۰ نفر

کانکس و وسایل گرمایشی مهم‌ترین نیاز زلزله زدگان سی‌سخت

۵ اسفند ۱۳۹۹، ۶:۴۰
کد خبر: 508272
کانکس و وسایل گرمایشی مهم‌ترین نیاز زلزله زدگان سی‌سخت

بی‌خانمانی و زلزله در سرما تجربه غریبی برای ایرانی‌ها نیست و طبیعت این رنج را هر سال در یک نقطه از کشور تحمیل می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، زلزله 5.6 ریشتری شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا کهگیلویه و بویر احمد گرچه تلفات جانی نداشت اما خسارت گسترده‌ای در بخش‌های مختلف این استان برجای گذاشت و موجب خسارت 10 تا 100 درصدی به بیش از 4 هزار واحد مسکونی شد. تأمین وسایل گرمایشی و بهسازی اسکان زلزله زدگان و انتقال آنها از چادر به کانکس اکنون از مهم‌ترین چالش‌های امداد‌رسانی در منطقه‌ای است که خانه‌ها ناامن و ترک خورده‌اند؛ این در حالی است که پیش‌بینی‌های هواشناسی از وقوع برف و باران تا پایان هفته درمنطقه زلزله زده سی‌سخت و دنا خبر می‌دهد.

به‌طوری که از چهارشنبه شب تا پنجشنبه بعدازظهر در شهرستان زلزله‌زده دنا و شهر سی‌سخت، مرکز این شهرستان شاهد بارش برف و باران خواهیم بود.

همچنین طی روز‌های آینده دمای هوا در این شهرستان از یک تا ۸ درجه سانتیگراد کاهش پیدا می‌کند و این به معنای سخت‌تر شدن گذراندن شب برای زلزله زدگان است.

پایان اسکان اضطراری زلزله زدگان

حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد درباره برآوردها از میزان خسارت به واحد‌های مسکونی گفت: کار بنیاد مسکن برای بررسی خانه به خانه و برآورد نهایی خسارت به واحدهای مسکونی شهری و روستایی از روز گذشته آغاز شده اما برآوردهای اولیه حاکی از تخریب 10 تا 100 درصدی بیش از 4 هزار واحد مسکونی است. یک هزار و 200 واحد در شهر سی سخت صددرصد تخریب شده و نیاز به بازسازی و حدود 3 هزار واحد نیاز به تعمیرات دارند. استاندار کهگیلویه و بویراحمد درباره آسیب های واحدهای مسکونی روستایی افزود: واحدهای مسکونی65 روستا آسیب کلی و جزئی دیده‌اند و متأسفانه خساراتی به اماکن نگهداری دام روستاییان وارد شده است. باید در نظر داشت که میزان خسارت‌های بخش کشاورزی هنوز مشخص نشده چون اولویت ما اسکان اضطراری و تأمین امکانات اولیه برای زلزله زدگان در شرایط کرونایی است و پس از سرو سامان گرفتن زلزله زدگان به سراغ برآورد خسارت در دیگر بخش‌ها می‌رویم ولی آنچه مسلم است ما در زیربخش‌های کشاورزی بویژه بخش شیلات و استخرهای پرورش ماهیان با خسارت گسترده‌ای روبه‌رو هستیم که امیدواریم خسارت بهره بردارانی که بیمه بوده‌اند از این طریق و بخشی از خسارت دیگر کشاورزان از طریق رایزنی با مسئولان کشوری جبران شود. وی با اشاره به اینکه اسکان اضطراری به پایان رسیده و 2هزار و 600 تخته چادر بین مردم زلزله زده شهر سی‌سخت و روستاهای اطراف توزیع شده است؛ گفت: اکیپ‌های بازرسی و کنترل در مناطق زلزله زده مستقر هستند تا کالاها و اقلام مورد نیاز را به محوریت هلال احمر بین مردم توزیع کنند و همه تلاشمان را خواهیم کرد تا کمک‌ها و لوازم مورد نیاز مردم بموقع و با سرعت به دستشان برسد. کلانتری درباره وضعیت شیوع کرونا در شهرستان سی سخت و دنا و نگرانی‌ها به‌خاطر تشدید بیماری با توجه به زلزله افزود: شهرستان دنا و روستاهای منطقه در حال حاضر در وضعیت زرد کرونایی هستند و از آنجا که از یکسال گذشته و با شیوع کرونا هیچگاه وضعیت این منطقه قرمز نشده ما تمام امکانات را بسیج کرده‌ایم تا خدای ناکرده زلزله و امدادرسانی‌ها و مشکلات مردم زلزله زده شرایطی را فراهم نکند تا مردم بی‌خیال کرونا بشوند و زمینه قرمز شدن منطقه فراهم شود نیروهای استان‌های معین کهگیلویه هم به کمک ما آمده‌اند ولی این خود مردم زلزله زده هستند که می‌توانند به ما در کنترل کرونا کمک کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در پاسخ به این پرسش که چه اقداماتی برای اعطای تسهیلات به زلزله زدگان انجام شده؟ گفت: مقرر شده 20 میلیون تومان کمک بلاعوض به مردم زلزله زده پرداخت شود اما اعطای تسهیلات دیگر از جمله وام ساخت، وام تعمیرات و.... به مصوبه هیأت وزیران نیاز دارد که در حال رایزنی هستیم و شخص رئیس جمهوری نیز دستور رسیدگی سریع به وضعیت زلزله زدگان را داده‌اند و امیدواریم بزودی رقم کمک‌ها به مردم زلزله زده مصوب و کارهای اجرایی ساخت واحدهای خسارت دیده آغاز شود.

مهم‌ترین کالاهای مورد نیاز زلزله زدگان شهرستان دنا

از سوی دیگر مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد گفت: زلزله‌زدگان شهرستان دنا به وسایلی همچون اجاق گاز، بخاری، پتو، لوازم‌خانه، موکت، مواد خوراکی، بسته های بهداشتی و کانکس نیاز دارند.

امان‌الله جهانبین با بیان اینکه رسالت هلال احمر تأمین چادر و امداد اضطراری زلزله زدگان است، اظهار داشت: با توجه به سرمای شهرستان دنا تأمین کانکس برای زلزله زدگان تا زمانی که منازل مسکونی آنان احداث شود ضروری‌ترین نیاز مردم زلزله زده است.

وی از خیران خواست تا کمک‌های نقدی خود برای کمک به زلزله زدگان را به شماره حساب ۵۲۲۳۵۲۲۳۱۹ نزد بانک ملت و شماره کارت۶۱۰۴۳۳۷۴۲۸۵۰۸۰۳۸ به‌ نام جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد واریز کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای خدمات‌رسانی مطلوب‌تر شهر سی سخت به ۹ محله تقسیم شده و اکیپ‌هایی از نیروهای هلال احمر، سپاه، نیروی انتظامی و نیروهای مردمی جهت توزیع اقلام امدادی و ارائه خدمات از جمله چادر تشکیل شده که به‌صورت خانه به خانه در اختیار مردم قرار می‌دهند.

جهانبین از مردم زلزله‌زده خواست که در جلوی هلال احمر و دستگاه‌های خدمات‌رسان به زلزله‌زدگان تجمع نکنند چرا که تجمع آنها روند خدمات‌رسانی و امدادرسانی را با کندی مواجه می‌کند.