۰ نفر

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور مطرح کرد؛

به مخاطره افتادن امنیت شغلی پرستاران با قراردادهای ۸۹روزه

۲۸ آذر ۱۳۹۹، ۹:۳۹
کد خبر: 490808
به مخاطره افتادن امنیت شغلی پرستاران با قراردادهای ۸۹روزه

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور گفت: حدود ۴۰ هزار نفر نیروی شرکتی داریم که اولویت ما استخدام دولتی و تبدیل وضعیت آنان است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور در گفتگوی ویژه خبری به مناسبت روز پرستار از تکریم تا مطالبات پرستاران اظهار کرد: در حال حاضر  با کمبود شدید نیروی پرستار رو به رو هستیم , میانگین حداقلی تعداد پرستاران ما باید ۲/۵ برابر متناسب با تخت‌های بیمارستانی باشد.

او افزود: با این حال که نیروی پرستار ما به شدت کم است، اما آنان با وجود این فشار‌ها جان فشانی کرده و صحنه را ترک نکرده اند. در حال حاضر  با کمبود امنیت شغلی رو به رو هستم، زیرا با وجود شرایط سخت کرونا اضافه کاری اجباری تحمیل می‌شود که حتی از سبک قانونی هم عبور میکند.

میرزابیگی تصریح کرد: در صورت ادامه داشتن محورها کار به جایی می رسد تا بیشتر از نیروهایی با قراردادهای کوتاه مدت استفاده کنیم که در این صورت برای پرستاران دیگر اختلال در امنیت شغلی شان ایجاد خواهد شد. حدود ۴۰ هزار نفر نیروی شرکتی داریم که اولویت ما استخدام دولتی و تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی است.

او  ادامه داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جدی سازمان پیگیری و تغییر دهی بخش‌های غیردولتی است که مجوز‌های آن تا حدودی داده شده است، اما به کار گیری آن زمان خواهد برد.

میرزابیگی بیان کرد: در حال حاضر تمام مسئولین باید به یک تصمیم متحد رسیده و آن را عملی کنند. یعنی سازمان امور استخدامی باید به دو موضوع مهم از جمله معوقات فوق العاده ویژه کادر پرستاری توجه کرده و ان را از تاریخ دهم فروردین سال آغاز کرده و عملی کنند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور اظهار کرد: باید نظام پرداختی بازنگری شده و آئین نامه‌های آن تعیین شود. سال گذشته با شیوع کرونا ناکارآمدی نظام پرداخت کاملا عیان شد، اما با وجود ناشناخته‌ترین بیماری قرن شاهد کاهش درآمد‌های بیمارستانی بوده ایم و کاهش درآمد‌ها به یک پنجم نیز رسیده است، البته نمی‌توان از کمک‌های دولت غافل بود، اما مشکل در نظام پرداخت کاملا برای ما مشخص است، زیرا نظام پرداخت بر اساس سیستم فی‌فورسرویس است.

عدم استفاده نیروهای شرکتی در بخش های دولتی

در ادامه مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت اظهار کرد: ما نمی‌توانیم از نیرو‌های شرکتی و خصوصی در بخش‌های دولتی استفاده کنیم، زیرا تضاد‌ها و مشکلات خودشان را دارند، البته مجوز‌هایی که برای تزریق نیرو داده شده تنها برای رفع تعداد پرستاران بوده و تغییر وضعیت آن ها ملاک نیست. 

او افزود: به طور کلی ما نیاز به ۱۳۰ هزار نیرو پرستار در تمام بیمارستان های کشور داریم که البته اگر تا سال ۱۴۰۵، سالانه ۲۰ هزار نیرو جذب کنیم، می توانیم به سقف رفع نیازهای مان برسیم و استاندارد های مناسب را اعمال کنیم.

حضرتی تصریح کرد: طبق ابلاغی که معاون توسعه در خصوص پرستاران شرکتی در مردادماه ۹۹ برای سازماندهی وضعیت پرستاران شرکتی و کلیه دانشگاه حقوق واحدی تعیین کرد، از جمله اقدامات توسعه معاونت در این باره بوده است. ما در واقع امتیازی برای کارکنان شرکتی که در دوران کرونا فعالیت داشتند امتیازی قرار داده ایم که ابتدا از بین آن ها نیرو مورد نیاز را به کار می گیریم.

او ادامه داد:  ما باید به تمام کادر درمان اعم از هوش بری،بهیاری و غیره همانند پرستاران و پزشکان توجه ویژه ای داشته باشیم. در حال حاضر باید مراکز درمانی وجود داشته باشند که پاسخگوی نیاز خانواده های محروم در سراسر کشور باشند. البته تعدادی از پرستاران به کشور اردون جهت یادگیری های لازم اعزام شده اند.
معاون پرستاری وزارت بهداشت در پایان یادآوری کرد: در حال حاضر ۱۰۰۰ مرکز درمانی وجود دارد که از این تعداد ۵۶۰ مرکز خدمات رسانی کرده  و حدود بیش از ۵ هزار خانواده از آن ها استفاده می‌کنند، همچنین بسته های خدماتی هم در کارگروه های شرکتی تهیه شده و به دانشگاه ها ابلاغ کرده ایم.