۰ نفر

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران؛

۱۲۷جان‌باخته هواپیمای اوکراینی شهید اعلام شدند

۱۴ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۵۴
کد خبر: 495150
۱۲۷جان‌باخته هواپیمای اوکراینی شهید اعلام شدند

با موافقت خانواده‌ جان‌باختگان، ۱۲۷ نفر از جان‌باختگان شهید اعلام شدند. شهدای این سانحه با دیگر شهدا فرقی ندارند و خدمات بنیاد شهید به همه ارایه می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، نشست خبری سعید اوحدی، رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ظهر امروز در مجتمع فرهنگی شهید رسول‌زاده برگزار شد.

اوحدی در ابتدای این نشست اظهار داشت: همانطور که وعده کرده بودیم قرار شد هر سه ماه یکبار گزارشی از عملکرد بنیاد شهید بیان کنیم. شفافت‌ترین مرجع برای رساندن بیانات بنیاد شهید پل ارتباطی رسانه است. شاید یک سوالی که حتما در اذهان همه ماست این است که حاج قاسم سلیمانی با چه راز و رمزی از سردار جبهه به سردار دلها تبدیل شد؟ آیا حاج قاسم با تبلیغات جمهوری اسلامی حاج قاسم شد؟ یا یک تحول موجب شد انسان‌های ممتاز در تراز شخصیت‌های ویژه در عالم خلقت باشند؟

وی افزود: حاج قاسم در عین داشتن تدبیر، تواضع، اخلاق مداری، وجودی بی قرار برای رسیدن به مقام شهید بودن، داشت. حاج قاسم نماد گذشت، ایثار، نوع دوستی، شجاعت، تدبیر بودند.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: در بنیاد شهید ما توفیق داشتیم که مراسم های مختلفی داشته باشیم،  روز گذشته بیش از ۳ هزار عکس با عنوان "از بغداد تا کرمان" درباره شهادت حاج قاسم برگزار شد و ۱۰ هنرمند از هنرمندان کشورمان برگزیده شدند. همچنین ۴۰ شب ما در کرمان برای حاج قاسم مراسم ویژه‌ای برگزار کردیم. برنامه‌های دیگری از جمله رو نمایی از کتابی درباره وی داشتیم تا بتوانیم مکتب سلیمانی را ترویج دهیم. علاوه بر این به مناسبت سالگرد شهدای هواپیمای اوکراینی با همکاری معاونت فرهنگی بنیاد شهید یک برنامه ویژه روز چهارشنبه در اصفهان و تهران به احترام این عزیزان برگزار می‌شود.

اوحدی گفت: در طی شش ماه اخیر ما با یک شرایطی مواجه بودیم که در آن شرایط بنیاد به دلیل کسری بودجه ۸ هزار و ۵۰۰ میلیار تومان معوقات داشته است. با همت دولت از این مبلغ که گفته شد، حدود ۷ هزار ۸۴۶ میلیارد تومان کاملا تسویه شده است. بخشی از این بدهی‌ها از سال ۹۱ مانده بود. ما بدهی‌های محرز و برحقی را به خانوده شهدا داشتیم که پاداش بازنشستگی که باید تسویه می شد جزیی از آن بوده است.  ما از سال ۹۴ این پاداش را تسویه نکردیم و این دین بزرگی که به گردن بنیاد بود تا پایان ۹۸ تسویه شد.

وی بیان کرد: از سال ۹۱ معوقات ماده ۳۸ بود که باهماهنگی های انجام شده در دو بخش و دو قسط پرداخت شده است.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: یکی از معوقات ما معوقات به دانشگاه‌ها بود. در سنوات گذشته آنچه قانون ما را موظف به آن کرده بود این است که فرزندان شهید و ایثارگران باید از دانشگاه بهره ببرند و این حمایت را در بودجه نمی‌دیدیم ولی امسال یک رویکرد حمایتی نسبت به جامعه ایثارگری وجود دارد و سال ۱۴۰۰ بودجه ما عملیاتی، منطقی و واقع بینانه است.

وی اضافه کرد: ما ابتدای حضورمان یک منشور ده ماده‌ای را آماده کردیم که بند اول رعایت اخلاق و تواضع در مواجه با جامعه ایثارگری بود. این منشور به همه استان ها ابلاغ شد. همچنین بخشنامه کردیم مجموعه اقتصادی ما باید استخدام را از جامعه ایثارگری داشته باشد. زیرا ما امروز ۹ هزار نفر نخبه از خانواده شاهد و ایثارگر با عنوان نخبه با شاخص‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی داریم، پس باید از این ظرفیت هم در حوزه‌های اداری و اقتصادی استفاده شود.

اوحدی تصریح کرد: ما برای پرهیز از رفتار سلیقه‌ای  یک شورای راهبردی اقتصادی د  بنیاد در نظر گرفتیم که شش نفر در  آن فعالین دارند، یک شورا هم شورای فرهنگی و اجتماعی است که جمعی از صاحب نظران فرهنگی و اجتماعی در آن حضور دارند. همچنین تدوین سند ملی ایثار، جهاد و شهادت از جمله وظیفه این شورا است و امیدواریم روز ۲۲ اسفند رونمایی از این سند انجام شود.

اوحدی گفت: علاوه بر اینها ۵ کارگروه در بنیاد تشکیل شده است امروز مهمترین مشکل ما موضوع اشتغال جامعه ایثارگری است. یک کارگروه برای رسیدگی به امور مسکن، درمان، فرهنگ، لوایح و تنقیح قوانین در نظر گرفته شده است. خروجی این کارگروه‌ها این بود که هر هفته یک استان در روز سه شنبه در خدمت جامعه ایثارگری باشیم و تا الان ۲۵ استان رفتیم و ۷۵تفاهم نامه در حوزه مسکن، اشتغال و ساماندهی گلزارهای شهدا به امضا رسیده است. سفر بعدی هم خراسان شمالی خواهد بود.

وی بیان کرد: تا امروز عملکر شش ماهه برای حوزه مسکن به این صورت بود که، ۶۱ هزار و ۸۱۵ زمین برای تهیه مسکن در این ۲۵ استان فراهم شده است در حالی که در این ۱۶ سال گذشته ۳۶ هزار زمین تامین شده بوده است.  اگر ما از میزهایمان جدا شویم کار بیشتری می‌توانیم انجام دهیم و به همین خاطرحدود ۴۰ هزار مورد شغل در این ۲۵ استان‌ها فراهم شده است.

رییس بنیاد شهید گفت: در حوزه مسکن و اشتغال ۷ تفاهم نامه برای بهره گیری از قوانین بالا دستی با وزارت مسکن، وزارت راه، وزارت گردشگری ... امضا شد. حدود ۱۲ میلیون سند از آثار و وصایا شهدا و ایثارگران در اختیار بنیاد است  که می تواند در اختیار مجموعه فرهنگی قرار بگیرد.

اوحدی گفت: در بودجه ۱۴۰۰ حدود۷ هزار فقره وام در نظر گرفته شده و در ۲۲ استان به صورت نمادین آغاز ساخت مسکن را خواهیم داشت. در حوزه اشتغال رییس جمهور یک دستوری دادند که آن هم اجرایی شدن بند ج ماده ۸۷ از احکام برنامه توسعه ششم است که می‌گوید دولت مکلف تمامی فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد را با استخدام در بیاورد‌.  رییس جمهور گفتند این ماده قانونی تا پایان سال ۹۹ باید اجرایی شود. ما همین جا درخواست می‌کنیم تاریخ آزمون اختصاصی این افراد اعلام شود.

رییس بنیاد شهید و ایثارگران گفت: ظرفیت پذیرش کل ۱۲ هزار نفر است اما طی جلسه ای که با مجلس داشتیم دکتر جهانگیری گفتند هر تعداد بیش ۱۲ هزار نفر باقی ماند دولت باید به امور آنان رسیدگی کنند.

اوحدی درباره تبدیل وضعیت جامعه امور ایثار‌گران گفت: یک مصوبه ایجاد شده که ۹۰ درصد آن قابلیت اجرا دارد و ۱۰ درصد آن به خاطر ابهاماتی در خصوص قراردادهای شرکتی است که البته حل خواهد شد.

وی در حوزه درمان خانواده ایثارگران گفت: بنیاد درباره خدمات درمانی که به حق جامعه ایثارگری است دریغ نکرده است  و نباید کوتاهی کند. امروز با پشتبانی برنامه و بوجه ۷ هزار مرکز درمانی تحت پوشش ایثارگران اضافه شده است.  حداکثر تا ۴۸ ساعت هزینه درمان ایثاگران باید پرداخت شود و اگر بیش از این زمان ببرد قابل پیگیری است.

اوحدی گفت: ما روز سه شنبه همایش تجلیل فرزندان شهید را داریم زیرا  ۲۱ نفر از فرزندان ایثاگران رتبه دورقمی و ۱۷۸ نفر رتبه سه رقمی خارج از سهمیه کسب کرده‌اند که این نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است. همچنین در آزمون دستیار تخصصی پزشکی در کشور از ۱۰ رتبه اول، دو نفرشان از ایثارگران بوده‌اند. ۸ درصد عزیزاتی که رتبه دو رقمی بوده‌اند در گروه علوم تجربی و ۴ درصد در گروه هنر از فرزندان ایثارگران بوده‌اند.

وی افزود: امروز از سوی سازمان اقتصادی کوثر ۶ شرکت برتر در بورس عرضه شده است و یکی از این شش شرکت هلدینگ کشاورزی است که پیش بینی می‌شود تا پایان سال شش شرکت دیگر از کوثر وارد بورس شود.

اوحدی در واکنش به بازداشت مدیران بانک دی گفت: در رسانه گفته شد تعدادی از مدیران بانک دی باز داشت شدند، افراد مدیران ۵، ۶ سال گذشته در بانک دی بودند. هیچ مدیری که سال گذشته و امسال در بانک دی بوده بازداشت نشده است. حتی زیان انباشته ما در بانک دی ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: تسهیلات ما در بانک دی ۲۵ درصد رشد داشته، منابع بانک دی ۳۰ درصد افزایش یافته است. امروز سهام بانک دی به عنوان مقاوم ترین سهم است که بازده مناسبی هم دارد.  همچنین فردا از ۴۵ گیشه بانک دی رونمایی می‌شود که پایان سال به ۶۰ گیشه خواهد رسید. این بانک نخسین بانکی است که از پرداخت و دریافت پول به صورت ۱۰۰ درصد با دستگاه crsانجام می‌شود.

رییس بنیاد شهید در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود دانشگاه علمی کاربردی از بنیاد طلب دارد، توضیح داد: ما هنوز حدود هزار میلیار تومان بدهی داریم که دانشگاه‌ها هم جز آنها هستند و اولویت ما درباره بدهی‌های آموزشی دانشگاه آزاد و موسسه خصوصی بود و امیدواریم بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها را که سنگین هم نیست تسویه کنیم.

وی درباره شهدای سلامت گفت: قرار شد آیین‌نامه‌ای توسط شورای امنیت ملی و ستاد مقابله با کرونا تاسیش شود و مصادق شهدا را تعیین کنند. تا امروز ۲۰۰ پرونده دریافت شده که بیش از ۶۰ پرونده مصادیق شهدای سلامت محرز شده است. با خانواده این ۶۰ شهید تماس گرفته شده و تحت پوشش هستند و ما تمام تلاش خودمان را برای حمایت از خانواده شهدای سلامت خواهیم داشت.

وی ادامه داد: ۹۵ هزار  مادر شهد و  ۴۵ هزار پدر شهید داریم و یکی از مسائل ما حق پرستاری از این افراد و همسران جانبازان است و توانستیم حق پرستاری را به شکل منطقی جلو ببریم.

رییس بنیاد شهید درباره تحت پوشش قرار دادن شهدای هواپیمای اوکراینی گفت: از ۱۴۸ مسافر ایرانی در هواپیمای اوکراینی تعداد ۱۲۷ پرونده احراز شده و خانواده‌شان موافقت کردند که تحت پوشش بنیاد شهید باشند. از همین جا از افرادی که تشکیل پرونده نداده‌اند می‌خواهیم که مراجعه و تشکیل پرونده دهند.

رییس بنیاد شهید گفت: ارتش شهرداری و سایر دستگاه‌ها  که طی سنوات گذشته اموال و املاک بنیاد در اختیار آنها بوده به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. کمیسیون وصول مطالبات در بنیاد تشکیل شده کا با رایزنی که با شهردار تهران داشتیم آقای حناچی تاکید کردند از راه مذاکره یا تهاتر بدهی ۱۰ تا ۱۱ هزارمیلیاردی را بپردازند. تنها بدهی شهرداری ۱۰ هزار میلیارد است‌.

وی در پاسخ به این سوال که چرا سهام بانک دی بسته شد؟ گفت: شایعه شد که بانک مرکزی با افزایش سرمایه بانک دی مخالفت کرد، این شایعه را تکذیب می‌کنیم و ما این اقدام را برای افزایش امینت انجام داده ایم.

محمود پاکدل معاون تعاون بنیاد شهید در خصوص شهدای پلاسکو گفت: اینها شهدای خدمت هستند و این موضوع در هیات دولت مصوب شده که آیین نامه‌ای  را تدوین کنند که بر اساس آن خدمات مشخص و ارائه خواهد شد.