۰ نفر

عروسک‌های چند میلیونی در بازار تهران

۲۱ بهمن ۱۳۹۹، ۱۴:۴۷
کد خبر: 504763
عروسک‌های چند میلیونی در بازار تهران

عروسک‌فروشان و اسباب بازی‌فروشی‌های خیابان میرزای‌شیرازی می‌گویند در روز مادر به‌طور میانگین ۳۰ درصد پارسال فروش داشته‌اند و پیش‌بینی می‌کنند فروش روز ولنتاین هم در همین حد باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، همین‌طور قیمت انواع عروسک و اسباب‌بازی به سبب اینکه وارداتی هستند همراه با نرخ دلار صعود کرده اما پایین نیامده. کالایی که توفیق تازه‌ای نزد مشتری‌ها یافته عروسک‌های دست‌ساز است اما همچنان خرس‌های پشمالو گنده در صدر تقاضا هستند.

 پیش‌بینی ۳۰ درصدی

خیابان میرزای‌شیرازی بعد از خدری. هنوز زمین از باران دیروز خیس است و به‌رغم آفتابی بودن هوا، آسمان به سختی دیده می‌شود. انواع عروسک از خرس‌ و اردک و گربه و لاک‌پشت از پشت ویترین‌های شیشه‌ای خودنمایی می‌کنند.

یکی از اسباب‌بازی‌فروشی‌های این خیابان پیرمردی است که به‌نظر بالای ۵۵ سال سن دارد. ریش بلند و سفید و همین‌طور سبیلی که از بغل تاب خورده او را شبیه بابانوئل کرده به‌طوری‌که توجه مشتری‌ها را به خود جلب کرده است:‌ «هنوز کو تا ولنتاین؟ امید ما هم به همون شب ولنتاین است و باید ببینیم خدا چه می‌خواهد.» بهرامی همان‌طور  که عروسک را از دست مشتری می‌گیرد و سر جایش در قفسه می‌گذارد درباره شرایط کسب‌وکارش به خبرنگار می‌گوید: «اوایل سال که کلا مغازه بسته بود و اجازه نداشتیم باز کنیم، البته خطرناک هم بود. بعدش هم که مردم کم‌کم به شرایط عادت کردند و بیرون آمدند جنس‌ها آنقدر گران شده بود که حس اصحاب کهف را داشتند.»

او می‌خندد و موازی با خط ویترین به انتهای مغازه می‌رود. لیوان چای را برمی‌دارد: «بیشتر جنس‌هایی که می‌فروشیم از چین وارد می‌شود. اوضاع دلار باعث شد قیمت‌ها افزایش پیدا کند و شیوع کرونا هم شرایط را بدتر کرد. البته قرنطینه بد هم نشد. خانواده‌هایی که توان خرید داشتند برای بچه‌ها اسباب‌بازی نخریدن دوران قرنطینه را جبران کردند.»‌

بهرامی جرعه‌ای چای می‌نوشد و لیوان را روی میزش می‌گذارد: «دوران قرنطینه همه بچه‌ها حوصله‌شون سر رفته بود و به محض اینکه شرایط کمی عادی شد کمی فروش ما بهتر شد اما بعد از دو هفته به روال قبل برگشتیم. با یک بالا و پایین شدن دلار هم که قیمت‌ها ماشاءالله کلی بالا می‌رود.» این فروشنده در خیابان میرزای‌شیرازی به خبرنگار می‌گوید بسیاری از بنکداران جنس‌های از قبل واردشده را به قیمت روز روانه بازار می‌کنند: «کاری هم نمی‌شود کرد دیگر. واردات کم شده و آنها هم از این فرصت بیشترین استفاده را کردند.»

بهرامی پیش‌بینی می‌کند ولنتاین امسال ۳۰ درصد پارسال فروش داشته باشد: «پارسال بزرگ‌ترین خرس نهایتا ۵ میلیون تومان بود اما امسال خرس ۸ میلیون تومانی هم داریم.» او به خرس بزرگ قهوه‌ای که به دیوار تکیه داده و پاهایش را دراز کرده است اشاره می‌کند: «این عروسک فروردین یک میلیون قیمت داشت الان رسیده به ۲ میلیون و ۵۰۰. پارسال با ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان می‌شد در همین سایز خرس خرید.»

 توفیق تازه عروسک‌های دست‌ساز

کمی بالاتر مغازه‌ کادویی است. انواع عروسک و قاب‌های نقاشی و همین‌طور کالاهای لوکس دکوری پشت ویترین ردیف شده‌اند. فروشنده مردی میانسال و تنومند است. حسینی می‌گوید پیش‌بینی می‌کند ۲۰ درصد سال گذشته فروش داشته باشد: «پارسال ولنتاین خوبی داشتیم اما امسال فکر نمی‌کنم.»

او کرونا و کاهش قدرت خرید را به‌عنوان دلایل خود ذکر می‌کند: «مردم پول ندارند. کادو باید به نرخی باشد که برای مشتری معقول به‌نظر برسد مگر کادوهای لوکس. مثلا قیمت یک مجسمه یا تابلو نسبت به پارسال حداقل دوبرابر شده است.»

او به جعبه‌ای چوبی اشاره می‌کند. جعبه‌ای که رنگ قهوه‌ای سوخته‌ای دارد و پس از باز شدن یک عروسک نقره‌ای که دست‌هایش را رو به بالا به هم گره کرده بیرون می‌آید و همراه با موسیقی آرامی که از جعبه شنیده می‌شود شروع به چرخیدن می‌کند: «این نمونه پارسال خیلی طالب داشت. قیمتش بود ۳۰۰ تومان الان شده ۸۰۰ هزار تومان.»‌

حسینی درباره فروش روز مادر می‌گوید: «۲۰درصد پارسال فروش داشتیم. اصلا درصد فروش ولنتاین را هم از روی فروش روز مادر تخمین زدم.» به گفته این فروشنده بیشترین کالایی که برای روز مادر فروخته شده جعبه‌های گل و همچنین کالاهای فانتزی چوبی است.

همین‌طور مشاهدات ما نشان می‌دهد کارهای دستی نزد مردم بیشتر درخشیده‌اند. کالاهایی مثل مجسمه‌های چوبی یا منبت‌کاری‌ها و همین‌طور انواع عروسک دست‌ساز جایگاه ویژه‌ای نزد مشتری‌ها پیدا کرده‌اند:‌ «مردم که عروسک‌های دست‌ساز را در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند توقع دارند که در اسباب‌بازی‌فروشی یا عروسک‌فروشی‌ها هم عرضه شود.»

حسینی می‌گوید:« امسال برای اولین بار از عروسک‌های دست‌ساز برای فروش آوردیم که فروش خوبی هم داشته. ویژگی عروسک‌های دست‌ساز ظرافت کار آنها است. یکی از مشتری‌ها می‌گفت انگار بیشتر شبیه خودمان هستند تا این عروسک‌های چینی، اما همچنان خرس‌های بزرگ قهوه‌ای بیشترین تقاضا را برای ولنتاین دارند.»  مشاهدات میدانی خبرنگار  حاکی از کاهش فروش بیشتر از ۵۰ درصدی نسبت به پارسال است. همچنین کاسبان خیابان میرزای‌شیرازی می‌گویند قیمت‌ها با نرخ دلار افزایش داشته و کاهش توان خرید مردم در دخل آنها منعکس شده است.