۰ نفر

آشپزخانه را با چند تومان بتکانیم؟

۲ اسفند ۱۳۹۹، ۱۵:۱۱
کد خبر: 507477
آشپزخانه را با چند تومان بتکانیم؟

آخرین ماه سال برای بیشتر بانوان ایرانی برابر با فصل شیرین و سخت خانه تکانی است. هر چند در این میان هستند کسانی که خانه تکانی خود را از اواسط بهمن شروع می کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان، امسال با توجه به حضور بیشتر افراد در منزل به دلیل شیوع کرونا، گویا اهمیت خانه تکانی صد چندان شده است. ناگفته نماند که در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما خانه تکانی چه دید و بازدید عید برقرار باشد و چه نباشد از ملزومات ورود به سال جدید است. پس اگر می خواهید با خانه ای تمیز به استقبال قرن نو بروید با ما همراه باشید که تلاش داریم هزینه یک خانه تکانی اصولی با قوانین فنگ شویی را برای تان شرح دهیم.

قوانین فنگ شویی چیست؟

این اصول در واقع برگرفته از سنت های باستانی چینی برای ساخت و چیدمان منزل است و به عقیده بسیاری از کارشناسان پیروی از آن ها در چیدمان منزل، باعث افزایش انرژی مثبت در منزل و احساس آرامش در میان اعضای خانواده می شود.

آشپزخانه منبع انرژی ها

در فنگ شویی  از آشپزخانه هم  به عنوان منبع انرژی های مثبت یاد شده است و هم آن را عاملی برای پخش انرژی های منفی دانسته اند. علت این موضوع کاربردی است که آشپزخانه در طبخ غذا دارد. فنگ شویی در آشپزخانه به چند مورد خلاصه می شود.

نور منبع انرژی مثبت

 سعی کنید آشپزخانه پرنوری داشته باشید. چنان چه معماری ساختمان به گونه ای است که شما از موهبت نور طبیعی نمی توانید برخوردار شوید، می توانید با نورهای مصنوعی این کمبود را جبران کنید. خرید ریسه های نور و وصل کردن آن ها در فضای بین کابینت نیز می تواند در زیبایی بخشی به آشپزخانه تان موثر باشد. ریسه های نور با انواع فرم ها و رنگ ها برای هر دو متر چیزی حدود 200 هزار تومان خرج روی دستتان می گذارد. وصل آن ها هم کاری ندارد. با یک چسب آلفا می توان آن ها را برای مدت طولانی نصب کرد. همیشه سعی کنید از نورهای غیرمتمرکز در آشپزخانه استفاده کنید، لوسترهای سه شاخه ای که نور را به اطراف پخش می کنند، بسیار مناسب هستند. چنان چه لامپ یکی از لوسترها سوخته است حتما برای تعویض آن اقدام کنید. شاید آشپزخانه نور کافی داشته باشد  اما خبری از پخش نور نیست. قیمت لامپ ها اما دارای محدوده وسیعی است و از 80 هزار تومان برای انواع  کم مصرفش شروع می شود و در مدل های فانتزی به 400 هزار تومان هم می رسد. از گردگیری لوسترها و لامپ ها در خانه تکانی غافل نشوید.

رنگ ها انرژی ها را فرا می خوانند!

رنگ ها دارای قدرت جذب هستند و می توانند انرژی های مثبت و منفی را به خود جذب کنند و سپس به سایر جاها سرایت دهند. بهترین رنگ ها برای آشپزخانه استفاده از رنگ های گرم و روشن است. چنان چه قدرت مالی تعویض کابینت ها و سایر اجزای آشپزخانه تان را ندارید می توانید با کمی خلاقیت آشپزخانه تان را به رنگ دلخواه در بیاورید. رنگ کردن کابینت ها با رنگ های سورفیس یا استفاده از برچسب های رنگی می تواند انرژی بخشی منزل شما را صد چندان کند. قیمت خرید یک تیوب سورفیس حدود 20 هزار تومان است و این تیوب می تواند رنگ کردن یک درکابینت شما را به صورت پشت و رو  جواب دهد. برچسب ها هم براساس کیفیت، قیمت های مختلفی دارند. تنها نکته در خرید برچسب این است که حتما از نوع قابل شست و شو و مقاومش را برای آشپزخانه انتخاب کنید. قیمت هر متر برچسب بین 15 تا 65 هزار تومان است.

ورود گل ها به جز کاکتوس مجاز است

گیاهان دارای انرژی بالقوه ای در منزل هستند. در اصول فنگ شویی تاکید شده است که در همه بخش های خانه از گیاهان سبز یا گیاهان گل دار استفاده کنید. البته همین قانون چینی تاکید می کند که از قرار دادن کاکتوس در منزل جدا جلوگیری کنید چرا که تیغ های تیز آن یکی از دفع کننده های قوی انرژی مثبت است. چنان چه آشپزخانه شما دارای نور گیری مناسب است، می توانید از انواع گل های آفتاب دوست و گلدار بهره ببرید اما اگر نور کافی ندارید، می توانید به سراغ گیاهان آپارتمانی مانند پتوس و گوش روباهی بروید.

مثلث آشپزخانه را رعایت کنید

سعی کنید طوری چیدمان آشپزخانه را طراحی کنید که مناطق پر کار آشپزخانه یعنی اجاق گاز، سینک ظرف شویی و یخچال، سه ضلع یک مثلث باشند. این کار ضمن این که راه رفتن و کار کردن در آشپزخانه را برای شما راحت می کند، باعث می شود دوام اجاق گازتان به دلیل قرار نگرفتن در کنار سینک از یک طرف و دوام یخچال تان برای قرار نگرفتن در کنار سینک و اجاق گاز داغ از طرف دیگر بیشتر شود. ناگفته نماند در اصول فنگ شویی هم نباید عناصر آب و آتش در کنار هم باشند.

در آشپزخانه منظم باشید

یکی از اصول مهم فنگ شویی برای همه جای خانه، وجود نظم و اهمیت منظم بودن است تا جایی که فنگ شویی، مخالف تنوع و تعدد وسایل است چرا که نظم بخشیدن دایم به آن ها را ناممکن می داند. کابینت ها یکی از ارکان مهم نظم بخشیدن به آشپزخانه ها هستند. برای همین سعی کنید تا جایی که می شود، داخل کابینت ها را منظم چیدمان کنید. برای کابینت هایی که محل نگهداری خرده ریزها هستند از سبد های پلاستیکی که این روزها در بازار به وفور پیدا می شود، استفاده کنید. این سبدها که به باکس معروف هستند، در چهار سایز مختلف ورنگ های متنوع به قیمت 18 هزار تا 35 هزار تومان به فروش می رسند. فوت کوزه گری دیگر در نظم بخشیدن و جادار کردن کابینت ها استفاده از راف های متحرک برای اضافه کردن یک یا دو طبقه داخل کابینت است. این راف ها به خصوص در کابینت های مربوط به استکان ها و لیوان ها بسیار کاربردی هستند. راف های فلزی یک طبقه حدود 22 هزار تومان و انواع دو طبقه اش بین 35 تا 45 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

تمیزی حرف اول را می زند

یکی از اصول خانه تکانی و فنگ شویی تمیزی است. در واقع خانه تکانی به معنای زدودن گرد و غبار و در جاهایی چربی های به جا مانده و کثیفی هاست. سعی کنید تمیز کردن آشپزخانه را به صورت دوره ای و مداوم انجام دهید. استفاده از مواد شوینده به تمیز کردن خانه کمک می کند. البته این روزها قیمت مواد شوینده رشد قابل ملاحظه ای داشته تا جایی که بیشتر خانواده ها را به محلول های پاک کننده خانگی راغب کرده است. محلول هایی مانند آب لیمو و جوش شیرین یا سرکه و جوش شیرین از همین دست مایعات خانگی است. یکی دیگر از روش های صرفه جویی در این زمینه استفاده از بخار شوی هاست که می تواند با آب خالی به جنگ همزمان با گرد و غبار و چربی ها برود. در زیر به قیمت برخی از مواد شوینده پر کاربرد در آشپزخانه می پردازیم. بهتر است برای مقرون به صرفه در آمدن خریدهای تان آن ها را به  صورت بطری های 5 لیتری خریداری کنید.

N0vzUWVm4vPb