۰ نفر

زمستان مدرسه‌ها را تعطیل کرد

معلمان و چالش جهانی ابتلا به کرونا

۸ دی ۱۳۹۹، ۱۶:۳۱
کد خبر: 493506
معلمان و چالش جهانی ابتلا به کرونا

تقریبا تمامی مدارس ابتدایی و متوسطه جهان تا اواخر ‌ماه مارس به‌لطف شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند. یونسکو تعداد دانش‌آموزانی که تحت‌تأثیر همه‌گیری از فضای مدرسه و آموزش جدا افتادند را حدود 1.5میلیارد نفر اعلام کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، درعین حال طی ماه‌هایی که از آغاز همه‌گیری گذشته است، پژوهش‌های متعدد نشان داده‌اند که انتقال ویروس میان کودکان بسیار کمتر از بزرگسالان است. ازجمله این پژوهش‌ها، پژوهشی در ایسلند است که توسط محققان وزارت بهداشت و شرکتی به نام دی‌کد انجام گرفته و نشان می‌دهد احتمال آلوده‌شدن کودکان زیر‌15سال به ویروس کرونا نیمی از احتمال ابتلای بزرگسالان است. با این‌همه، مخالفان این پژوهش‌ها همچنان تأکید دارند که افزایش آمار ابتلا می‌تواند مدارس را به کانون انتقال ویروس تبدیل کند و مدارس مقطع متوسطه بیشتر از دیگر مقاطع در معرض خطر هستند.

با این همه در بسیاری از کشورها، معلمان و اساتید به‌سرعت به آموزش مجازی رو آوردند به این امید که بتوانند سال تحصیلی را نجات دهند. از آن زمان تا به امروز، بعضی از کشورها محتاطانه مدارس خود را بازگشایی کردند که نتایج این تصمیم در هر کشور متفاوت بوده است. تعدادی دیگر از کشورها تصمیم گرفتند تا پایان سال2021 کلاس‌های حضوری را ملغی اعلام کنند. اما کمبود دسترسی به فناوری‌های ارتباطاتی و نگرانی از وسیع‌تر‌شدن شکاف‌های آموزشی و تحصیلی تصمیم‌گیری درباره سرنوشت مدارس را برای مدیران بخش آموزش غیرممکن‌تر از همیشه کرد؛ اینکه مدارس را بازگشایی کنند و ریسک موج جدیدی از همه‌گیری را به جان بخرند یا به آموزش مجازی ادامه دهند و رنج و عذاب دانش‌آموزان از انزوای اجتماعی را تداوم بخشند.

کشورهای آلمان، دانمارک، کره‌جنوبی، چین و ژاپن از نمونه کشورهایی هستند که گزینه دشوار اول را انتخاب و آموزش حضوری را از اواسط ‌ماه مارس آغاز کردند؛ درواقع کشور دانمارک نخستین کشور در جهان بود که مدارس خود را بازگشایی کرد و کودکان و نوجوانان با رعایت پروتکل‌های خاص وارد مدارس شدند. ایجاد حباب محافظ برای دانش‌آموزان یکی از این تمهیدات بود. به این معنی که دانش‌آموزان در گروه‌های کوچک برای حضور در کلاس، زمین بازی و دیگر محیط‌های مدرسه دسته‌بندی شدند. فواصل میان میزها افزایش پیدا کرد و دانش‌آموزان باید هر 2 ساعت یک‌بار دستان خود را می‌شستند. آلمان، ‌فنلاند و نروژ هم سیاست‌های مشابهی را به اجرا گذاشتند. کره‌جنوبی، ‌چین و ژاپن هم تحت شرایطی سختگیرانه و به شرط ضد‌عفونی مکرر فضاهای عمومی، شیفت‌بندی برگزاری کلاس‌ها، شیفت‌بندی حضور دانش‌آموزان در فضاهای مشترک مدرسه و ممنوعیت ورود والدین یا دیگر افراد به فضای داخل مدارس، ادامه تحصیل حضوری را مجاز اعلام کردند. استفاده از ماسک، کنترل مداوم دمای بدن، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش ظرفیت کلاس‌ها، اولویت‌بندی دانش‌آموزان و اولویت‌دادن به حضور دانش‌آموزان آسیب‌پذیرتر، برگزاری کلاس‌ها در فضای باز و انجام مداوم تست کرونا ازجمله سیاست‌هایی است که بیشتر کشورهایی که تصمیم به بازکردن مدارس خود گرفتند و یا از ابتدا مدارس خود را تعطیل نکردند، در پیش گرفته‌اند.

اما تمامی این شرایط برای فصل پاییز درنظر گرفته شده بود. با آغاز فصل زمستان در نیمکره‌شمالی سیاره زمین، ورق برگشت و اکنون بسیاری از کشورهایی که تصمیم داشتند در طول زمستان، مدارس خود را باز و فعال نگه دارند، پس از مواجهه با اوج‌گرفتن آمار همه‌گیری مجبور به تعطیلی مدارس خود شده‌اند. جدید‌ترین مورد، کشور آلمان است که به‌تازگی و پس از اجرای مقررات جدید قرنطینه، مجبور به تعطیلی کلاس‌های حضوری و اتکا بر آموزش مجازی شده است. افزایش آمار ابتلا و گسترده‌شدن دامنه همه‌گیری، هلند و کره‌جنوبی را هم وادار به تعطیلی مدارس کرده است. تعطیلی مدارس در آلمان و هلند عقب‌نشینی علنی کشورهای اروپایی از برنامه‌هایشان برای مدیریت مدارس است، زیرا دولت این دو کشور در پاییز سال‌جاری تأکید داشتند که باز نگه‌داشتن مدارس از اولویت‌های بزرگ آنهاست و اینکه باز‌بودن مدارس هیچ تأثیری بر تشدید همه‌گیری کرونا ندارد. فرانسه، یکی از معدود کشورهای اروپایی است که با وجود آغاز موج دوم کرونا و تشدید محدودیت‌های تردد، مدارس خود را باز نگه داشت.

با این همه، انتظار می‌رود کشورهای بیشتری مسیر آلمان و هلند را در پیش بگیرند. صادق‌خان، شهردار لندن طی هفته‌های اخیر به نتیجه‌ای مشابه رسیده است. او به‌تازگی و پس از مثبت‌شدن تست 1/24درصد از کودکان و 1/29درصد از کارمندان مدارس در انگلستان، از بوریس جانسون درخواست تعطیلی مدارس متوسطه را کرده است و می‌گوید دانش‌آموزان اکنون در گسترش همه‌گیری در پایتخت بریتانیا نقشی اساسی دارند. اینطور به‌نظر می‌رسد که بازگشایی کلاس‌های درس مقاطع متوسطه و دبیرستان در انگلستان هنوز نامشخص است اما دبستان‌ها قرار است مانند روزهای عادی پس از تعطیلات کریسمس فعالیت خود را از سر بگیرند؛ با این تفاوت که قرار است از چهارم ژانویه 2021 از کودکان و کارمندان مدارس به‌صورت گسترده تست‌گیری انجام شود. ولز هم قرار است از 11ژانویه تمامی مدارس خود را بازگشایی کند اما ایرلند‌شمالی بازگشایی مدارس خود را تا زمانی نامشخص به تأخیر انداخته است. ادامه این تعطیلی‌ها در اروپا، کشورهای این منطقه را با ایالات‌متحده‌آمریکا هم‌مسیر ساخته است. ایالات متحده آمریکا از ابتدای همه‌گیری کرونا تقریبا تمامی مدارس را در همه مقاطع تعطیل کرده و آموزش مجازی را در دستور کار خود قرار داد. اکنون و با اوج‌گرفتن بیماری در این کشور، بسیاری از ایالت‌ها برنامه بازگشایی مدارس خود را به تأخیر انداخته و مدارسی که تا امروز فعال بوده‌اند هم برگزاری کلاس‌های حضوری را متوقف کرده‌اند.

همزمان با انتشار اخبار از گوشه و کنار جهان درباره تعطیلی دوباره مدارس، اینطور به‌نظر می‌آید که تعطیلی زمستانی مدارس تحت‌تأثیر همه‌گیری، متفاوت از تعطیلی قبلی خواهد بود. برای مثال در بعضی از مناطق آلمان مدارس برای دانش‌آموزان گزینه‌ای انتخابی تعیین کرده‌اند تا بتوانند داوطلبانه در کلاس‌های حضوری شرکت کنند؛ به بیانی دیگر به کودکان توصیه اکید می‌شود که در کلاس‌های حضوری شرکت نکنند، اما آنها می‌توانند درصورتی که پدر یا مادر امکان ماندن در خانه را ندارند، به مدرسه بروند. دانمارک هم که این روزها با موج جدیدی از ابتلا مواجه شده‌، اعلام کرد که تنها دانش‌آموزان سن بالاتر را از آموزش حضوری منع خواهد کرد اما درصورتی که این محدودیت‌ها به مهار همه‌گیری کمک نکند، مقررات سختگیرانه‌تری به اجرا خواهد گذاشت.