۰ نفر

یک مقام مسئول تشریح کرد؛

جزییات کنسرت‌های رایگان فجر

۲۶ بهمن ۱۳۹۹، ۱۰:۳۴
کد خبر: 505769
جزییات کنسرت‌های رایگان فجر

سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر از سه‌شنبه ۲۸ بهمن آغاز می‌شود؛ جشنواره‌ای که به‌دلیل ادامه پاندمی کرونا مانند بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی- هنری با شکلی متفاوت از دوره‌های گذشته برگزار خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، از ماه‌ها پیش سناریوهای مختلفی برای برپایی این فستیوال بین‌المللی در نظر گرفته شده بود که سرانجام برپایی مجازی آن توانست نظر مسوولان را بیشتر جلب کند؛ شیوه‌ای که اگر چه حال و هوای اجراهای زنده را برای مخاطبان نخواهد داشت ولی فراگیری مخاطبان سراسر کشور و رایگان بودن تماشای کنسرت‌ها از ویژگی‌های مهم این دوره محسوب می‌شود؛ تجربه‌ای جدید که چه‌بسا در صورت استقبال خوب علاقه‌مندان به موسیقی، در سال‌های بعد و حتی پس از برطرف شدن همه‌گیری ادامه یابد. البته همه این موارد قطعا به امکانات برپایی آنلاین و بسترهای نمایش آثار بستگی خواهد داشت تا همانند رویدادهای مشابه چون روزهای نخست نمایشگاه کتاب تهران، با ناکارآمدی سایت‌های مربوطه، موجب دلسردی مخاطبان نشود.

به همین منظور برای آگاهی علاقه‌مندان به موسیقی، از تمهیدات و برنامه‌های درنظر گرفته شده، روز گذشته نشست رسانه‌ای دست‌اندرکاران این جشنواره با حضور حسن ریاحی دبیر، اردوان جعفریان مدیر بخش بین‌الملل این رویداد و محمد الله‌یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد برگزار شد.

 حسن ریاحی در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری رویداد سی و ششم فجر گفت: همان‌طور که می‌دانید از روز بیست و هشتم بهمن تا چهارم اسفند شاهد برگزاری سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر خواهیم بود.

جشنواره‌ای که مدیران برگزاری آن با آرامش و انضباط کاملی نسبت به برنامه‌ریزی اجراهای آنلاین جشنواره اقدام کردند. البته ما در نحوه برگزاری کنسرت‌ها که این بار به‌صورت مجازی برگزار می‌شود مشکلات فنی داشتیم ولی خوشبختانه توانستیم این مشکلات را نیز برطرف کنیم.

محمد الله‌یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر نیز در این نشست توضیح داد: اصلاح آیین‌نامه یکی از موارد مهمی بود که شورای ارزیابی جشنواره مدنظر قرار داده بود. این درحالی است که تشکیل شورای سیاست‌گذاری جشنواره یکی از تغییرات مهمی بود که در آیین‌نامه جشنواره لحاظ شد. یکی دیگر از موارد هم اضافه شدن بخش‌های رقابتی بود که در این مورد نیز اصلاحاتی صورت گرفت و پس از ارسال به وزیر ارشاد و تایید وزارتخانه، کارها برای شروع جشنواره سی و ششم آغاز شد.

وی با ارائه توضیحاتی درباره نحوه برگزاری جشنواره سی و ششم موسیقی فجر توضیح داد: به‌طور حتم اولویت ما در برگزاری جشنواره موسیقی فجر، چارچوب مجازی بود که در راستای حفظ سلامتی مخاطبان صورت گرفت. در این راستا ما کارهای مربوط به تصویربرداری آثار شرکت‌کننده را آغاز کردیم.

در این چارچوب هم نهایت تلاش صورت گرفته تا آثار تصویری ارائه‌شده در جشنواره در باکیفیت‌ترین شکل ممکن صورت گیرد. ما از روز ۲۸ بهمن پخش اجراها را آغاز می‌کنیم. البته بنا داشتیم اجراها را تا روز سوم اسفند ادامه دهیم اما با توجه به تراکم اجراها نحوه برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای شد که ما روز چهارم اسفند نیز شاهد اجراهای اینترنتی باشیم.

   یاد استاد شجریان

رییس سی و ششمین جشنواره موسیقی فجر ضمن ارائه گزارشی از آمار کمی گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره گفت: ما در این جشنواره رنگین کمانی از گروه‌های سنی مختلف هنرمندان را خواهیم داشت که اگر به جدول جشنواره نگاه کنید شاهد این تنوع سنی آمار شرکت‌کنندگان خواهید بود.

ما در حوزه استانی نیز شاهد اجراهایی هستیم که با وجود برگزاری مجازی جشنواره این حضور نیز می‌تواند برای مخاطبان جالب توجه باشد. در این راستا بالغ بر ۱۸۰۰ دقیقه ضبط موسیقی در تالار رودکی صورت گرفته که در آن بیش از ۴۰۰ هنرمند آثار خود را اجرا کرده‌اند.

الله‌یاری ادامه داد: علاوه بر بخش رقابتی و بخش اجراها ستاد جشنواره جایزه ترانه، جایزه موسیقی و رسانه و بخش پژوهشی را نیز همچون سال گذشته برگزار می‌کند. در این چارچوب ترانه‌های برگزیده و آثار برگزیده جایزه موسیقی و رسانه در مراسم اختتامیه به مخاطبان معرفی می‌شوند. در بخش بزرگداشت‌ها نیز از چهار هنرمند محمدرضا اسحاقی، استاد حسن ناهید، ملیحه سعیدی و مرحوم احمدعلی راغب به‌عنوان موزیسین شناخته‌شده انقلاب قدردانی می‌شود که در این راستا مستندسازی داریم و در روز اختتامیه به نمایش درمی‌آید. البته در بخش اجراهای صحنه دو اجرا به نام استاد محمدرضا شجریان پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.

همچنین امسال شش گروه از چهار کشور در بخش بین‌الملل جشنواره حضور دارند.

   صیانت از حقوق مادی و معنوی

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: تمام فیلم‌های جشنواره در طول جشنواره برابر قرارداد مادی که با هنرمندان منعقد شده، به نمایش درمی‌آید. البته ما رایزنی‌هایی نیز با مجموعه‌های بین‌المللی داشته‌ایم تا فیلم‌های جشنواره در روزهای غیر از جشنواره نیز در بسترهای مناسب دیگر و حتی به‌صورت فیلم توزیع شود.

اردوان جعفریان، مدیر بخش بین‌الملل درباره فعالیت‌های ستاد جشنواره در جهت مقابله با سرقت‌های احتمالی آثار موسیقایی توضیح داد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته، شناسه محتوای ویدئوهای به نمایش درآمده ثبت می‌شود. این موضوع در بخش بین‌المللی نیز به‌طور کامل به‌صورت حقوقی قابل پیگیری است و اگر در این زمینه سرقتی صورت گیرد از طریق نهادهای حقوقی و قضایی پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. این درحالی است که تمامی ضبط‌های صورت گرفته بخش بین‌الملل به‌صورت فنی انجام گرفته و شما فکر نکنید که هنرمند مورد نظر با گوشی موبایل خود اقدام به ضبط اثرش کرده است. بنابراین هر آنچه صورت گرفته با نظارت کیفی ما بوده و ما در این بخش شاهد اجراهای قابل قبولی به لحاظ فنی خواهیم بود.

   جایزه باربد

انتخاب آلبوم‌های برگزیده یکی از بخش‌های مهم جشنواره امسال خواهد بود. الله‌یاری درباره این بخش‌ توضیح داد: در حوزه جایزه «باربد» تاکنون ۱۴۸ آلبوم در ۱۵ رشته به دست ما رسیده که در نهایت ۵۲ اثر برگزیده برای داوری جایزه باربد خواهیم داشت و فکر می‌کنم تا چند روز آینده نیز کاندیداهای دریافت جایزه باربد اعلام می‌شود.

حسن ریاحی، دبیر این جشنواره نیز در این‌باره گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی دوباره جایزه باربد شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی هنرمندان بودیم. کما اینکه در این حوزه و بخش‌های دیگر جشنواره نیز شاهد حضور هنرمندانی هستیم که در عرصه‌های دانشگاهی و علمی حوزه موسیقی فعالیت مستمری داشتند. من شخصا تا اینجا از همه کارها راضی هستم و امیدوارم شاهد برگزاری جشنواره باکیفیتی باشیم.

علاقه‌مندان به دیدن اجراهای جشنواره‌ موسیقی فجر می‌توانند از ۲۸ بهمن تا ۳ اسفند آنها را به‌صورت رایگان از سایت جشنواره موسیقی فجر، انجمن موسیقی ایران و سایت تیوال تماشا کنند.

p25 (9)