۰ نفر

گرانی شوینده‌ها در فصل داغ مصرف

۲۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۲:۳۱
کد خبر: 506459
گرانی شوینده‌ها در فصل داغ مصرف

آخر سال است و مثل هرسال بازار مصرف انواع شوینده‌ها داغ‌تر شده است. امسال البته برعکس همه کسب‌وکارهایی که به‌خاطر کرونا آسیب دیدند و کساد شدند بازار شوینده‌ها در کل سال داغ بود و تولیدکننده‌ها و فروشنده‌ها نه‌تنها زیانی ندیدند بلکه سال پرسودی را گذراندند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، حراج و تخفیف در این فصل سال که تقاضا برای خرید محصولات شوینده اوج می‌گیرد، سنتی هرساله است، اما شاید همان حاشیه سود بالا در طول سال باعث شده که در هفته‌های اخیر تخفیف‌هایی با درصدهای مختلف از 9درصد تا 40درصد و بیشتر را هم در بسیاری از برندها شاهد باشیم. نرم کننده‌های حوله و لباس گرچه شوینده نیستند، اما به‌دلیل نقش مهمی که در جریان شست و شوی لباس‌ها و خنثی کردن الکتریسیته ساکن لباس‌ها و مخصوصا حوله‌ها و پرده‌ها دارند، جزو لاینفک خرید خانه محسوب می‌شوند.

شوینده‌ها در طول امسال به‌دلیل رشد هزینه‌های تولید دوبار مجوز افزایش قیمت گرفتند و یک‌بار در خرداد‌ماه 20درصد و بار دیگر در آبان‌ماه 30تا40درصد گران شدند. نرم کننده‌ها هم همپای دیگر شوینده‌ها گران شدند و حالا تخفیف‌های 40درصدی هم رشد 50تا 60درصدی قیمت‌شان را جبران نمی‌کند، اما خب برای مشتری‌ها این تنها گزینه روی میز است. بطری‌های یک لیتری نرم‌کننده حوله و لباس بسته به برندشان بین 16تا 24هزار تومان قیمت دارند و بطری‌های 2لیتری از 30تا 38هزار تومان فروخته می‌شوند.

البته 4لیتری یکی از برندها هم با همین قیمت یعنی 38هزار تومان عرضه شده که به‌نظر می‌رسد به صرفه‌ترین انتخاب باشد. اکتیو، من، بس، سافتلن، سپید و اتک برندهای موجود در بازار برای نرم کننده‌ها هستند، اما در کنار آنها در بعضی از سوپرمارکت‌ها می‌شود نام‌های خارجی را هم دید؛ البته با قیمت بسیار بالا. براساس یک بطری 1.4لیتری نرم‌کننده حوله و لباس یوموش، محصول کشور ترکیه در یکی از سوپرمارکت‌ها با تخفیف 34درصدی 95هزار تومان فروخته می‌شد. برندهای کامفورت و ورنل نیز قیمت‌هایی مشابهی دارند. این برندها را البته بیشتر در فروشگاه‌های تخصصی می‌توان یافت و تقریبا در 90درصد سوپرمارکت‌ها تنها برندهای ایرانی یا تحت لیسانس خودنمایی می‌کنند.