۰ نفر

نابودی محیط زیست دریایی؛

ساماندهی فاضلاب بندرعباس به کجا رسید؟

۸ دی ۱۳۹۹، ۹:۰۷
کد خبر: 493389
ساماندهی فاضلاب بندرعباس به کجا رسید؟

قصه پرغصه ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس که از حدود ۱۵سال پیش تاکنون مطرح بوده؛ همچنان دربلاتکلیفی به قوت خود باقیست و گویا این زخم کهنه نیازمند مرهم اساسی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایرنا، فاضلاب شهربندرعباس که از چندین نقطه ازجمله «خور (آبراه) گورسوزان» ، «شیلات»، «سورو»، «سنگ کن»، «دوهزار» و «کپشکن» سرازیر دریا می‌شود؛ اتفاقی بوده که با وجود سال‌ها وعده و وعید مسوولان همچنان عملی نشده و دل هر دوستدار طبیعت و محیط زیستی را به درد می‌آورد.

باتوجه به افزایش ساخت وسازها و رشد جمعیت درشهربندرعباس، رهاشدن فاضلاب‌های خانگی و صنعتی به خورها نیز به مراتب بیشتر شده و نبود سامانه فاضلاب شهری نه تنها موجب خطر انقراض جانداران دریایی و کَدِر شدن آب دریا شده بلکه به علت استشمام بوی تعفن از فاصله ۱۰۰ متری سلامت مردم این شهر را نیز درمعرض تهدید قرارداده و زندگی شهروندان را با مشکلات زیادی روبرو کرده است.

جدای از موارد یادشده زیر پل‌های این خورها نیز پاتوق معتادان و ولگردهای خیابانی بوده و همچنین حیوانات موذی چون سوسک و موش درحوالی این خورها جولان می‌دهند که این خود نیز مزاحمت‌هایی را برای خانواده‌ها بوجود آورده‌اند.

شهروندان ودوستداران محیط زیست که بیشتر این معضل فاضلاب شهری به خورها وسرازیرشدن آن به دریا را متوجه شرکت آب وفاضلاب و شهرداری می‌دانند، اما مسوولان شرکت آبفای هرمزگان دراین باره می‌گویند که این شرکت هیچ مسوولیت مستقیمی درباره استفاده از پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهر را ندارد، اما چگونگی بهره برداری و استفاده از پساب تولیدی مهم‌ترین مساله و چالش فاضلاب بندرعباس است.

بحث ساماندهی فاضلاب شهر بندرعباس هربار در نشست‌هایی مطرح می‌شود؛ این درحالی است که طبق گفته‌ی مسوولان شرکت آب وفاضلاب هرمزگان تا زمانی که محل مصرفی برای پساب فاضلاب تعیین نشود، تنها گزینه، انتقال پساب به دریاست که خوشبختانه با توافق‌های صورت گرفته با صنایع غرب بندرعباس گویی این مشکل دردست حل شدن است.

محیط زیست دریایی و ساحل شهرمان درحال از بین رفتن است

چالش‌هایی که مدیران استانی درخصوص ساماندهی پساب شهر بندرعباس با آن روبه‌رو هستند، دردی از مردم را دوا نمی‌کند بلکه آن چیزی که درحال از بین رفتن است، محیط زیست دریایی و ساحلی‌مان است.

این را مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت که معضل فاضلاب بندرعباس سالیان سال است که دربندرعباس وجود دارد و بارها و بارها این موضوع  توسط مسوولان در نشست‌های مختلف مطرح شده که ارائه راهکارهای داده شده در این نشست‌ها فقط در حد حرف باقی مانده است.

 حبیب مسیحی تازیانی بیان داشت: از سال ۸۵ تاکنون براساس اطلاعات محیط زیست، هیچ‌گاه آلودگی ساحل شهر بندرعباس به وضعیت مطلوبی نرسیده و با وجود برنامه‌ریزی‌های خوب، نتیجه مثبتی را شاهد نبودیم.

وی در این راستا با بیان اینکه نقاط آلوده درخط ساحلی شهر بندرعباس زیاد داریم، تصریح کرد: درسال گذدشته سواحل شهر بندرعباس ۴۴ نمونه در هشت نقطه پایش شد و نتیجه آن در اختیار استانداری و فرمانداری قرار گرفت که تنها سه نقطه خورگورسوزان، سورو و دهانه خور نخل ناخدا (کپشکن) در این شهر ساحلی آلودگی پایدار داشته است.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان با اشاره به اینکه مدیریت این موضوع باید هرچه سریع‌تر انجام شود، بیان داشت: صنایع باید از پساب تولیدی در تصفیه خانه بندرعباس استفاده کنند.

وی ضمن قدردانی از نداجا ابرازداشت: فرماندهی نیروی دریایی منطقه یکم با کسب اعتباراتی درحال احداث تصفیه خانه درمنطقه مسکونی نیروی دریایی است که ۹۰ درصد این پروژه پیش رفته و مقرر است تا آخر ماه جاری این تصفیه خانه تکمیل و به مرحله بهره برداری برسد که با راه اندازی این تصفیه خانه تا حدودی از آلودگی دریا کاسته می‌شود.

رفع دغدغه فاضلاب بندرعباس به همکاری بین سازمانی نیاز است

برای حل مساله بوی نامطبوع فاضلاب شهر بندرعباس نیز که در حوزه تخصصی شرکت آب و فاضلاب هرمزگان بوده، در واقع رفعِ این دغدغه چیزی فراتر از تخصص آبفا را می‌طلبد و آن همکاری بین سازمانی است.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان درتشریح چالش و رفع بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس گفت: سازمان‌هایی همچون شهرداری، مسکن وشهرسازی، محیط زیست، استانداری، صنایع بندرعباس و درنهایت مردم به عنوان مطالبه گران اصلی این دغدغه باید برای رفع این چالش کمک کنند، اتفاقی که اگر نیفتد مساله فاضلاب همچنان به صدایی می‌ماند که به جایی نخواهد رسید.

امین قصمی بیان داشت: بوی نامطبوعِ فاضلاب در برخی مناطق شهر بندرعباس، کهنه چالشی است که نه تنها نارضایتی شهروندان را دامن زده بلکه سال‌هاست که در سبدِ دغدغه‌ در اولویتِ آبفا درآمده است.

وی ادامه داد: با وجود تلاش‌های آبفا دریک دهه گذشته، همچنان حلِ آن نیازمند رویکردی جمعی از سوی مردم و مسوولان ذیربط است؛ چرا که وقت آن رسیده برای مساله‌ی فاضلاب نیز همانند آب، چارچوب دیپلماسی برگزینیم تا فرصت از دست نرود و این دغدغه به بحران تبدیل نشود.

نهایی کردن قرارداد پساب با صنایع غرب بندرعباس دربرنامه آبفا است

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب هرمزگان یاد آور شد: نهایی کردن قرارداد با صنایع غرب بندرعباس برای رسیدگی به وضعیت پساب شهری در برنامه اصلی شرکت آب وفاضلاب استان قرار دارد.

قصمی افزود: یک شرکت قرار است پساب را دریافت کند و آن را به شهرداری و صنایع غرب بندرعباس بفروشد.  از ۲ سال پیش موضوع فروش پساب پیگیری شد و به هر دلیلی قرارداد این شرکت با صنایع و شهرداری منجر به نتیجه نشد، درواقع صنایع حاضر به انعقاد قرارداد برای خرید پساب از این شرکت نبودند.

امین قصمی تصریح کرد: شرکت تامین و توسعه زیرساخت خلیج فارس با هدف ساماندهی سریع‌تر پساب بندرعباس تشکیل شد، فرآیند تشکیل شرکت زمان‌بر بود، درحال حاضر سهام‌داران این شرکت صنایع غرب بندرعباس از جمله مادکوش، صبا فولاد، پالایشگاه نفت بندرعباس و آلومینیوم هستند.

وی اضافه کرد: با این کار خود صنایع مصرف کننده بوده و متناسب با نیاز سرمایه گذاری، استفاده می‌کنند، این روند به لحاظ اقتصادی و اجرایی برای ما مناسب‌تر است.

قرارداد خرید پساب فاضلاب بندرعباس با ۹ شرکت صنعتی نهایی شده است

قرارداد خرید پساب تصفیه شده فاضلاب بندرعباس با ۹ شرکت صنعتی در غرب بندرعباس با محوریت منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس نهایی شده است.

استاندار هرمزگان در این رابطه بیان داشت: با مذاکرات انجام شده و توافق‌های صورت گرفته در مدت ۲ هفته آینده، قرارداد خرید پساب بندرعباس با سرمایه‌گذار منعقد خواهدشد.

فریدون همتی خاطرنشان کرد: وارد نشدن پساب فاضلاب به دریا، همواره یکی از دغدغه‌های به‌حق مردم بندرعباس و فعالان زیست محیطی بوده و تا پایان سالجاری، فاضلاب بندرعباس تصفیه و استانداردسازی خواهد شد.

همتی با بیان اینکه تا پایان امسال پساب فاضلاب بندرعباس را به سمت منطقه غرب بندرعباس منتقل خواهیم کرد، اظهارداشت: اداره آب و فاضلاب نیز موظف شده تا پایان سال، آب‌هایی که به سمت خورها هدایت می‌شود را به سمت این تصفیه خانه هدایت کند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: یکی از اهداف اصلی از اجرای طرح انتقال پساب تصفیه شده بندرعباس جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا و استفاده از آن برای مصرف کارخانه‌ها در تولیدات صنعتی درغرب بندرعباس و همچنین آبیاری فضای سبز این شهر است.

و اما چند دلیل انتشار بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس

شرکت آب وفاضلاب هرمزگان نبود اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی مناطق شهر بندرعباس، پدیده وارونگی دمایی درفصل گرما و سرما و وجود تصفیه خانه فاضلاب (با فرآیند لجن فعال) در نزدیکی بافت شهری را ازمهم‌ترن دلایل انتشار بوی نامطبوع فاضلاب شهر بندرعباس می‌دانند.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان با اشاره به بوی نامطبوعِ فاضلاب به عنوان معضل هرساله شهر بندرعباس گفت: نبود اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب در برخی مناطق شهر علت مهم انتشار بوی فاضلاب است.

قصمی یادآورشد: دربیشتر مناطق شمال کمربندی و حاشیه خورگورسوزان که بیشترین حجم بوی نامطبوع را داریم، به دلیل وجود بافت فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و نبود اجرای طرح جامع شهری، امکان اجرای شبکه جمع آوری فاضلاب وجود ندارد.

وی افزود: بخشی از فاضلاب تولیدی مناطق یادشده از طریق کانال آب‌های سطحی وارد خور شده وباتوجه به شیب کمِ بستر خور و خروجی آن که تحت تاثیر جریانات جزر و مدی آب دریا است، تخلیه مناسب فاضلاب‌های به طور کامل صورت نگرفته و باقی ماندن فاضلاب در خور و تابش آفتاب به آن سبب ایجاد فرایندهای بی‌هوازی و درنتیجه تولید بوی نامطبوع فاصلاب می‌شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان ادامه داد: پدیده وارونگی دمایی از دیگر دلایل انتشار بوی نامطبوع فاضلاب بندرعباس است، چرا که مشکل انتشار بو درفصل پاییز و زمستان به علت وقوع این پدیده، بیشتر از فصل گرم احساس می‌شود.

قصمی افزود: به طوری که به علت دمای کمتر لایه‌های هوایی نزدیک به زمین، بوی نامطبوع موجود در این ناحیه امکان حرکتِ عمودی را از دست داده و در لایه‌های نزدیک به زمین بیشتر گسترش می‌یابد.

مدیرعامل آب وفاضلاب هرمزگان، وجود تصفیه خانه فاضلاب (با فرآیند لجن فعال) در نزدیکی بافت شهری را از دیگر دلایل انتشار بوی نامطبوع دانست.

«طرح بازسازی تصفیه خانه بندرعباس از جمله طرح‌هایی است که به دلیل برخی مشکلات از جمله تامین نشدن بودجه لازم و برخی کاستی‌ها ازسوی پیمانکار به کندی پیش رفته و سرمایه گذار بخش خصوصی تاکنون بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه کرده است.

این طرح از خردادماه سال ۹۶ آغاز و قراربود تا خردادماه ۹۸ به اتمام برسد که به دلیل مشکلات هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.»

قصمی گفت: درحال حاضر پس از تعیین تکلیف قرارداد سرمایه گذاری اصلاح و ارتقای تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس به دلیل نبود انجام به موقع تعهدات از سوی سرمایه گذار، این مجموعه تلاش می‌کند با رفع مشکلات موجود و افزایش راندمان بهره برداری تصفیه خانه، تا حد امکان از میزان بوی نامطبوع فاضلاب بکاهد.

 وی تصریح کرد: ازطرفی باتوجه به افزایش حجم ورودی فاضلاب نسبت به ظرفیت تصفیه خانه در سال‌های اخیر، این مجموعه طرح احداث تصفیه خانه فاضلاب شرق بندرعباس با ظرفیت ۸۹ هزار مترمکعب در شبانه روز را در دست بررسی و مطالعه دارد.

به گفته قصمی، این تصفیه خانه جدید با فاصله مناسب نسبت به بافت شهری احداث خواهدشد و جمعیتی برابر۴۳۳ هزار نفر را درافق ۱۴۲۵ تحت پوشش قرارمی‌دهد.

مدیرعامل آبفای هرمزگان خاطرنشان کرد: هزینه مورد نیاز جهت احداث تصفیه خانه شرق و سامانه انتقال فاضلاب حدود ۲ هزار و ۸۵۹  میلیارد ریال برآورد شده که درحال حاضر در مرحله بررسی و تصویب در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است.

صدور دستور قضایی برای تکمیل طرح تصفیه خانه بندرعباس

رییس کل دادگستری هرمزگان نیز دستور قضایی برای تکمیل طرح تصفیه‌خانه و سرعت بخش در هدایت فاضلاب به صنایع غرب بندرعباس را صادر کرد.

علی صالحی با حضور در محل تصفیه‌خانه شهر بندرعباس، ضمن بازدید از مراحل عملیات اجرایی تصفیه فاضلاب و بررسی جزییات دقیق طرح‌های دردست اقدام، دستور لازم را مبنی بر رفع فوری موانع و سرعت بخشی در پایان این طرح هدایت فاضلاب به صنایع غرب بندرعباس صادر کرد.

وی با انتقاد از رهاسازی و ورود پساب فاضلاب بندرعباس به دریا افزود: این امر تهدیدی جدی علیه سلامت شهروندان است که علاوه بر ایجاد آلودگی زیست محیطی در منطقه سبب ایجاد بوی متعفن در سطح شهر شده است.

رییس شورای قضایی هرمزگان گفت: دستگاه قضایی بر اساس رسالت خود در خصوص پیگیری حقوق عامه، برخورد با ادارات اجرایی که در انجام وظایف قانونی خود کوتاهی می‌کنند را با جدیت دنبال خواهد کرد تا از تضییع بیت‌المال و حقوق مردم جلوگیری شود.

صالحی با تاکید بر رسیدگی جدی به موضوع فاضلاب شهربندرعباس در شورای حفظ حقوق بیت المال استان هرمزگان یادآورشد: باتوجه به مشاهده مشکلات اساسی در بیشتر بخش‌هایی از این طرح مقرر شد در سریع‌ترین زمان ممکن علاوه بر رفع نواقص و جلوگیری از ورود فاضلاب به دریا با هدایت آن به سمت غرب شهر بندرعباس، پساب موجود در صنایع بزرگ مورد استفاده قرار گیرد.

رییس شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی هرمزگان افزود: همچنین در نشستی با حضور دادستان مرکز استان، معاون عمرانی استانداری، مدیرعامل آبفا و نماینده شرکت پیمانکار و ادارات مربوطه مقرر شده است این مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن معضل فاضلاب را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه صیانت از محیط زیست و بهداشت عمومی خط قرمز دستگاه قضایی استان است، ابرازداشت: درمقابله با تضییع حقوق مردم و تهدید سلامت عمومی با هیچ فردی در هر جایگاهی تعارف نداریم.

رییس کل دادگستری هرمزگان خاطرنشان کرد: پیگیری برای رفع مشکل فاضلاب شهر بندرعباس به صورت مستمر و مداوم توسط دستگاه قضایی ادامه خواهد یافت و در صورت مشاهده هرگونه تخلف و کوتاهی با متخلفان برابر قانون و مقررات برخورد می‌شود.

شهردار واعضای شورای شهر از فاضلاب چه می‌گویند؟

هفته گذشته نیز شهردار و هریک از اعضای شورای شهر بندرعباس در دویست وهشتمین نشست خود این موضوع را مطرح کردند که همچنان ورود فاضلاب به دریا تهدیدی جدی برای سلامت و محیط زیست دریایی محسوب می‌شود و باید نمایندگان مجلس برای ساماندهی و رفع این معضل اعتبار ویژه‌ و خارج از اعتبارات استانی درنظر بگیرند.

کیانوش جهانبخش عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس و رییس کمیسیون حقوقی، نظارت و ارزیابی شورای شهر گفت: نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی واقف هستند که با اعتبارات استانی این معضل حل نخواهد شد؛ توان و اراده انجام کار در استان هست، منابع را باید تامین کنیم.

وی که  در اقدامی نمادین در سال ۹۴ با ورود به خور شیلات این شهر و انداختن خود به فاضلاب ،اعتراض خود را نسبت به ورود پساب‌های آلوده به خلیج فارس نشان داد، تصریح کرد: انتظار داریم در بودجه ۱۴۰۰ اعتباری مستقیم برای حل این موضوع اندیشیده شود، وگرنه هزار نشست هم فایده ندارد، برای حل معضل فاضلاب باید چانه‌زنی کنیم، خواهش می‌کنم نمایندگان مجلس این موضوع را در بودجه سال آینده در دستورکار قراردهند.

جهانبخش تصریح کرد: انتظار داریم دادستان بندرعباس نیز تدبیر ویژه‌ای را دربحث خلع ید پیمانکار پساب فاضلاب شهر در دستورکار قراردهند که شامل مرور زمان نشود، صنایع اکنون پای کار هستند که امیدواریم روند قضایی سریع‌تر انجام شود.

دیگرعضو شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز گفت: نمایندگان مجلس، بودجه ای ویژه و خارج از بودجه استان برای رفع مساله فاضلاب شهر درنظر بگیرند.

فاطمه جراره افزود: شهر بندرعباس درچند سال اخیر دچار بارندگی شدید نشده اما با کوچک‌ترین بارندگی تمام شهر را آب می‌گیرد.

وی اظهارداشت: باتوجه به اینکه کارها باید به صورت مشترک انجام شود، گاهی مرحله‌ای از کار برعهده آب منطقه ای بوده و مرحله‌ای بر عهده شهرداری، و در مواقع با بروز مشکلی، مدیران مرتب توپ را در زمین یکدیگر می‌اندازند و از پاسخگویی به مردم اجتناب می‌کنند.

این عضو شورای شهر بندرعباس گفت: در کشورهای توسعه یافته خورها یک ظرفیت محسوب می‌شود اما متاسفانه دراین شهر نعمت‌های خدادادی خودمان که دریا هست را با همین خورها نابود می‌کنیم.

یکی دیگر از اعضای شورای شهر بندرعباس نیز گفت: خورها ظرفیت بسیار مناسبی دارند که باید بیشترین استفاده از آن‌ها داشته باشیم، اما اقدامی نشده و استفاده‌ای که باید از آنان داشته باشیم را نداریم و این زیبنده شهر و مردم شهر بندرعباس نیست که باید به این موضوع نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

فرزانه آرامش بیان کرد: دراین خصوص تصمیماتی گرفته شده اما به نتیجه مطلوبی نرسیده‌ایم.

وی بیان داشت: دریا یکی از نعمت‌های خداوند است که به ما عطا کرده ولی ما هیچ استفاده بهینه از آن نداریم و خورهای شهر بندرعباس نیازمند همت و همکاری تمامی ارگان‌ها و ادارات مربوطه است که ارگان‌ها باید پای کار باشند تا برای همیشه معضل خورها حل شود.

 رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز گفت: وضع نامناسب ورود فاضلاب به دریا و بوی فاضلاب مردم شهر بندرعباس را عذاب می‌دهد، برای حل این مشکل بارها تلاش کرده‌ایم و نشست‌های مختلفی را برگزار کرده‌ایم، ولی هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.

آبتین امیری گفت: اگر قرار است مشکلی حل شود این مشکل باید در اولویت قرار گیرد و برای آن بودجه و اعتبار ویژه درنظر گرفته شود وقتی در جامعه ما مساله محیط زیست و فاضلاب شهری در اولویت نیست، چگونه قرار است این مشکل حل شود؟

وی بیان داشت: حل مشکل فاضلاب شهری نیازمند اعتبار ملی است و باید به عنوان یک معضل ملی به آن نگریسته شود از نمایندگان مجلس می‌خواهیم به کمک ما بیایند و با یک طرح و اعتبار ملی این موضوع را در دستورکار قرار دهند.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: برای هدایت آب‌های سطحی شهر بندرعباس، اقدام‌های وسیعی را درسطح شهر، توسط شهرداری آغاز کرده‌ایم تا مشکل آب گرفتگی در زمان بارندگی را مهار کنیم، اما بدون حمایت جدی هیچ مشکلی به صورت اساسی حل نخواهد شد.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر بندرعباس گفت: آب‌های سطحی زمان بارندگی در دیگر کشورها وارد حوضچه‌هایی می‌شود و تمام آلاینده‌ها و فلزات سنگین مثل سرب و روی و دیگر فضولات را تفکیک و بعد به دریا روانه می‌شود که در کنار این حوضچه‌ها، درختان کنکار پوس نیز کاشته شده تا این فضولات را جذب کرده و مانع از ورود به دریا ‌شود، درصورتی که در شهر بندرعباس اینگونه نیست فاضلاب خام وارد دریا می‌شود.

مجید عسکری زاده با قدردانی از دادستان و دیگر مقام‌های قضایی به جهت ورود به مساله فاضلاب در شهر بندرعباس، بیان کرد: با توجه به همکاری مقام‌های قضایی و ورود آن‌ها به مساله فاضلاب شهر بندرعباس، ما هم در شورای شهر با یک برنامه ریزی و از این فرصت برای رفع مشکل و معضل گام‌هایی می‌برداریم.

این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس افزود: مساله دیگر در خصوص تصفیه فاضلاب است که با صنایع آلاینده شهر بندرعباس مرتبط می‌باشند که اگر صنایع آلاینده باشند باید یک درصد از فروش خود به شهر بندرعباس و مجموعه شهرداری واریز نمایند که درجهت توسعه فضای سبز و حمل ونقل عمومی صرف شود.

شهردار بندرعباس نیز گفت: باتوجه به اهمیت خورهای شهر بندرعباس، بایستی به وضع بهداشتی و آلایندگی خورها و ساماندهی آب‌های سطحی و سیلاب‌های شهر توجه شود و مهم‌ترین خورهایی که دچار آلایندگی و آفت‌های بهداشتی است خور گِل کنی و خور سورو می‌باشد که با همکاری آب منطقه‌ای و ساماندهی که صورت گرفته بود، مباحث بهداشتی خور کمی بهتر شده است.

عباس امینی زاده افزود: کانال‌هایی که از گذشته احداث شده قدمت ساخت آن‌ها ۲۵سال می‌باشد که دیواره خورها در ۲۵سال اخیر ساخته شده‌اند در صورتی که باید حداقل تا ظرف ۵۰سال طراحی شوند که کانال‌های مربوط به خورها را دیوارسازی و اصلاح کنیم و تا جایی که مجبور بودیم بعضی از کانال‌ها را دوباره کنده کاری و با ابعاد و عمق بیشتری احداث کردیم.

وی خاطرنشان کرد: ما ساماندهی کانال‌ها را در سه بخش انجام دادیم که با انجام کار پاکسازی در سه یا چهارسال گذشته و پاکسازی فعلی و دیگری تا قبل از پایان سال تلاش کرده‌ایم مسائل و مشکلات خورهای شهر را به حداقل برسانیم.

این زخم چرکین را یکبار برای همیشه درمان کنیم

موضوع ورود فاضلاب به دریا در شهر بندرعباس سال‌هاست با اعتراض اداره کل حفاظت محیط زیست استان، دوستداران محیط زیست و نهادهایی مانند شورای شهر و رسانه ها روبرو شده که تاکنون این تلاش‌ها و اعتراض‌ها بی‌نتیجه بوده است.

این زخم چرکین و کهنه درحالی هنوز تداوم دارد که ساماندهی خورها و تصفیه فاضلاب شهر بندرعباس بین سازمان‌های متوالی دست به دست شده و به عنوان یک معضل زیست محیطی در این شهر ساحلی خودنمایی می‌کند.می‌طلبد که مسوولان به جای شانه خالی کردن، دست به دست هم دهند و یکبار برای همیشه این درد را درمان کنند.