۰ نفر

فاصله با واکسیناسیون عمومی؛

اولویت دریافت واکسن کرونا با چه کسانی است؟

۱۹ بهمن ۱۳۹۹، ۱۱:۱۶
کد خبر: 504094
اولویت دریافت واکسن کرونا با چه کسانی است؟

3روز از ورود واکسن اسپوتنیک‌وی روسی به ایران می‌گذرد. آخرین خبرها حکایت از آغاز واکسیناسیون برای گروه‌های اولویت‌دار در روزهای آینده دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، نخستین گروه برای تزریق هم بنا به‌گفته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیروهای درمان بخش مراقبت‌های ویژه‌ بیمارستان‌ها هستند. اولویت‌ تزریق واکسن براساس سند ملی واکسیناسیون کشور مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود. بر همین اساس کادر درمان بخش آی‌سی‌یو مراکز درمانی که به‌طور مستقیم با بیماران ارتباط دارند، نخستین گروهی‌‌‌اند که واکسن برایشان تزریق می‌شود. با این حال اما نادر توکلی که معاون درمان ستاد کرونای تهران است، دیروز  گفت که پروتکل تزریق واکسن کرونا در همین هفته ابلاغ می‌شود.

 به‌گفته او، قرار نیست این واکسن برای تمام گروه‌ها تزریق شود، بنابراین افراد باید همچنان ماسک بزنند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. براساس اعلام توکلی، اینطور نیست که پس از واکسیناسیون عمومی، تمام پروتکل‌ها از میان برداشته شود، چراکه واکسن تنها به کنترل موج کمک می‌کند و باعث کاهش مرگ‌ها می‌شود. حمید سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-19، این موضوع را تأیید می‌کند و  می‌گوید که ویروس کرونا به این زودی ریشه‌کن و خاموش نمی‌شود. بنابراین ممکن است این بیماری به‌صورت بومی و فصلی شایع شود، بنابراین تا زمانی‌که ایمنی به سطحی که شانس مواجهه افراد با بیماران به عدد قابل توجهی نرسد، نمی‌توان گفت که اپیدمی مهار شده است. به‌گفته او، وقتی که شاخص «آرصفر» یا عدد سرایت پایه به کمتر از یک برسد، می‌توان گفت که اپیدمی به مرحله‌ای رسیده که دیگر نگران‌کننده نیست.

زمان دقیق تزریق واکسن روسی را سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نکرد، اما رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد که این اتفاق در همین هفته و قبل از 22بهمن شروع می‌شود. به‌گفته حسن روحانی، پس از کادر درمان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سالمندان در اولویت واکسیناسیون قرار دارند. با اینکه 3روز پیش، تنها بخش کوچکی از واکسن روسی وارد کشور شد، اما مسئولان نظام سلامت می‌گویند محموله‌های بعدی واکسن روسی در هفته‌های آینده وارد می‌شود و سهمیه ایران از کوواکس هم در راه است. وزیر بهداشت پیش از این گفته بود که 4.2میلیون دوز واکسن آسترازنکا از طریق برنامه کوواکس وارد ایران خواهد شد. این محموله اوایل بهمن تا اواسط اسفند به ایران تحویل داده می‌شود.

همه باید واکسن بزنند؟

با اینکه محموله واکسن وارد شده به کشور تنها برای بخش کوچکی از گروه‌های پرخطر، درنظر گرفته شده، اما حالا زمزمه‌های آغاز واکسیناسیون عمومی در میان مردم ایجاد شده است، خبرهایی هم منتشر شده که حکایت از الزام واکسیناسیون عمومی دارد با این حال اما سوری که اپیدمیولوژیست است می‌گوید که هنوز واکسن به اندازه‌ای نیست که افراد تصمیم بگیرند که تزریق کنند یا نکنند.

لزوم تزریق را مسئولان نظام سلامت تعیین می‌کنند. به‌گفته او تمام افراد نیاز به واکسن ندارند، افرادی که در بدنشان آنتی بادی تولید شده یا پیش از این مبتلا به کرونا شده باشند، نیاز به تزریق ندارند. افراد با مواجهه بالا با این ویروس باید در برابر بیماری ایمن شوند. همه اینها در شرایطی است که حتی برای واکسیناسیون عمومی هم خیلی زود است، هیچ کشوری نمی‌تواند در مدت زمان کوتاه، تمام افراد جامعه را واکسینه کند. تاکنون بیش از 10میلیون نفر در انگلستان واکسن تزریق کرده‌اند و بسیاری از کشورهای اروپایی هم واکسیناسیون را شروع کرده‌اند اما موارد مرگ‌ومیر همچنان درآن کشورها بالاست، بنابراین با تزریق، همچنان بحران وجود دارد.

تا پیش از ورود واکسن روسی به ایران، اما و اگرهای فراوانی درباره اعتبار این واکسن مطرح شد، این موضوع از ابهامات درباره نتایج تحقیقات فاز سوم مطالعاتی این واکسن تا اثربخشی آن، پرسش‌های زیادی را مطرح کرد. با انتشار 2 مقاله در مجله لنست، مسئولان وزارت بهداشت با اطمینان بیشتری درباره این واکسن سخن به میان آوردند و این‌بار با استناد به همین مقاله‌ اعلام کردند که فاز اول مطالعاتی این واکسن، موفقیت‌آمیز بوده است. پیش از این سفیر ایران در لندن هم گفته بود که واکسن روسی در کشورهای برزیل، ویتنام، نپال، مکزیک، آرژانتین، ونزوئلا، مالزی، صربستان، مجارستان، روسیه و بلاروس مصرف و ثبت شده، کارخانه واکسن‌سازی دیگر، سینوفارم چین است که در چین، امارات، بحرین، مصر، مجارستان، عراق، اردن، مراکش، پاکستان، اندونزی و بسیاری نقاط دیگر ثبت و مصرف می‌شود. از 2روز پیش اما مقاله دیگری از مجله لنست در کشور خبری شده که اعتبار مطالعات بالینی واکسن روسی را زیر سؤال برده است. در عنوان این مقاله درباره ایمنی واکسن آمده که: «به اطلاعات بیشتری نیاز است.» سوری، رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کووید-19 اما تأکید می‌کند که مقاله منتشر شده از سوی مجله لنست، مربوط به 21سپتامبر2020 است، یعنی مقاله جدیدی نیست و مربوط می‌شود به زمانی که هنوز تحقیقات درباره واکسن روسی اسپوتنیک‌وی کامل نشده بود. بنابراین مقاله جدیدی که تحقیقات را تأیید می‌کند، جدیدتر است.  به‌گفته او، مقاله قدیمی در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است و این مسئله تنها مردم را گمراه می‌کند.

آغاز مطالعه انسانی واکسن کرونای مؤسسه رازی

حالا خبرها از آغاز مطالعه انسانی واکسن کرونای مؤسسه رازی، حکایت دارد. قرار است در روزهای آینده فاز آزمایش انسانی این واکسن هم شروع شود، تا یک مرحله عقب‌تر از واکسن کووایران شرکت برکت، به سمت تولید واکسن پیش رود. در این میان انستیتو پاستور هم که برنامه مشترکی با کوبا برای تولید واکسن دارد، در حال پیگری فاز سوم کارآزمایی بالینی است.