۰ نفر

ماجرای مشاهده تمساح در دریاچه چیتگر چیست؟ +عکس

۲۳ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۵۵
کد خبر: 489508
ماجرای مشاهده تمساح در دریاچه چیتگر چیست؟ +عکس

به‌دنبال انتشار اخباری درباره وجود شواهدی مبنی بر حضور تمساح در دریاچه چیتگر، معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر گفت: حدس می‌زنیم گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است اَلیگِیتور فیش (alligator gar) یا ماهی سرسوسماری باشد. تاکنون نیز شواهدی مبنی بر وجود ردی از تمساح در این دریاچه مشاهده نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی اکبر عفت‌منش افزود: چندی پیش یکی از گردشگران دریاچه چیتگر عکسی از روی آب گرفته بود که نشان می‌داد گونه‌ای مانند تمساح یا الیگیتور فیش - ماهی سرسوسماری - در آب شنا می‌کند.  همان زمان این گردشگر عکس را در اختیار یکی از نگهبانان شیفت شب دریاچه چیتگر قرار داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پس از آن تاکنون شواهدی مبنی بر رد تمساح در دریاچه چیتگر مشاهده نشده است، تصریح کرد: حدس ما این است که گونه‌ای که مشاهده و از آن عکس‌برداری شده است الیگیتور فیش یا ماهی سرسوسماری باشد. پیش از این نیز شیلات وجود این گونه را در دریاچه تایید کرده بود.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر ادامه داد: ما با پژوهشکده آبزی‌پروری که زیرمجموعه شیلات است قرارداد بسته‌ایم تا گونه‌های آبزی دریاچه را شناسایی و گزارش کند. در این گزارشات وجود الیگیتور فیش در دریاچه چیتگر تایید شده است اما تاکنون گزارشی از وجود تمساح در دریاچه نداشتیم.

به گفته عفت‌منش الیگیتور فیش یا سرسوسماری نوعی ماهی است که پوزه‌هایی مانند تمساح دارد. سرسوسماری نیز شکارچی اما کاملا آبزی است و در آب شکار می‌کند.

وی با بیان اینکه از زمان انتشار عکس و ایجاد شک و شبهه‌هایی در زمینه وجود تمساح در دریاچه چیتگر ما به نیروهای آتش‌نشانی و محیط‌زیست اطلاع دادیم، گفت: تاکنون نشانی از تمساح در دریاچه مشاهده نشده است.

معاون اجرایی پروژه دریاچه چیتگر در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا محدودیت‌های در رفت و آمد به دریاچه چیتگر ایجاد شده است، توضیح داد: پیاده‌راه دریاچه طی سال‌های اخیر آسیب‌هایی دیده است که نیاز به تعویض داشت. از این‌رو به‌دلیل انجام فعالیت‌های عمرانی محدودیت‌های برای رفت و آمد به دریاچه ایجاد شده است.

عکس گرفته شده از رد تمساح در دریاچه چیتگر