۰ نفر

کدام کلانشهر بیشترین میزان وارونگی دما را دارد؟

۲۵ دی ۱۳۹۹، ۸:۵۶
کد خبر: 498049
کدام کلانشهر بیشترین میزان وارونگی دما را دارد؟

مدیرکل محیط زیست خراسان‌رضوی در مورد بیشترین میزان پدیده وارونگی دما در میان کلانشهرها توضیح داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، تورج همتی اظهار داشت: با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، طی دو روز آینده وضعیت دما از پایداری خارج خواهد شد؛ پایداری هوا سبب انباشت آلودگی می‌شود که نتیجه آن حاکمیت پدیده وارونگی دما خواهد بود و لایه گرم دمایی مانع خروج آلاینده‌ها از محیط می‌شود. 

وی افزود: در شرایط نارنجی به واحدهای صنعتی اطراف مشهد هشدار می‌دهیم تا از سوخت پاک استفاده نمایند و حتی دستور تعطیلی واحدهای آلاینده را صادر می‌کنیم. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قطعا در صورت استمرار وضعیت پایداری دما، علاوه بر تعطیلی صنایع موثر در افزایش آلاینده‌ها، تصمیماتی نیز درباره خودروهای شخصی اتخاذ خواهیم کرد.

همتی گفت: 14 نهاد مختلف در اجرای قانون هوای پاک دخیل هستند و به وظایف تکلیف هر کدام از این دستگاه‌ها صراحتا در قانون اشاره شده است که متاسفانه برخی از این نهادها در اجرای وظایف محوله کوتاهی‌هایی داشته‌اند.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی درباره مصرف سوخت مازوت در صنایع و نیروگا‌ه‌های استان اظهار داشت: باتوجه به برودت هوا و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی، شرایط فعلی را درک می‌کنیم و در حوزه نیروگاه‌های تامین برق استان فعلا چاره‌ای جز استفاده از این سوخت وجود ندارد و امیدواریم با برنامه ریزی در سطوح بالاتر این مشکلات حل شود.

همتی گفت: طبق مطالعات صورت گرفته در زمینه عوامل انتشار آلودگی هوا، سیستم حمل و نقل، خودروها و منابع متحرک نقش 64درصدی را دارا هستند؛ منابع ثابت که صنایع و نیروگاه‌ها را هم شامل می‌شوند نقشی 36درصدی در آلودگی هوا دارند.

وی با بیان اینکه مشهد در میان کلانشهرهای کشور دارای وضعیت خاصی در زمینه پدیده وارونگی دما است افزود: باتوجه به موقعیت جغرافیایی و محیطی شهر مشهد، شاهد بیشترین میزان وارونگی دما در بین سایر کلانشهرهای کشور است؛ این پدیده عموما در نقاط دیگر مربوط به نیمه دوم سال است اما در کلانشهر مشهد حدود 320 روز در سال شاهد انواع مختلف وارونگی دما هستیم.