۰ نفر

آلودگی هوای ۸کلانشهر و بی‌اقدامی مسئولان

۱۳ دی ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶
کد خبر: 494822
آلودگی هوای ۸کلانشهر و بی‌اقدامی مسئولان

2ماه پیش آلودگی هوای این روزهای کلانشهرهای کشور پیش‌بینی شده بود، اما هیچ قدمی از قدم برداشته نشد و حالا چند روزی‌است نیمی از 8کلانشهر درگیر آلودگی هوا در کشور در وضعیت نارنجی یا هشدار قرار دارند و نیم دیگر، در شرایط قرمز یا بحرانی هستند. در چنین شرایطی تنها باید به شهروندان توصیه کرد که «نفس عمیق نکشید!»

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، طی روزهای اخیر آلودگی هوا دغدغه اصلی شهروندان شهرهای کشور بوده و قرار است درباره تعطیلی‌های احتمالی تصمیم گرفته شود.

طبق مصوبه ۶دی ستاد ملی کرونا، اختیار تعطیلی یا عدم‌تعطیلی کلانشهرهای آلوده به استاندارها تفویض شد، اما تاکنون خبری از تعطیلی شهرهای آلوده از سوی آنها به رسانه‌ها مخابره نشده است. در چنین شرایطی برخی نهادها، استفاده کمتر از گاز خانگی را به‌عنوان راهکار ارائه می‌دهند؛ نکته‌ای که به وضوح آدرس غلط در تمامی عرصه‌های مدیریتی محیط‌زیست کشور است؛ چون حجم آلایندگی موتورخانه‌های خانگی آنقدر بالا نیست که اثری بر کاهش آلودگی هوا داشته باشد. از سوی دیگر نیروگاه‌هایی که گاز به آنها نمی‌رسد هم طبق قانون حق استفاده از مازوت را ندارند که بخواهند غیرمستقیم هوا را آلوده‌تر کنند.

اهمیت راهکارهای سریع

در شرایط افزایش بیش از حد آلودگی هوا، راهکارهای سریع اهمیت دوچندان می‌یابد. این راهکارها البته در شهرهای درگیر آلودگی هوا وجود داشته و دارد، اما عملی نشده است. به گزارش سازمان حفاظت محیط‌زیست، محمد میرزایی‌قمی، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم این سازمان اعلام کرد: برای کمتر کردن میزان آلودگی هوای تهران و شهرهای کشور راهکارهای سریع پیشنهاد شده است.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط‌زیست با اشاره به آلودگی هوا گفت: 2‌ماه پیش با ستاد ملی کرونا مکاتباتی انجام و پیش‌بینی شده بود که وضعیت آلودگی هوا افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه وضعیت آلودگی هوای کشور حاد بود، گفت: از همین رو راهکارهای سریع، کم‌هزینه و کوتاه‌مدت به‌عنوان اولویت پیشنهاد شد. میرزایی‌قمی درباره این راهکارها گفت: منع تردد خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و همچنین منع تردد کامیون‌های دیزلی با عمر بالای ۲۰سال در داخل محدوده‌های شهری پیشنهاد و به تصویب رسید. میزان کمتر شدن آلودگی هوا پس از این محدودیت‌ها را پلیس راهور باید اعلام کند. وی با انتقاد از تردد ناوگان دیزلی در کشور گفت: زمانی که شاخص اکسیدهای گوگرد در شب افزایش می‌یابد، یعنی تردد ناوگان دیزلی وجود داشته است، اما اطلاعات نشان می‌دهد آنچنان که باید کنترل منع تردد خودروهای دیزلی وجود نداشته است.

میرزایی‌قمی درباره معاینه فنی خودروها گفت: معاینه فنی خودروها هم‌اکنون به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود و تمام دوربین‌های شهری پلاک ماشین‌ها را می‌خوانند و از سامانه سیمفا استعلام می‌گیرند، اما شهرداری‌ها می‌گویند هنوز کد دوربین‌ها توسط پلیس خوانده نشده و اختلافاتی وجود دارد.

این همه قانون!

بالغ بر 18قانون اصلی و فرعی درخصوص تکالیف و وظایف 14نهاد کشور برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد که بخش قابل توجه آنها بر زمین مانده است. طرح کاهش آلایندگی، الزام معاینه فنی، بازسازی و نوسازی اتوبوس‌ها، جابه‌جایی صنایع آلاینده و طرح کهاب (کنترل بخارات بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت)‌ ازجمله طرح‌هایی است که اجرای آنها در قانون هوای پاک تأکید شده است. از طرفی خودرو‌های فرسوده هم سبب ایجاد آلودگی هوا می‌شوند.

 هم‌اکنون در همه کلانشهر‌ها از سوخت بنزین با استاندارد یورو۴ و ۵ استفاده می‌شود، اما مصرف هر نوع سوخت در خودرو‌های قدیمی و به‌اصطلاح فرسوده، موجب احتراق ناقص شده که این معضل به افزایش آلایندگی منجر می‌شود. ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه اتوبوسرانی نیز با کمبود اتوبوس روبه‌روست، تاکسی‌های فرسوده همچنان در شهرها تردد می‌کنند و در کنار این موارد، پدیده وارونگی دما نیز موجب افزایش آلودگی هوا در نیمه دوم سال شده است.