۰ نفر

یک مقام مسئول مطرح کرد؛

خودروهای دیزلی متهم نخست آلایندگی هوا

۱۱ دی ۱۳۹۹، ۲۰:۵۵
کد خبر: 494465
خودروهای دیزلی متهم نخست آلایندگی هوا

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تردد خودروهای با سوخت دیزلی را عامل اصلی آلایندگی هوای کلانشهرها عنوان کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شبکه خبر، محمد مهدی میرزایی قمی، با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ با اشاره به وضعیت نامطلوب آلودگی در اکثر کلانشهر، افزود: هم اکنون شهر‌های تهران، کرج و اصفهان بیشترین میزان آلودگی هوا را در شهر‌های کشور دارند و شهرای اراک، مشهد و تبریز نیز با توجه به صنایع آلاینده پیرامون خود به فراخور از آلایندگی هوا برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه معمولا در ۶ ماهه دوم سال به دلیل سردی هوا پدیده وارونگی رخ می‌دهد، گفت: ۳ عامل اصلی باعث ایجاد این وارونگی هوا می‌شود.

او گفت: در رتبه نخست وسایل نقلیه دیزلی سبک نیمه سنگین و سنگین، در رتبه دوم نیروگاه‌ها و صنایع و در رتبه سوم موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده قرار دارند.

میرزایی قمی افزود: در تهران بر اساس مطالعات، سهم وسایل نقلیه دیزلی در آلایندگی هوا و تولید ذرات معلق ۲.۵ میکرون ۳۳ درصد است.

او بهترین راهکار برای کاهش میزان آلایندگی هوا در کلانشهر‌هایی مانند تهران و اصفهان را جلوگیری از تردد خودرو‌های دیزلی به محدوده این شهر‌ها  عنوان کرد.
 
 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی در ارتباط تصویری با برنامه با اشاره به تداوم پایدای هوا در اکثر مناطق کشور تا پایان هفته آینده گفت: شنبه و یکشنبه هفته آینده بدترین روزها در میزان آلودگی هوا در کشور پیش بینی می شود.
  
صادق ضیائیان افزود: با توجه به پایدار بودن شرایط جوی، هرچقدر آلاینده بیشتر تولید شود آلودگی هوا بیشتر خواهد شد و ممکن است با ادامه همین روند شاهد صعود میزان آلاینده ها در هفته آینده در تهران به بالای 200 باشیم.
 
 مدیرعامل شرکت کنترل و کیفیت هوای تهران هم در ادامه گفت: براساس داده های شرکت کنترل ترافیک تهران مربوط به وضعیت ترافیکی قبل و بعد از اعمال محدودیت های ترافیکی در تهران و بررسی آنها به این نتیجه رسیدیم که در زمان اعمال این محدودیت ها ترافیک در محدوده زوج و فرد و طرح ترافیک افزایش یافته است!
 
حسین رضا شهیدزاده دلیل اصلی این افزایش را استفاده شهروندان از خودرو شخصی به دلیل رعایت فاصله اجتماعی و استفاده نکردن از خودروهای عمومی و مترو بیان کرد.
 
وی در ادامه افزود: با توجه به استفاده صنایع آلاینده پیرامون شهر تهران از سوخت های پرگوگرد مانند گازوئیل هم اکنون سهم این صنایع از خودروهای دیزلی در تولید so2 بیشتر است.
 
شهیدزاده با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ دستگاه دوربین در معابر ورودی شهر تهران برای ثبت و جریمه خودرو‌های فاقد معاینه فنی توسط شهرداری گفت: به دلیل ناهماهنگی‌های موجود، برای حدود ۲۰۰ دستگاه از این دوربین‌ها کد جریمه تعریف نشده است.
 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با اشاره به تشکیل کمیته اضطرار آلودگی هوا در استانداری گفت: متاسفانه در روزهای اخیر روند تولید گاز so2 در تهران خصوصا در نیمه شب بسیار افزایش یافته است و به احتمال زیاد روز جمعه جهت اتخاذ تصمیمات جدید برای کنترل آلودگی هوای تهران، کمیته اضطرار تشکیل خواهد شد.
 
عبدالرضا چراغعلی کلید اصلی کاهش این آلاینده ها را همراهی مردم و دستگاه ها در کاهش میزان مصرف سوخت دانست.