و زنان 19ساله و کمتر نیز 14درصد افزایش داشته است.

کاتسویوشی شینگیوچی، رئیس مرکز غیردولتی مشاوره بیماری‌های روحی توکیو می‌گوید: 70 تا 80درصد کسانی که با این مرکز تماس می‌گیرند زن و بین 20 تا 30ساله هستند. آمار خودکشی بین مردان در سال2020 نسبت به سال قبل از آن، اندکی کم هم شده اما آمار خودکشی بین زنان 14درصد افزایش داشته است. در ژاپن معمولا بیشتر مسئولیت‌های خانواده بر دوش زنان است و کرونا به صنایع و مشاغلی که زنان بیشتر در آنها اشتغال دارند مثل بیمارستان‌ها و هتل‌ها آسیب بیشتری وارد کرده است. شبکه خبری ان‌اچ‌کی ژاپن (NHK) 2‌ماه پیش نتیجه مطالعه‌ای را منتشر کرد که براساس آن از بهار امسال 26درصد کارمندان زن با مشکلات شغلی مانند اخراج روبه‌رو بوده‌اند، درحالی‌که این آمار بین مردان 19درصد بوده است. افزایش خودکشی بین کودکان، زنگ هشدار دیگری است که در ژاپن به صدا درآمده است. بیش از 300کودک دبستانی و دبیرستانی از مارس تا نوامبر2020 یعنی در طول 8‌ماه به زندگی خود پایان داده‌اند که نسبت به زمان مشابه در سال قبل از آن 30درصد افزایش داشته است. دلیل این موضوع نیز ناامیدی از آینده و کاهش تعامل اجتماعی با همسالان به‌دنبال همه‌گیری کرونا عنوان شده است.

کرونا؛ متهم شماره یک

تاکنون بیش از 417هزار نفر در ژاپن به کرونا مبتلا شده و بیش از 7هزار نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. میزان شیوع کرونا در ژاپن در یک سال گذشته نسبت به خیلی از کشورها کمتر بود و در نتیجه محدودیت‌های کمتری نیز اعمال شد. در نیمه‌نخست سال2020 نیز آمار خودکشی همچنان رو به کاهش بود اما از نیمه‌دوم سال یعنی از تابستان و کمی بعد از اعمال نخستین محدودیت‌ها و تعطیلی کسب‌وکارها در ژاپن، این آمار روند افزایشی گرفت. کارشناسان معتقدند که این الگویی است که در همه بحران‌ها مشاهده می‌شود؛ در مرحله نخست وقوع هر بحران، آمار خودکشی کم می‌شود اما در ادامه، روند صعودی می‌گیرد. از آنجا که کرونا به‌عنوان متهم اصلی افزایش آمار خودکشی در این کشور عنوان شده، پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی در سال‌جاری میلادی نیز ادامه داشته باشد. روانشناسان در سراسر جهان هشدار داده بودند که در نتیجه همه‌گیری و به‌دنبال آن مشکلات اقتصادی و خانوادگی، احتمال بالا‌رفتن آمار مرگ خودخواسته وجود دارد.یکی دیگر از دلایل افزایش خودکشی در ژاپن، احساس عذاب وجدان ناشی از انتقال بیماری کرونا عنوان شده است. حدود یک‌ماه پیش یک زن 30ساله در توکیو بعد از اینکه جواب تست خودش و دخترش مثبت شد، اقدام به‌ خودکشی کرد. او قبل از این کار به همسرش گفته بود از اینکه ممکن است موجب انتقال ویروس به فرزندش و همینطور احیانا به همکلاسی‌های او در مدرسه شده باشد، احساس عذاب وجدان می‌کند.

تأثیر مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی نیز دلیل دیگر افزایش خودکشی میان ژاپنی‌ها عنوان شده است. آخرین بار ژاپن در سال2009 به‌دنبال رکود اقتصادی که جهان درگیر آن شد، شاهد افزایش آمار خودکشی بود. این آمار در آن سال که ژاپن شدیدترین رکود اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم را تجربه می‌کرد به 33هزار مورد رسید.

آمار خودکشی در ژاپن در سال2003 با ثبت 34هزار مورد به اوج خود رسید. اما اقدام‌های دولت شامل کاهش فشار کاری و امکان مشاوره‌های آنلاین به کنترل آمار در سال‌های بعد از آن کمک کرد. برگزاری سمینار، کمک به افرادی که از خودکشی جان سالم به در برده بودند و حمایت از کسانی که درگیر مشکلات روحی بودند از دیگر اقدامات انجام‌شده، بود.

انتصاب وزیر تنهایی در ژاپن

یوشیهیده سوگا، نخست‌وزیر ژاپن، به‌تازگی تتسوشی ساکاوتو را به‌عنوان وزیر تنهایی در این کشور معرفی کرد. ساکاوتو همزمان مسئول «افزایش مشارکت فعال شهروندان و نرخ تولد» در دولت ژاپن نیز هست. او در یک نشست خبری گفت: «امیدواریم بتوانیم از انزوای اجتماعی جلوگیری و پیوندهای بین افراد را محکم‌تر کنیم.» او قرار است به‌زودی با کارشناسان و نمایندگان انجمن‌های مردم‌نهاد که در طول ماه‌های گذشته به افرادی که از مشکلات اجتماعی رنج می‌بردند کمک کرده‌اند، دیدار داشته باشد تا راهکارهای حل این مشکلات را بررسی کنند. پیش از ژاپن، دولت انگلیس نیز سال2018 به‌دنبال افزایش مشکلات اجتماعی بین سالمندان این کشور اقدام به انتصاب وزیر تنهایی کرده بود.