۰ نفر

­دبیر ستاد توسعه زیست فناوری:

واکسن مشترک پاستور و کوبا وارد فاز ۳بالینی می‌شود

۲۳ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۴۶
کد خبر: 497640
واکسن مشترک پاستور و کوبا وارد فاز ۳بالینی می‌شود

قانعی از خرید ۲ میلیون دوز واکسن کرونا از کواکس (اتحادیه جهانی تأمین واکسن) خبر داد و گفت: واکسن کواکس تا اسفند ۹۹ در اختیار کشور ما قرار می‌گیرد که به گروه نخست کادر درمان تزریق خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صداوسیما، "مصطفی قانعی" در گفتگو با تیتر امشب با اشاره به تزریق نخستین "واکسن ایرانی کرونا" یا "کوو ایران" به ۱۴ نفر گفت: این واکسن با موفقیت و بدون علائمی همچون شوک و تب همراه بوده است. وقتی مجوز مرحله دوم از فاز نخست به ۷ نفر دیگر صادر شد یعنی تاکنون هیچ علائم مضری مشاهده نشده است.

قانعی افزود: ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و مؤسسه دانش بنیان برکت از جمله بخش‌هایی هستند که به صورت جدی تولید واکسن را شروع کردند که تست انسانی یکی از پروژه‌های تولید واکسن این ستاد، از نهم دی ماه آغاز شد. پلتفرم تولید این واکسن که در مرحله تست انسانی است بر اساس «ویروس کشته شده» است.

او با اشاره به اینکه داوطلبان تزریق واکسن شرکت "شفا فارمِد" وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (بنیاد برکت) که "کوو ایران" نام گرفته است افزود: گروه اول این تست ۳ نفر بودند که بعد از یک هفته قرنطینه در یکی از هتل‌های تهران به منزل بازگشتند و همچنان تحت نظر و مراقبت پزشکی قرار دارند.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: به مرور زمان و با ادامه نتایج مثبت تست واکسن " کوو ایران" تا دو ماه دیگر به ۵۶ داوطلب، واکسن ایرانی کرونا تزریق می‌شود. در این صورت واکسن به سرعت در کشور تولید می‌شود و وارد فاز سوم می‌شود.

او درباره تولید انبوه واکسن "کوو ایران برکت" گفت: تولید انبوه این واکسن در صورت موفقیت تمام مراحل در خرداد ۱۴۰۰ به تولید انبوه می‌رسد.

واکسن مشترک پاستور و کوبا وارد فاز ۳ بالینی می‌شود

قانعی درباره مشارکت ایران و کوبا در ساخت واکسن کرونا گفت: این واکسن مشارکتی در کوبا در مرحله فاز سوم است و در تعداد وسیعی در حال تست است. بعبارتی واکسن مشارکتی کرونا با کوبا از تولید واکسن کوو ایران جلوتر است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ورود واکسن شرکت سرم سازی رازی تا اواخر بهمن خبر داد و گفت: ۱۷۰ شرکت در جهان کار ساخت واکسن کرونا را شروع و تا الان ۱۲ میلیارد واحد تولید کرده‌اند.

او گفت: در ایران شش شرکت در کار تهیه واکسن هستند و تا شهریور ۱۴۰۰ با مازاد واکسن‌های تولید کشور مواجه خواهیم شد.

قانعی از خرید ۲ میلیون دوز واکسن کرونا از "کواکس" (اتحادیه جهانی تأمین واکسن) خبر داد و گفت: واکسن کواکس تا اسفند ۹۹ در اختیار کشور ما قرار می‌گیرد که به گروه نخست کادر درمان تزریق خواهد شد.

مصطفی قانعی در خصوص پروژه‌های تحت حمایت و نظارت معاونت علمی و فناوری گفت: ۳ شرکت تا آخر دی ماه به اتمام فاز حیوانی می‌رسند و امید داریم که مجوز انسانی را بگیرند. از ۳ شرکتی که وارد فاز بالینی می‌شوند یک شرکت دانش بنیان که قرار است بر پایه mRNA واکسن بسازد، پیشرفت چشمگیری داشته و زودتر از بقیه مرحله اول فاز بالینی را آغاز خواهد کرد. این شرکت مدل واکسن «فایزر» را در پیش گرفته است و تا پایان این ماه مجوز فاز انسانی را دریافت می‌کند.

او گفت: تمرکز «واکسن سازی رازی» برای ساخت واکسن کرونا مبتنی بر «پروتئین نوترکیب» است.

استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره ماده اصلی ساخت واکسن ایرانی کرونا گفت: واکسن نوترکیب در ویروس کرونا قابل استفاده نیست. واکسن کرونا در دو دوز (نوبت) تزریق می‌شود. دوز اول برای شناسایی و ساخت آنتی بادی در بدن و دوز دوم که با فاصله دو تا سه هفته بعد تزریق می‌شود، در بدن پایداری بیشتری ایجاد می‌کند.

"حسین کیوانی" افزود: بر همین اساس واکسن هپاتیت بی سه بار تزریق می‌شود.

استاد ویروس‌شناسی گفت: روش واکسن سازی بومی ما از ویروس کشته شده یا غیر فعال شده استفاده می‌کند که درستی این روش از هشتاد سال پیش به اثبات رسیده است.

او به بحث تخصصی چگونگی روش‌های مختلف ساخت واکسن پرداخت و گفت: واکسن ویروس ضعیف شده کرونا برای تست انسانی به صلاح نیست.