۰ نفر

زالی عنوان کرد؛

گرمخانه‌ها می‌توانند محل انتشار کرونا شوند

۹ بهمن ۱۳۹۹، ۹:۰۵
کد خبر: 501505
گرمخانه‌ها می‌توانند محل انتشار کرونا شوند

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در ارتباط با وضعیت گرمخانه های پایتخت و شرایط بهداشتی این اماکن، نکاتی را متذکر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علیرضا زالی، در نشست مشترک با معاونان بهداشتی سه دانشگاه علوم پزشکی استان تهران، که به منظور بررسی وضعیت گرمخانه‌های استان تشکیل شد، ضمن تقدیر از همکاری‌های مجموعه شهرداری از روزهای آغازین شیوع کرونا در راستای مقابله با این بیماری به لزوم مستند سازی اقدامات مثبت صورت گرفته در این خصوص اشاره کرد.

وی با اشاره به لزوم تعامل بیشتر و ایجاد ظرفیت‌های نوین بین بخشی به اهمیت و نقش گرمخانه‌ها در جلوگیری از مرگ افراد بی خانمان به ویژه در فصول سرد سال اشاره کرد و گفت: بدون شک وجود این مراکز از مرگ افراد بی خانمان در فصل سرما جلوگیری کرده است به نحوی که در طی سال اخیر حتی شاهد یک مورد از این مرگ‌ها در سطح شهر تهران نبودیم و این حاکی از تمشیت خوب این موضوع در تهران است.

زالی، گرمخانه را ماوایی برای افراد بی سرپناه برشمرد که از نظر اجتماعی در انتهای خط قرار دارند و شهرداری با این اقدام نوع دوستانه از این افراد حمایت می‌کند.

به گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، این گرمخانه‌ها از نظر توسعه کمی نیاز به گسترش دارند و این دستاورد خوب شهرداری باید با کمک و همکاری سایر بخش‌ها و سازمان‌ها توسعه یابد.

وی مهم‌ترین مشکل گرمخانه‌ها را ازدحام مددجویان برشمرد که لازمه رفع آن گسترش زیرساخت‌ها است و با اشاره به گزارش‌های ارائه شده در جلسه خاطرنشان کرد: توجه به ضدعفونی کردن سطوح و البسه و تهویه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دستور کار مسئولان این مراکز قرار دارد.

زالی، همکاری ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف را برای توسعه کمی و افزایش ظرفیت گرمخانه‌های تهران لازم برشمرد و یادآور شد: این افراد در صورت ابتلاء به کرونا می‌توانند به عنوان خوشه‌های بالقوه انتشار بیماری در سطح شهر باشند.

وی همچنین بر لزوم استقرار مراکز کاهش مخاطرات( DIC) در گرمخانه‌ها تاکید کرد و گفت: این اقدام ضمن اینکه باعث افزایش تعداد افرادی می‌شود که در شمول این خدمات قرار دارند، ترددهای غیر ضروری آنها برای دریافت این خدمات در سطح شهر را کاهش می‌دهد.

زالی پیشنهاد کرد تیم مشترکی متشکل از نمایندگان سه دانشگاه علوم پزشکی پایتخت با رویکرد حل مسئله چک لیستی تهیه کرده و بر اساس استانداردهای لازم مددسراهای مذکور در سطح تهران را مورد بازدید قرار دهند. در نهایت گزارش تفصیلی راجع به مختصات، کمبودها، ظرفیت، نیازها، زیرساخت‌های لازم در قالب یک بسته پیشنهادی تهیه شود تا به منظور تصمیم گیری برای وزارت بهداشت ارسال شود.