۰ نفر

یک مقام مسئول خبر داد؛

رایزنی با چین، روسیه و هند برای خرید واکسن کرونا

۲۴ آذر ۱۳۹۹، ۱۶:۰۷
کد خبر: 489870
رایزنی با چین، روسیه و هند برای خرید واکسن کرونا

سیما سادات لاری از رایزنی با هندوستان، روسیه و چین برای خرید واکسن ویروس کرونا خبر داد و اعلام کرد: به دلیل تحریم آمریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا،  سیما سادات لاری روز دوشنبه در حاشیه ستاد استانی مقابله با کرونا استان مازندران در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود: دریافت واکسن از کواکس (یک برنامه جهانی واکسن کرونا با هدایت سازمان بهداشت جهانی) که حدود ۱۸۶ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی عضو آن هستند نیز در دستور کار است.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان با وجود مشکلات پیشرو برای مبادلات ارزی جهت خرید واکسن، با همکاری برخی دستگاهها پیگیری‌های خود را ادامه خواهد داد و در روزهای اخیر گزارش‌های امیدوار کننده‌ای برای به نتیجه رسیدن رایزنی‌ها جهت خرید واکسن داده شد.

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان گفت: به هر حال وزارت بهداشت مصوبه قانونی و منابع ارزی مورد نیاز را برای خرید واکسن کرونا در اختیار دارد ، ولی به دلیل تحریم تبادل ارزی این خرید تاکنون به تاخیر افتاده است.

معاون وزیر بهداشت درباره تلاش شرکت های ایرانی برای دست یافتن به واکسن کرونا نیز اظهار داشت: هم اکنون چهار شرکت داخلی برای تولید واکسن ایرانی کرونا فعال هستند که تولیدات یک شرکت مرحله آزمایش بالینی واکسن خود را اوایل دی ماه سال جاری شروع می‌کند.

وی اضافه کرد: در صورت مثبت بودن نتیجه آزمایش بالینی واکسن ایرانی، پیش‌بینی می‌شود که اوایل تیرماه سال آینده ( تابستان ۱۴۰۰ ) روی افراد مشمول که گروههای با ریسک بالاست، استفاده شود.

لاری افزود: براساس برنامه ریزی در صورت خرید واکسن و حتی تولید داخلی آن، واکسن در مرحله نخست روی حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایرانی انجام می شود که اولویت با گروههای پرخطر و سایر افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به ویروس قرار دارند خواهد بود.

وی همچنین تاکید کرد: در شرایط فعلی که تاکنون واکسن داخلی و یا حتی خرید خارجی آن به نتیجه نرسید، رعایت پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها در دستور کار ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا قرار دارد و اجرای برخی محدویت ها از جمله طرح شهید سلیمانی نیز برای کنترل بیماری کووید-۱۹ در حال اجرا است.

انجام ۵۰ هزار تست روزانه کرونا در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت و درمان گفت: حال حاضر روزانه به طور میانگین ۵۰ هزار تست کرونا در مراکز دولتی و خصوصی سراسر کشور انجام می شود و بزودی آمار تست کرونا رپید (تست سریع) کشور نیز به ۱۰۰ هزار نفر می رسد.

لاری میانگین هزینه تست کرونا اعم از پی سی آر ( PCR) را با احتساب دفترچه شرکت‌های بیمه‌ای در مراکز دولتی و غیردولتی بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان برای هر نفر اعلام کرد و افزود: تست سریع کرونا در تمام  دانشگاههای علوم پزشکی کشور توزیع شد و با تکمیل مراحل آموزشی چگونگی تست‌گیری به مجریان، این برنامه در سطح استان ها با سرعت بیشتری اجرایی خواهد شد.

وی در مورد طرح تردد با کارت ملی در اماکن عمومی در سطح کشور نیز گفت: براساس این طرح تمام افراد باید برای حضور در اماکن عمومی و سفرها کارت ملی به همراه داشته باشند و با نهادینه شدن این طرح امکان بازگشایی اماکن متبرکه نیز می تواند در دستور کار قرار گیرد.

معاون وزیر بهداشت و درمان  هدف از اجرای این طرح را کنترل هوشمند افرادی عنوان کرد که تست ابتلا به ویروس کرونا آنها مثبت اعلام شد و نیازمند رصد و پایش هستند تا زنجیره انتقال قطع شود.

سیماسادات لاری عصر روز یکشنبه با هدف بررسی وضعیت کرونا به استان مازندران سفر کرد. نشست با رییس دانشگاه علوم پزشکی بابل و مازندران و شرکت در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا از مهمترین برنامه های سخنگوی وزارت بهداشت و درمان به استان مازندران بود.

براساس آمار وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مقابله با کرونا هم اکنون ۱۲ شهرستان کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند که از این تعداد پنج شهرستان آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه و نکاء مربوط به استان مازندران است.

همچنین طبق آمار دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در حال حاضر حدود ۹۲۰ ویروس کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.