۰ نفر

وزیر بهداشت خبر داد؛

استخدام ۲۰هزار پرستار تا پایان سال

۳۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۷
کد خبر: 491362
استخدام ۲۰هزار پرستار تا پایان سال

سعید نمکی گفت: امسال ۲۰ هزار نیروی پرستار را جذب می‌کنیم و اولویت با پرستارانی است که به عنوان شرکتی یا قراردادی در مجموعه‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی زحمت کشیده یا در بخش‌های کرونا کار کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سعید نمکی در سیزدهمین آیین پویش ره سلامت و گرامی داشت فرارسیدن پنجم جمادی الثانی (۳۰ آذر) ولادت حضرت زینب(س) و روز پرستار افزود: یکی از بدترین ایام تاریخ این مملکت از نظر شرایط اقتصادی را اداره می‌کنیم. قحط سالی امسال را در تاریخ بعد از انقلاب نداشتیم. چه از نظر ارز و چه ریال، سالی به بدی امسال نداشتیم. این تنگنا همراه با مشکلات تهیه نیازهای نظام سلامت شد. در این سال سخت تلاش کردیم بیشترین افزایش سنواتی را برای پرسنل بهداشت و درمان رقم بزنیم. در تاریخ سال‌های گذشته افزایشی در این سطح برای حقوق و مزایای پرسنل نداشتیم.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین ماه سال ۹۷ حدود صد درصد افزایش حقوق و مزایا اتفاق افتاده است.

لحاظ شدن فوق العاده ویژه برای پرستاران

وزیر بهداشت بیان کرد: برای جامعه پرستاری از امروز ۵۰ درصد فوق العاده ویژه در احکام لحاظ می‌شود. به معاونان درمان و توسعه و پرستاری اعلام کردم که از اول سال برای پرستاران، علاوه بر کارانه، فوق العاده ویژه دیگری برای عزیزانی که در بخش‌های کرونا کار می کردند، به عنوان صعوبت کار لحاظ کنیم.

وی افزود: این قدردانی کوچکی از جامعه پرستاری کشور به پاس زحمات‌شان خواهد بود، اما باز هم کافی نیست و امیدواریم بتوانیم قدم‌هایی را برای قدردانی مادی و معنوی این قشر عزیز برداریم.

قرابت پرستاران با حضرت زینب (س)

نمکی گفت: روزهای زیادی را در تاریخ یک سرزمین به نام افرادی با مناسبت‌هایی گذاشته‌ایم، اما مدت‌ها فکر می‌کردم که چرا زینب (س) و پرستار. یکی از توجیهات این بود که زینب (س) پرستار رنج دیده قافله ستم دیده کربلا بود، اما در جریان کرونا وقتی دیدم پشت لباس پرستاری نوشته بود: «گر ز سر بریده می‌ترسیدیم، در محفل عاشقان نمی‌رقصیدیم.» این قرابت را بیشتر حس کردم.

وی ادامه داد: قرابت عاشقانه بین پرستار که روزهای سختی را گذراند و آن‌چه زینب (س) در کربلا گذراند، بزرگترین وجه اشتراک پرستاران ما با زینب (س) است.

وزیر بهداشت افزود: در برابر همه جامعه بهداشت و درمان و نظام سلامت کشور سر تعظیم فرود می‌آوریم که حماسه بزرگی آفریدند. این حماسه را نمی‌توان با زبانی گفت و با قلمی نگارش کرد و با دوربینی به تصویر کشید. این عظمت و حماسه را تاریخ قضاوت می‌کند که در سال‌های تحریم و با دست خالی، چه عظمت و حماسه ماندگاری خلق شد. خودم را به عنوان یک شهروند و سرباز نظام سلامت مدیون این جامعه شریف اعم از پرستار و پزشک و جامعه آزمایشگاهی می‌دانم. در این مدت جامعه پزشکی و نظام سلامت ثابت کرد که همه در کنار مردم حضور دارند. حرمت و عزت این جامعه را از کودک و بزرگ و حتی نسل‌های آتی در قلب و روح و صفحه‌های تاریخ این مملکت می‌بینند.

نمکی گفت: همواره گفتم که مبادا مطالبات مالی این عزیزان باعث شود که معنویت این قشر عزیز را نادیده بگیریم. آن‌چه جامعه پزشکی و پرستاری و بهداشت و درمان در این ایام خلق کرد را با هیچ معیار مادی نمی‌توان جواب داد، اما زندگی خرج دارد و کرامت انسانی گاهی درگیر مسائل مادی و دنیوی می‌شود.

بیمارستان مسیح دانشوری متعلق به همه مردم ایران است

وزیر بهداشت گفت: علاوه بر نقش آفرینی بیمارستان مسیح دانشوری در مدیریت کووید ۱۹، راه اندازی یکی از مجهزترین مراکز پیوند عضو را در این مرکز دنبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: همه برای کمک به بیمارستان مسیح دانشوری آماده هستیم. این بیمارستان متعلق به ملت ایران است. یک سرمایه گران بهای ملی و موزه ارزشمند تاریخ پزشکی کشور است. به همین دلیل همه خودمان را مکلف می‌دانیم که به این مجموعه کمک کنیم و در توسعه زیرساخت‌ها درنگ نمی‌کنیم. آن‌چه امروز همه ما را دور هم جمع کرده، همان عشقی است که در بانوی بزرگوار شعله ور بود.

نمکی بیان کرد: آن‌چه دکتر ولایتی را با این سن و سال به بیمارستان مسیح دانشوری می‌کشاند، همان عشق است. امیدواریم این دست مایه بزرگ خلقت و آفرینش همواره ما را در این صحنه گرم نگه دارد و روزهای بهتری را برای آینده این مجموعه رقم بزنیم.

آموزش در دوره‌های عمومی افزایش یابد

وزیر بهداشت گفت: خیلی معتقد به توسعه تحصیلات تکمیلی در کشور نیستم. اعتقاد دارم باید با آموزش در دوره‌های عمومی، افراد چند ظرفیتی ماهر تربیت کنیم. بیشترین تحصیلات تکمیلی را داریم و در رشته‌های عمومی، مهارت کافی را به افراد آموزش نمی‌دهیم. تقاضای من این است که برای رشته‌های کارشناسی پرستاری و پزشک عمومی و متخصص داخلی و متخصص کودکان و جراح عمومی، قابلیت بیشتری را در نظام آموزشی تدوین و تنظیم کنیم.

وی ادامه داد: نسبت تحصیلات تکمیلی به رشته‌های پایین‌تر بیشتر از عرف بین المللی شده است. باید نسبتی بین تحصیلات تکمیلی و رشته‌های عمومی قائل شویم. این پیشنهاد را به بدنه کارشناسی می‌سپاریم که روی آن کار کنند. باید آموزش‌های عمومی و مهارت‌های مورد نیاز را در پزشک عمومی و پرستاری افزایش بدهیم.

شب یلدا را به عمر کوتاه عزیزان‌مان تبدیل نکنیم

نمکی اظهار کرد: اگر توفیق زیارت را کمتر داریم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. اگر جایی عکس بگیریم که ۵ نفر دور ما جمع شده‌اند، درون سایت‌ها قرار می‌گیرد و مجوزی برای شکستن پروتکل‌ها تلقی می‌کنند.

وی بیان کرد: شب یلدا را نیز به مردم این سرزمین تبریک می‌گویم که سال‌ها این سنت‌ها را پاس داشته‌اند، اما باز هم تقاضا می‌کنم که این شب یلدا را به عمر کوتاه عزیزان‌مان و پیشکسوتان و افراد سالمند تبدیل نکنیم.