۰ نفر

یک مقام مسئول تشریح کرد؛

جزییات استخدام ۸هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش

۶ اسفند ۱۳۹۹، ۰:۲۹
کد خبر: 508594
جزییات استخدام ۸هزار نیروی جدید در آموزش و پرورش

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: هشت هزار نیروی جدید تربیتی برای سال تحصیلی آینده در سراسر کشور جذب و به‌کارگیری می‌شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علیرضا کاظمی روز سه‌شنبه در نشست مشترک شورای معاونین اداره کل و مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان خراسان جنوبی که با حضور مدیران، معاونان و مربیان تربیتی مدارس در شبکه شاد برگزار شد، افزود: اتفاقات خوبی در حوزه پرورشی افتاده و یکی از معضلات ما کمبود نیروی انسانی بود که اولین بار رشته امور تربیتی در دانشگاه فرهنگیان احیا شد و هشت هزار نیرو وارد حوزه پرورشی کشور می‌شوند.

وی از طراحی جدید برای تربیت مربی امور تربیتی با رویکرد مهندسی فرهنگی، آسیب‌های اجتماعی، سواد رسانه‌ای و آگاه به روش‌های روز تربیتی از اول مهر سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: لازمه تسریع در دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین، گذر از نظام مبتنی بر آموزش صرف به سوی موقعیت‌های تربیتی رشد مدار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: سازمان دانش‌آموزی را براساس اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی بازمهندسی کردیم و امروز ساختار این سازمان در راستای آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و چهارچوب کلی مقام معظم رهبری تدوین شده است.

وی مهمترین ماموریت آموزش و پرورش را تربیت اسلامی طبق سند تحول بنیادین دانست و اظهار داشت: مسیر رسیدن به حیات طیبه نیازمند توجه به ساحت‌های تعلیم و تربیت به صورت متوازن است.

کاظمی رسیدن به اهداف مورد نظر در سند تحول بنیادین را از مهمترین چالش‌ها ذکر کرد و گفت: چرا به اهداف سند تحول بنیادین که حیات طیبه است به سختی دسترسی پیدا می‌کنیم در حالی که راه دسترسی را خود سند تعیین کرده است.

وی افزود: نظام آموزشی بخشی از فرایند تربیت را پیاده‌سازی می‌کند که آموزش است و مشکل ما این است که درگیر نظام آموزش تربیت‌زده هستیم.

وی تصریح کرد: آموزش بخشی از فرایند تربیت است و اگر قرار باشد تربیت شکل بگیرد باید بیشتر به این موضوع توجه شود و طبق سند تحول بنیادین اگر تربیت شکل بگیرد باید موقعیت‌های تربیت‌دهنده تبیین شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت برون داد تعامل سه نهاد بزرگ خانواده، مدرسه و جامعه است گفت: نقش اول در تربیت دانش‌آموز را جامعه ایفا می‌کند در حالی که قبل از این مدرسه وظیفه را ادا می‌کرد.

وی افزود: ایجاد موقعیت تربیتی بزرگترین خدمتی است که می‌توان برای دانش‌آموزان انجام شود و مدیران باید موقعیت‌های تربیتی را احیا کنند.

کاظمی گفت: رفتار پادگانی در مدارس فایده‌ای ندارد و نتیجه نامطلوب دارد لذا شعار ما در حوزه پرورشی این است که برای خلق هویت‌های تربیتی هر دانش‌آموز حداقل یک تشکل و یک نقش ایجاد شود.

وی ادامه داد: مشکل تعلیم و تربیت امروز این است که انسان‌های عالم الگو کم داریم و دانش‌آموزان با انواع و اقسام تضادها روبه‌رو هستند که اثرپذیری کاهش می‌یابد و آنچه می‌تواند ما را نجات دهد، خودسازی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر قرار باشد در حوزه مدیریتی خودمان موفق باشیم و چند مسأله را حل کنیم باید اصولی را رعایت کنیم که مهمترین آنها داشتن تفکر راهبردی، مشارکت و استفاده از خرد جمعی، فرهنگ سازمانی، عشق به کار و برنامه راهبردی است.

وی افزود: یکی از مهمترین آسیب‌های مدیریتی این است که تفکر راهبردی را در حوزه عمل نداریم و نگاهمان برای حل مسایل به بیرون است در حالی که در عرصه مدیریتی باید خودمان تصمیم بگیریم.

کاظمی گفت: ما امروز با طیف وسیع دانش‌آموز با ذایقه‌های مختلف مواجه هستیم که باید سبدهای متعددی از فعالیت‌های فرهنگی را برای دانش‌آموزان تهیه کنیم تا آنان براساس ذایقه خود در تشکل‌ها و فعالیت‌ها شرکت کنند.

وی افزود: در کنار برنامه‌ریزی راهبردی برنامه‌های فرهنگی مغفول را هم به سبد اضافه کردیم برای مثال در فضای مجازی فعالیت‌های پرورشی دانش‌آموزان در شبکه شاد تحقق یافته که یکی از مهمترین آن توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به عنوان بزرگترین مزیت رقابتی جمهوری اسلامی ایران در برابر سایر کشورها است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۴۰ هزار یادواره شهید در سطح کشور برگزار شد و دانش‌آموزان را باید در مقابل انوار ملکوتی شهدا قرار دهیم وگرنه عقب می‌افتیم.

وی مهمترین راهبرد حوزه پرورشی را ترویج فرهنگ قرآن و عترت عنوان کرد و افزود: خراسان جنوبی در سال تحصیلی جاری رتبه اول شاخص‌های عمومی و اختصاصی کشور را کسب کرده که نشان از سبقه فرهنگی این استان است.

همچنین در این نشست از غلامحسین نارمنجی ‌به عنوان پیشکسوت امور پرورشی خراسان جنوبی تجلیل و اپلیکیشن شهدای دانش‌آموز فرهنگی، اپلیکیشن گام دوم انقلاب و طرح جامع توسعه اردوگاه ملی ولایت با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش رونمایی شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش شامگاه دوشنبه وارد بیرجند شد و بازدید از چند مدرسه و مرکز آموزشی، نشست مجازی با مدیران مدارس، رونمایی از چند طرح و افتتاح اردوگاه گزند شهرستان درمیان از برنامه‌های این سفر ۲ روزه است.