۰ نفر

رییس دفتر رییس جمهور؛

کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان سه هفته دیگر برگزار می‌شود

۴ دی ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
کد خبر: 492522
کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان سه هفته دیگر برگزار می‌شود

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: امروز زمان تعمیق دوستی‌ها بین کشورهای منطقه است، با شرایط جدید قطعا روابط ایران و جمهوری آذربایجان گسترش می‌یابد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، محمود واعظی به سفر شاهین مصطفی یف معاون نخست وزیری جمهوری آذربایجان به ایران و دیدارهای وی با مقامات ایرانی اشاره کرد و افزود: معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان به همراه تعدادی از مقامات عالی رتبه از جمله وزیر انرژی و معاون وزیر اقتصاد و تعداد از معاونان وزارتخانه‌های مختلف به تهران آمدند و نشست‌های بسیار خوبی با آنان برگزار شد.

وی اضافه کرد: شرایط جدیدی پس از منازعه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه ایجاد شده که بهره‌مندی از این شرایط مستلزم گفت و گو درباره مسایل مختلف است.

رییس دفتر رییس جمهوری از تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان در اواخر دی ماه  خبر داد و گفت: احداث نیروگاه جدید در نخجوان، پل ترابری در آستاراچای و مشارکت شرکت‌های ایرانی در بازسازی مناطق آزاد شده از مهم‌ترین توافقات در جریان سفر هیات ‌آذری به تهران بود.

واعظی همچنین گفت: در دیدار با مقامات ‌جمهوری آذربایجان هم درباره پروژه‌های مرتبط با نیروگاه سد خداآفرین و هم درباره  راه‌آهن رشت- آستارا گفت‌وگو شد.

وی اظهار داشت: براساس این گفت‌ وگو ها قرار است نیروگاه جدیدی در نخجوان احداث شود. همچنین درباره ترمینال آستارا، احداث پل ترابری در آستاراچای و منطقه صنعتی در این منطقه تبادل نظر شد.

رییس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه با بیان این که امروز زمان تعمیق دوستی‌ها بین کشورهای منطقه است، ادامه داد: طبق گفت و گوهای انجام شده، مقرر شد همکاری‌های صنعتی در زمینه صنعت تراکتورسازی، داروسازی و تولید اتوبوس با جمهوری آذربایجان داشته باشیم و این کارخانه‌ها را در این کشور احداث کنیم.

کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان سه هفته دیگر برگزار می شود

واعظی با اشاره به موافقتنامه تجاری ترجیحی و موضوعات مهم توافق شده در این موافقتنامه تصریح کرد: طبق توافقات انجام شده، مقرر شد تا سه هفته دیگر کمیسیون مشترک اقتصادی در تهران تشکیل شود که وزیر امور اقتصادی و دارایی مسوولیت‌ آن را بر عهده دارد و دستگاه‌های مختلف هم در این زمینه‌ها همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگری که در این نشست درمورد آن بحث شد، بازسازی مناطق آزاد شده است که با این کار بسیاری از شرکت‌های ما در آنجا می‌تواند، فعال شود. درباره کلیات این موضوع بحث و مقرر شد در زمان کمیسیون مشترک با شرکت‌های مختلف گفت و گو کنیم و طرف آذری هم اطلاعات بیشتری برای ما ارسال کنند.

رییس دفتر رییس جمهوری خاطرنشان کرد: با فضای جدید به وجود آمده، قطعا روابط ایران و جمهوری آذربایجان گسترش می‌یابد.

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره خط راه آهن جلفا گفت: در گذشته از طریق ریل خط آهن جلفا به راه‌آهن شوروی سابق، روسیه و اروپا وصل می‌شدیم که در حال حاضر این ارتباط برقرار نیست. در این نشست درمورد این موضوع هم بحث شد و درصورت حاکم شدن آرامش بیشتر بین دو جمهوری آذربایجان و ارمنستان، این خط هم فعال می‌شود.